Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Peren zijn ziek

Amrutten

Recommended Posts

Het is me onduidelijk wat je bedoelt met "ziek". Jammer dat ik geen beeld heb van de hele boom. Waar die staat en hoe die groeit.

Ik zie misschien iets gekruld blad (kan iets van luizen zijn)

En aan de bladsteel en het vruchtje een donkere wat rottende plek.

Het kan duiden op een schimmelinfectie die wel zwartvruchtrot wordt genoemd. Is een heel nieuwe infectie die pas een jaar of 20 geleden voor het eerst in Nederland is vastgesteld en komt uit het Middellandse zeegebied. (Gevolg klimaatverandering? Import van fruitbomen van daar?) Vooral de meest algemene perenrassen Conference en Doyennee de Comice worden aangetast. Andere rassen tot hier niet of nauwelijks. 

Over tegengaan van zwartrot is nog weinig bekend. Zal in de toekomst wel duidelijker worden. Maar in de meer ecologische (niet gif gebruikende beroepsteelt) wordt gevallen blad via maaien onder de bomen opgeruimd (door te maaien en te mengen met andere organische stof verteert het blad voldoende in de winter, waardoor de sporen van dit schimmel niet kunnen overleven aan het begin van het volgende seizoen. Uiteraard kun je op kleine schaal ook wegharken en (correct!) composteren in plaats daarvan. De aangetaste vruchten worden weggeplukt en afgevoerd (kunnen dus ook gecomposteerd, waardoor het schimmel geen voedingsbodem meer heeft). Daarnaast is letten op een open en luchtige snoei, waardoor veel lucht en vooral ook licht (UV!!) in de boom kan sowieso een verstandige maatregel die veel schimmelproblemen voorkomt. UV licht werkt op zichzelf al schimmelwerend. 

Kortom: te weinig informatie voor een zekere diagnose met deze foto's. Maar dit is met beperkte informatie mogelijk wat er speelt. 

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.