Jump to content

Grond raakt uitgeput

BertPleizier

Recommended Posts

Ondanks mijn bemesting (moestuinmest korrels, beendermeel, bloedmeel, koemestkorrels), raakt de grond van mijn moestuin langzaam uitgeput

heb ik het idee. Ieder jaar merk ik dat de groentenplantjes minder goed groeien. Rode bietjes groeien zelfs helemaal niet meer.

Als ik de grond omspit, zie ik ook erg weinig bodemleven. Bij een biologische moestuin zou ik veel meer wormen verwachten. Ook is de grond erg vast.

Is het een goed idee om houtsnippers door de grond te gaan mengen?

Dan wordt de grondstructuur losser en het is gelijk mest. Ik heb een hakselaartje en door het jaar heen snoeiafval van struiken en kleine takken van bomen.

Over de grond uitstrooien kan wel, ze verteren dan heel langzaam en geven hun rijkdom af.

Een nadeel is als je er tussen gaat zaaien en planten de snippers ongewild toch in de grond komen. Ook blijft de grond langer koud.

Ik heb zo'n laag tussen de bessen/ rabarber pioenrozen (vaste planten) maar voeg ook daar nog mest toe.

1865457218_rabarberbodem.thumb.jpg.8ae5ae0a2d8a6163bc640fab5c938bdf.jpg

Verteerde mest inwerken geeft bij mij het beste resultaat, ik gebruik gemiddeld ruim een kuub per 100m2 op arme zandgrond.

Verteerde compost kan ook maar bevat minder meststoffen.

Ook breng ik nog zeewierkalk aan 20kg per 250m2.

Heb je zand of kleigrond?

Edited by Patrijs

Compost is key! Zelfs al zou je het erop mulchen ipv doorspitten, het trekt bodemleven aan, na verloop v tijd verwacht je dat de onderlagen ook verbeteren.

Verder kun je ook nog denken aan groenbemesters, die verbeteren de grond, en het plantmateriaal kun je dan uiteindelijk weer gebruiken om nog meer te mulchen/composteren.

Overbemesting kan inderdaad ook. Alsmede misschien ook aaltjes en andere plagen die toenemen. Doe je aan vruchtwisseling?

Hoewel er vele anderen zijn met veel meer ervaring dan ik, zou ik kijken naar de mogelijkheden om je bodem te verbeteren met een laag goed verteerde compost. Spitten zo veel mogelijk vermijden waar dat kan en op die manier te werken aan een gezonde bodem met bodemleven. Ik laat me voor dit advies inspireren door Charles Dowding en de "no dig beweging" . In ieder geval erg interessant om je eens in te verdiepen. 

• Like 1

1 uur geleden, EdelSpint zei:

Zelfs al zou je het erop mulchen ipv doorspitten

Kleine correctie: Onderspitten van compost is verspillen! In de bodem heb je er veel minder aan!

• Like 1

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

4 minuten geleden, weknow zei:

Onderspitten van compost is verspillen!

Dank voor de aanvulling. Ik geef zelf ook grote voorkeur aan mulchen ermee. Ook minder werk en minder verstoring van de bodem.

Sommigen doen het wel door de grond teneinde betere luchtigheid en/of vochtbeheersing te krijgen.