sasschel Posted April 20, 2022 Share Posted April 20, 2022 In mijn kas is het de laatste tijd lekker warm, de automatische raamopeners werken iedere dag. Mijn laagst gemeten temp was 9 graden. Zouden de plantjes, peper, paprika, komkomer enz al in de kas kunnen staan? Of liever nog even wachten? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lujan Posted April 20, 2022 Share Posted April 20, 2022 ik heb al een week of 2 tomaten, pepers, paprika's en aubergine in de kas staan. Degene die ik teveel had als die dan stuk gaan is het niet zo erg. De aubergine hebben precies een beetje last maar de rest is allemaal oke 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mai Pensato Posted April 20, 2022 Share Posted April 20, 2022 Ik heb de tomaten, pepers en paprika ook al in de kas staan. Mocht de temperatuur 's nachts onder de 8 graden zakken dan verwarm ik nog wat bij met een electrische kachel. De komkommer, courgette en aubergine zet ik voorlopig 's nachts nog even binnen, die hebben het liever wat warmer. 1 Quote gefascineerd door alles wat groeit en bloeit 3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit moderne kweektechnieken - hydroponics https://www.instagram.com/maipensatogardening/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lsjr33 Posted April 20, 2022 Share Posted April 20, 2022 Ligt er misschien aan waar je zit? Ik heb de komkommer, pompoen en courgette wegens ernstig ruimte gebrek dit jaar voorgezaaid in de kas. En het staat er allemaal uiterst parmantig bij. Nu de tomaten nog richting kas, hopelijk dit weekend. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sasschel Posted April 21, 2022 Author Share Posted April 21, 2022 Dank alle, ik ga ze overdag ook maar vast in de kas zetten, dan kunnen ze snacht weer even naar binnen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lia56 Posted April 21, 2022 Share Posted April 21, 2022 Ik heb de tomaten ook al in de kas gezet deze week 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Remco124 Posted April 21, 2022 Share Posted April 21, 2022 Hier de tomaten en pepers/paprika’s al ruim 2 weken in de folie kas staan. Nog wel in de potjes. Heb wel een aantal gieters vol water ertussen staan die de opgeslagen warmte van de dag afgeven in de nacht. als ik een erg koude nacht aan zie komen dan dek ik alles nog even af met acryl doek. Pas wel op dat het acryl doek niet gelijk op de planten ligt dan helpt het niet. Klein lucht laagje ertussen. laagste gemeten temperatuur was 0,7 🥶 was toen wel even zenuwachtig maar vooral de tomaten geven er helemaal niks om. De paprika’s iets meer en de Pepers(adjuma types) staan dan even stil. vandaag de eerste paprika’s in de volle grond gepoot. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sasschel Posted April 21, 2022 Author Share Posted April 21, 2022 spannend dat het volgende week weer kouder wordt, ik durf ze nog niet in de volle grond te zetten, voor nu sleep ik ze maar heen en terug... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
simonvb Posted April 22, 2022 Share Posted April 22, 2022 Ja de weervoorspellingen zijn hier ook kouder geworden, zowel de minimum als maximumtemperatuur. Volgende week woensdag al maar een minimum van 4° meer, paar dagen geleden was dit nog 6°. Ook overdag maar een 13° meer. Ik denk wel om alle serretomaten al te zetten (dit weekend eens wat tijd). Met de paprika's en aubergine ga ik nog wachten. De buitentomaten wacht ik ook nog een paar weken mee. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lsjr33 Posted April 22, 2022 Share Posted April 22, 2022 Nu twijfel ik ook weer. Van het weekend 2 graden s nachts 😒 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lujan Posted April 22, 2022 Share Posted April 22, 2022 Bij tomatenplanten denk ik dat je wel goed zit. Vorig jaar stonden ze bij mij in Maart al in de serre uitgeplant. We hebben erna nog sneeuw gehad en ze hebben het overleefd. Geen extra bescherming van vliesdoeken of verwarming. Mijn vensterbanken en huisgenoten vinden het niet zo oke om alle planten binnen te houden tot half mei. Pepers en aubergine ben ik wel voorzichtiger mee. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lsjr33 Posted April 22, 2022 Share Posted April 22, 2022 1 uur geleden, lujan zei: Mijn vensterbanken en huisgenoten vinden het niet zo oke om alle planten binnen te houden tot half mei. Ze staan in de kas, dood of de gladiolen zullen we maar zeggen. Ik ben ook bang dat vriendlief ze anders ergens van het balkon kiepert tussen nu en half mei 😅 Zo jammer als je wederhelft niet net zo graag een jungle in huis heeft als jijzelf. Aanstellers 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
speets Posted April 22, 2022 Share Posted April 22, 2022 (edited) Misschien een idee voor volgende keer: later zaaien 😉 Henk (?) heeft een aantal jaren geleden mmv een aantal forumleden gekeken naar het verschil tussen vroeg en laat zaaien van tomaten, qua tijdstip van eerste oogst. Ik was toen de allerlaatste met zaaien: 25 april! De conclusie was dat er hooguit een week verschil was tussen eerste en laatste zaai. Niet helemaal wetenschappelijk verantwoord natuurlijk, maar toch veelzeggend! Ook gewassen als courgettes kun je best later zaaien, maar pepers en paprika's weer niet. Het scheelt hier in elk geval een hoop gedoe met lichtkasten, plantenstellages en heen-en-weergesleep. P.S. Hier staat ook al eea in de kas, maar als er nachtvorst dreigt, gooi ik er een paar lagen bubbelplastic over. Edited April 22, 2022 by speets 1 Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lsjr33 Posted April 22, 2022 Share Posted April 22, 2022 Ik was dit jaar al later voor mijn doen, de eerste week van april. Het nadeel is dat er dit jaar ook veel vijgen stekken stonden en dat ik altijd en masse pepers, paprika en aubergine zaai. En zo in het voorjaar begint het gewoon te veel te kriebelen om nog veel langer te wachten 😁 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Oudholland Posted April 22, 2022 Share Posted April 22, 2022 Hier gaan normaal de tomaten, paprika's etc bij weer als deze week overdag de kas in (mits ze voldoende groot zijn natuurlijk), en in de nacht weer naar binnen. Wij planten ze eigenlijk nooit voor +/- ijsheiligen. Maar hebben dan ook wel het voordeel dat de kas hier achter in de tuin staat, dus 's ochtends en 's avonds 2x de tuin in lopen en alles is binnen/buiten. Op het complex waar we de moestuin hebben, zien we ieder jaar weer mensen die alles vroeg in de kas zetten, en dan na een late nachtvorst alle planten dood of minstens beschadigd hebben (= flinke groeistop). 1 Quote Oudholland Hebban olla vogala nestas hagunnan hinase hic anda thu, wat unbidan we nu? Link to comment Share on other sites More sharing options...
woldistel Posted April 22, 2022 Share Posted April 22, 2022 Ik sleep nooit heen en weer. Plantjes gaan uit huis in de kas als het weer een paar dagen lekker is. En uit de kas naar de vollegrond als het weer opnieuw lekker is en de plantjes stevig en groot genoeg zijn. Ik kijk vooral naar de weersvoorspelling. Aubergines zaai ik eind januari, pepers en paprikas eind februari, tomaten half maart. Die gaan met wat bodemwarmte. In omgekeerde volgorde gaat de boel dan naar de kas. Met name bij de tomaten bepaald de variëteit hoe vroeg de eerste tomaten er zijn, bij mij is dat meestal Ida Gold ergens in juni. Vind ik vroeg genoeg. Mijn tomaten en een paar peper/paprika staan nu al twee weken in de kas. Maar ik heb ook deze week binnen nog wat paprikas gezaaid, waarvan het vorige zaaisel wat oud was en er niks op is gekomen. Courgettes e.d. ga ik dit weekend pas voorzaaien in de kas. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sasschel Posted April 23, 2022 Author Share Posted April 23, 2022 Op 22-4-2022 om 14:03, speets zei: Henk (?) heeft een aantal jaren geleden mmv een aantal forumleden gekeken naar het verschil tussen vroeg en laat zaaien van tomaten, qua tijdstip van eerste oogst. Ik ga dat eens opzoeken, lijkt me heel interessant Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
woldistel Posted April 23, 2022 Share Posted April 23, 2022 @sasschel https://www.moestuinforum.nl/topic/20478-tomaten-vroeg-midden-laat-zaaien-een-test-door-henkg/ Maar misschien had je hem al gevonden 🙂 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lujan Posted April 23, 2022 Share Posted April 23, 2022 Op 22-4-2022 om 14:03, speets zei: Misschien een idee voor volgende keer: later zaaien 😉 Dan heb ik nu alsnog de plaats nodig. Daarom zaai ik vroeg en zijn de planten nu groot genoeg om in de kas te kunnen. (Hoewel ik dit jaar dus laat was) Want de pepers, paprika's en zeker de aubergine hebben nu graag een grotere pot. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
woldistel Posted April 24, 2022 Share Posted April 24, 2022 Zet de helft alvast in de kas. Dan heb je ten eerste wat ruimte binnen én reserve in geval het te vroeg is. Maar het is al bijna mei, ik denk niet dat er nog hele rare dingen gaan gebeuren. Zelfs al komt er nog een nachtvorst dan is de kas waarschijnlijk wel genoeg opgewarmd inmiddels. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts