Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

door de bomen het bos niet meer, meststof

sasschel

Recommended Posts

Als ik kijk hoe het allemaal zit met mest stoffen toevoegen tolt het bij mij.

De video van moestuinweetjes zie ik dat er in elk plantgat 4 verschillende stoffen gestrooid worden, tjee dat lijkt me nogal wat.

is er niet een korrel die ik bij mijn groente kan gooien? Ik heb paprikas, komkommers, courgette pepers en dat soort.

Ook heb ik wat kolen en sla soorten.

Ik zou heel blij zijn met gewoon merken en soorten die goed voor mijn groente gaan zijn.

Ik heb al naar npk gekeken, maar het duizeld me.

Ik zit op zandgrond, en heb zon 25 cm teelaarden erop aangebracht...;

• Like 1

Hou er rekening mee dat je kijkt naar informatieve reclame van een commerciële aanbieder.

Ik ga zelf niet van deze filmpjes kijken omdat het me alleen maar irriteert.

Zelf gebruik ik paardenmest, zelfgemaakte compost en wat kalk omdat ik op kalkarme grond zit.

Dat is genoeg om jaarrond te kunnen telen en eten  en kost me elf Euro per jaar voor 350M2 moestuin. (20 Kg kalk).

Compost en of mest gift laat ik afhangen van de grond en behoefte van het gewas.

Courgette en kool veel de rest minder of op oude kracht.

Lees je in per gewas op de mestvraag.

Ik zit op zeer arme zandgrond waar ik zelf de afgelopen 25 jaar de teeltlaag verbeterd heb.

Ga ik wat dieper dan kom ik bij zeer arme wit duinzand.

Hoe ik het bemesten aanpak kan je zien in mijn Blog.

Ik werk de mest wel in, er zijn er die dat hier niet doen maar daar ligt de mest nog op het land zoals ze het de afgelopen tijd hebben neergelegd.

Het was droog, dus die mest is bovenop verdroogd en deels weggewaaid.

En planten met luchtwortels heb ik hier nog niet gezien.

Let op, je kan tekort aan mest geven, dan groeien de planten slecht.

Maar je kan ook te veel geven en dat kan schadelijk zijn voor de natuur en jezelf.

Voor korrels kan je koemestkorrels gebruiken, al vind ik de prijs/kwaliteit waardeloos en gooi je ze bovenop dan hebben de planten er niets aan.

Bij mij bleef het liggen als bijmesting en waaide daarna weg. 

Oplosbare mest werkt dan fijner.

Bijv. kant en klare moestuinmest zoals:

Welkoop Organische moestuinmest - Moestuinmeststof - Welkoop

20220122_153048.thumb.jpg.2037e1da9a178765e72514002c1bcc62.jpg

Edited by Patrijs
  • Like 1

Met Patrijs eens.

Zelf gebruik ik als basis een universele oplosmest. 

En dan eigenlijk alleen patentkali zodra de bloemen en vruchten komen opzetten.

Let op, groot verpakkingen zijn op lange termein veel goedkoper dan 1 kilo verpakkingen. b,v, 5x 1kilo verpakking kost soms het zelfde als 1x25 kilo (alleen heb je voor je geld dan nog eens 5x zoveel)

Zo hard moet je het ook niet stellen @Patrijs, het gaat over tomaten op een beperkte oppervlakte in een serre, waarbij op die plaats ook een voorteelt is gedaan.  Hij is begonnen zoals wij, als hobby wat dan uitgegroeid is tot een webshop. Daarom dat ik het al eerder heb aangehaald dat zeker bij de laatste filmpjes een commercieel gegeven meespeelt, wat niet wegneemt dat er zeer informatieve filmpjes over teelten bestaan ook uit de periode voor zijn webshop en ging toen ook redelijk ver in sommige.

Ik gebruik een beetje epsomzout in het plantgat, gewone compost  en eventueel later op het seizoen een beetje  kaliumrijke meststof, maar dat kan je bij velen hier terugvinden op het forum, voor de rest gewoon water en zon.

Paardenmest is voor mij heel makkelijk aan te komen, daar ik zelf paarden heb.

Echter de hoop is vorige week weggehaald, en dus nu enkel nog verse liggen.

Beter om het in het najaar dan te gebruiken.

Dank @Patrijs en @rorror  en @redzebra voor jullie antwoorden, ik ga eens naar de universele mest kijken en ook naar de behoeftes van de verschillende soorten.

Hopelijk kom ik er aan uit voordat ze uitgeplant gaan worden....

en anders dit jaar maar even op goed geluk die van de welkoop gebruiken, lijkt me nooit verkeerd aan het advies te lezen.

@sasschel Epsonzout = magnesiumsulfaat. Helpt dus bij magnesium(MsO) gebreken. Kan zowel via de bodem of via bladbemesting gebruikt worden.

Als je een universele zoekt, moet je even kijken of het inclusief magnesium + alle sporenellementen ( ook wel micronutrients genoemd) is. (v.b. hoe het dan op label staat N-P-K + MsO + sporenelementen )

Dan hoef je niet apart epsonzout te kopen. Behalve bij extreme gevallen.

Edited by rorror
  • Like 1

1 uur terug, Bertus zei:

In bijgevoegde (al vaker gedeelde) link zie je de voordelen van gebruik van het "duizenddingendoekje" MagnesiumSulfaat.

En helaas weer een link naar de echt niet zo geweldige, toeterende en commerciele site van moestuinweetjes! Scoort voor mij onvoldoende. Weet nauwelijks waarover hij het heeft. Is inderdaad een soort middeltjesverkoper! Trap er niet in! Dit is zoiets als dat vitaminetabletjes die hij graag verkoopt een soortmaaltijd zijn. 

Hier een betere link. Er zijn er talrijke. https://www.mooiemoestuin.nl/moestuin/bemesting/

En lees op dit forum zeker eens de goede topics over compost maken en gebruiken. Compost voorziet in 75% van het hele voedingsverhaal. Die goed maken is niet moeilijk. Ecolgisch top en het beste wat er is voor je moestuin. 

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

@weknowDank je voor je reactie, ik heb inmiddels ook een composthoop, zeer handig!

echter dit jaar pas gestart en dus nog lang niet klaar voor de tuin. hopelijk kan ik hem volgend jaar wel gebruiken. ik ga de link die je plaatst een goed lezen.

bedankt

En de meest eenvoudige `mest`voor een beginner die het allemaal nog niet overziet en nog te weinig compost heeft is in mijn ogen:

1. Of gedroogde koemestkorrels. (Bestaat ook bio) is officieel geen mest, maar bodemverbetraar...maar dat is juist een voordeel. Je kunt er nite te veel van geven (verbranding, totaal verkeerde voedingsbalans...die risco's zijn er niet) en het werkt erg geleidelijk en meteen ook als bodemverbeteraar op de langere termijn. 

2. Of...wat duurder...en voorzichtig in verband met al veel hogere doses voeding: Organische moestuinmest met een NPK verhouding in orde van 8-3-12.

Bestaat van DCM en Ecostyle en waarschijnlijk nog enkele merken. Ook hier best de bio-versie kiezen in mijn ogen. Bijvoorbeeld: 

https://www.tuinadvies.nl/tuinwinkel/product/24279/meststof-groenten-en-kruiden-kopen-dcm-meststoffen-online?gsh=1&gsk=2&gclid=Cj0KCQjw37iTBhCWARIsACBt1Iya39dI3r0FE7WKUfL6dN6kvrM7C429y0ePJywsCfyQmAo8ZkYSeMYaAoZtEALw_wcB

https://ecostyle.nl/product/moestuinmest?size=8-kg

• Like 1

1 uur geleden, sasschel zei:

tuinadvies. mijn favoriete webwinkel, bedankt voor je advies

Haha...het ging me om de mest die je in verband met je vraag kunt gebruiken. Niet om die verkoper, die hard schreeuwt (betaalde reclame voor zichzelf maakt) als je op internet zoekt. Ik kan je garanderen dat je vaak goedkoper en beter uit bent met verkopers die zichzelf niet bovenaan op internet zetten met trucjes om alle zoekvragen naar zichzelf te laten verwijzen. 

Let op dat als je Google gebruikt, je tegenwoordig eerst een heleboel reclame en commerciele links moet passeren, voordat je op bladzijde 3 of 7 pas betere informatie gaat vinden. 

• Like 1

Op 25-4-2022 om 14:53, rorror zei:

Met Patrijs eens.

Zelf gebruik ik als basis een universele oplosmest. 

En dan eigenlijk alleen patentkali zodra de bloemen en vruchten komen opzetten.

Let op, groot verpakkingen zijn op lange termein veel goedkoper dan 1 kilo verpakkingen. b,v, 5x 1kilo verpakking kost soms het zelfde als 1x25 kilo (alleen heb je voor je geld dan nog eens 5x zoveel)

Doosjes was soms zelfs meer dan de helft van een standaard 25 Kg zak. Was bijvoorbeeld 8 euro voor doosje magnesium sulfaat en 12 euro voor een zakje. Inmiddels duurder. grootverpakkingen zijn in dit geval een pallet vol standaard zakken of een big bag, of een dumptruck vol. Of IBC/tankwagen voor vloeibare voeding.

Qua voedingen weet ik het niet bij de 'bio' lui, maar bij bijvoorbeeld graszaad geeft DCM professioneel voor de 15Kg zakken zaad tweemaal zoveel zaad per Ha op dan bij de retaildoosjes. En retail is dan ook nog handzaai, terwijl professioneel advies voor machinaal zaaien geldt en voor handzaai mag je gerust 150% rekenen, dus je betaald meer en je jekrijgt veel te weinig,volgens DCM eigen advies.

DCM heeft dus ook gewoon 25 Kg zakken bio voeding.

Edited by donaldk
  • Like 1

https://www.chillipepers.nl

Home of the Turbo.

De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.

Leuke discussie waar je nooit uitkomt aangezien er vele parameters zijn, geld bijvoorbeeld wat wil je uitgeven aan je bemesting en of voeding!

Verder wil je de te telen producten zelf op gaan eten of is het voor de sier, voor de sier kan je bijvoorbeeld wel kunstmest gebruiken, wil je het gaan eten kies ik bijvoorbeeld voor organische bemesting en voedingstoffen, denk aan compost, wormen mest en of guano of een compleet bio organisch mengsel van Plagron bijvoorbeeld.

Ik doel wel op een hobby teelt en niet op een weiland vol, dan is het niet meer te doen.

Organisch bemesten of voeden heeft ook de voordelen dat je er niet snel mee overvoed en dat je het later nog als top dressing kan toepassen.

Onze Pepers bijvoorbeeld komen te staan op een grond van biologische bemeste tuin aarde, compost, wormen mest en guano en verder worden ze gevoed met biologisch organische groei en bloei voeding voor een zo goed mogelijke smaak.

Maar uiteindelijk moet je doen waar je je het best bij voelt en bij wat je er aan wilt uitgeven, komt vast goed 😌 

• Like 1