Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Spinazie - Tips gevraagd


Claudia69

Aanbevolen berichten

Ik heb na wat twijfelen toch weer spinazie opgenomen in mijn tuinplan, maar tot nu toe is dat nog nooit een echt succes geworden. Tips voor bemesting, tijdstip en manier van zaaien, verzorging zijn dus heel erg welkom - zolang ik er geen liedjes voor moet zingen wil ik het gerust proberen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste ,

 

Ik heb vorig jaar 1 plantje nieuwzeelandse spinazi gekregen van iemand in mei.

tegen augustus had ik al 3 vierkante meter spinazi.

Het is een soort kruip/vetplant , die enorm groeit. je kan er de ganse zomer veel van oogsten.

Het ziet er anders uit als spinazi , maar de smaak is nagenoeg hetzelfde. (om eerlijk te zijn even slecht )

mijn kindjes en mijn vrouw vonden het heel lekker , maar zij eten ook graag gewone spinazi , ik niet voor de duidelijkheid

 

Het schijnt zelfs dat die plant het jaar nadien gewoon opnieuw uitschiet , en dat je die dus niet elk jaar moet zaaien. Ik laat het eventueel binnen een paar maand weten of het waar is .

 

Wij hebben hier droge , magere zandgrond , en gewone spinazi viel hier enorm tegen. bijna geen opbrengst en als je dacht nu komt er wat van dan schoot die al door. Ik zet geen gewone spinazi meer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe niks speciaals aan de grond buiten frezen en fijnrijven en zaaien op rijtjes.

Zaad van de markt, goekoop en veel.

Vorig jaar gezaaid op 13/3, 8 rijtjes van 10 meter.

1 maal geoogst (had toch genoeg) 4 rijen op 21/4 en de overige 4 rijen op 29/4.

 

Van weggeven en bijna 60 kilo zelf gebruikt, diepvries zit nog vol voor heel dit jaar

Link naar reactie
Delen op andere sites

De tip die ik wilde geef is reeds van Powerlite gekomen. Ook bij mij was spinazie niet altijd even succesvol, maar de Nieuwzeelandse des te meer, super makkelijke teelt! Ik zet ze als onderbegroeiïng onder maïs, tomaat,etc en op het aspergebed nadat ik gestopt ben met oogsten. Dat ging super, het houd een flink deel onkruid tegen en door de begroeing droogt de grond minder snel uit, het is een soort mulchen zeg maar, maar dan 1 die je kan eten. Ik heb het wel bewust alleen onder die drie planten gezet, dat zijn de enige 3 die bij mij altijd op dezelfde plek staan, omdat de nz-spinazie inderdaad zichzelf uitzaait. De planten als onderbegroeiïng doen het ook veel beter dan die op het open veld, waarschijnlijk door de warmte die meer blijft hangen onder de tomaat etc.

Even a broken clock is right twice a day

Link naar reactie
Delen op andere sites

Spinazie als onderbegroeiing voor bijvoorbeeld tomaten! Dat vind ik een hele goeie tip, Koert! Ik heb vorig jaar ook spinazie geprobeerd, maar er is niet 1 zaadje van uitgekomen. Ik ga het dit jaar eens anders doen, tussen de tomaten. Dat bespaard een hoop ruimte als het uitkomt en zo niet, dan heb ik daar niet een stuk grond voor vrijgehouden waar iets anders had kunnen staan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou nog als tip willen geven dat je dat onder een netje doet, ik heb vorig jaar zonder netje bijna geen spinazie kunnen oogsten vanwege de mineervlieg Daarna gezaaid onder een netje/vitrage en toen kon ik alles oogsten

Good things come in small packages

Link naar reactie
Delen op andere sites

maak je grond goed los spinazie heeft een goed bemesting nodig. Gebruik in het vroege voorjaar scherpzaad zaai ze op rijen niet te dik zaaien. Als ik gezaaid heb dek ik de rijen altijd afmet plastic tegen de muizen die zijn gek op spinazie zaad en het wordt warmer onder plastic. Als de kiemplantjes er op staan kan het plastic weg.Ieder jaar altijd succes ik zit wel op zandgrond. Succes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn tips voor spinazie zaaien:

- Spinaziezaad veroudert snel dus gebruik elk jaar nieuw zaad

- Druk de grond licht aan zodat de zaden contact maken met de grond

- Juiste rassen in het voorjaar/najaar en zomer zaaien om het doorschieten zo veel mogelijk te beperken

- Bij droogte het zaaibed afdekken met een jute zak en dan water geven om te voorkomen dat de bodem uitdroogt en dichtslaat

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...