Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Oude tegeltuin vruchtbaar maken

Marinke

Recommended Posts

Hallo,

Wij hebben onlangs bij ons nieuwe huis ongeveer  70m2 aan tegels uit de tuin gehaald. De dikke zandlaag hebben we verwijderd, de grond eronder omgespit. En nieuwe zwarte aarde gestort.

Maar wat nu? Tijdens het omspitten was de grond enorm vast en we hebben geen enkel dier of wormpje gezien. De aarde is echt doods.

hoe kunnen we de grond nu weer vruchtbaar maken, ik zie even door de bomen het bos niet meer en ik hoop dat jullie goed advies hebben.

Redden we het door bijvoorbeeld een kuub compost en losse wormen te bestellen, of juist goed te bemesten?

Of misschien een combinatie van verschillende dingen?

Bij nader inzien hadden we misschien geen standaard zwarte aarde moeten bestellen maar daar is het nu helaas te laat voor.

Iemand goede ideeen?

Over die wormen zou ik me niet druk maken, voor de groenten zijn die (nu) niet belangrijk.

Kijk maar naar planten die prima groeien op bijv. steenwol of gestoomde grond.  

Ook bij mij op zandgrond zijn er amper wormen in de grond.

Is de grond geschikt voor wormen en hebben ze daar wat te eten dan komen ze vanzelf wel.

De vaste grond loshalen heb je al gedaan, en ook goede aarde gestort.

Kijk nu naar de behoeften van de planten die je ga zetten en pas daar je grond aan aan, bijv. mestgift ev. kalk etc.

Er zijn heel veel topics hier over te vinden met de zoekfunctie (!) die ook op jou van toepassing zullen zijn.

Succes.

Edited by Patrijs

Het kost sowieso tijd om wat leven in de bodem te krijgen. Een voordeel: er zitten nog geen slakken en ander gespuis in je tuin. Zoals Patrijs zegt, het komt wel goed.

Als je nog niet alles direct gaat beplanten, kun je een groenbemester zaaien, en die omschoffelen bij elk stuk dat je in gebruik neemt. Braak laten liggen is sowieso niet goed.

Inderdaad zoveel mogelijk je grond proberen te verbeteren nu je de kans hebt. Eindigen met een dikke laag mulch van compost (en dit jaarlijks herhalen). Zo wordt je grond steeds beter. Hou hierbij rekening met de planten/ groenten die je graag zou willen kweken en de eigenschappen en voorkeuren die hiervoor gelden.