Geplaatst: 11 mei 20223 j Hoi! Ik heb even een lekenvraag: kan je fleece (dus waar ze truien/dekentjes) van maken in de winter ook inzetten als vliesdoek om bepaalde planten te beschermen? de termen worden een beetje door elkaar heen gebruikt dus ik vraag me af of het nu hetzelfde is of dat vliesdoek echt een ander materiaal is. ik heb namelijk behoorlijk wat fleecedekens die anders naar de kringloop gaan. Maar als ik ze nog nuttig voor de tuin kan inzetten natuurlijk niet.
Geplaatst: 11 mei 20223 j 52 minuten geleden, Marinke zei: de termen worden een beetje door elkaar heen gebruikt De verwarring komt denk ik doordat er tegenwoordig veel (slecht) uit Engels vertaald of overgenomen wordt. Fleece komt uit het Engels en betekent o.a. vlies. De Nederlandse betekenis van fleece is echter het materiaal waar fleece kleding en dekens van gemaakt is. Amrutten heeft al een mooi voorbeeld gegeven van vliesdoek gebruikt bij tuinders. De moestuin van Patrijs
Geplaatst: 11 mei 20223 j Auteur Bedankt voor jullie reacties, die dekens gaan dan richting de kringloop!
Geplaatst: 12 mei 20223 j Ik vind fleece of verhuisbeschermingsdoek beter in de winter bij planten. Licht is dan minder belangrijk, het gaat dan puur om het tegenhouden van de kou. Fleece laat wel makkelijk wind door, vandaar dat verhuisdoek (is wel wat zwaarder) mij beter bevalt. Ik maak een constructie om de plant heen, waaraan ik het doek bevestig.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.