Jump to content

Gehard glas kas - scherp afslijpen of niet.

Jan Willem

Recommended Posts

Hallo,

Wij willen gehard glas plaatsen in de kas. Hiervoor willen we het enkel 3mm glas vervangen. Bij het bestellen kan ik ook kiezen tussen scherp afslijpen. Is dit echt noodzakelijk of met een paar stevige handschoenen kan het ook zonder. 

alvast bedankt voor de reactie!

Edited by Jan Willem

Niet nodig, met goede handschoenen en eventueel een glaszuiger voor het gemak kun je het zo plaatsen. Het zit toch helemaal opgesloten. Scherp afslijpen zou ik enkel doen wanneer 1 of meerdere randen niet opgesloten zit (zoals bij douchewanden), niet bij een kas. Ik weet niet wat de meerprijs is?

@Jan Willem, er sluipt zomaar een foutje in de titel. Afsluipen? :)  Je kunt, als je wilt, er nog even 'afslijpen' van maken, al begrijpt een ieder wel wat je bedoelt.

Verder sluit ik me bij voorgaande spreker aan. Ik slijp ook nooit glas, snij me er ook nooit aan. Je werkt sowieso voorzichtig, dus op zijn minst draag je er handschoenen bij. Ook ik vraag me af of het slijpen gratis is, of niet. Als het niks kost zou ik het wel laten doen natuurlijk.

• Jan Willem changed the title to Gehard glas kas - scherp afslijpen of niet.

Gesneden glas (in ieder geval vensterglas) is vlijm- en vlijmscherp. Misschien wel scherper dan een scheermes.

Bij het plaatsen moet Je die ruiten met beide handen vastpakken. Als de zware ruit tussen je handen glijdt heb je echt een probleem. Draag daarbij in ieder geval voldoende dikke leren handschoenen.

Ooit, bij het maken van een volglas aquarium, heb ik ontscherpt met fijn schuurpapier. Wel diagonaal schuren, niet parallel. De ergste scherpte is er dan vanaf.

(Scherptetest: schraap je (duim)nagel dwars op de snede. Vlijmscherp: "hakt" in je nagel. Minder scherp: schraapt poeder van je nagel. Bot: geen effect op je nagel) 

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)