Jump to content

Nieuw hier

Groen stekkie

Recommended Posts

Hallo allemaal,

Ook ik zal me netjes voorstellen voor ik hier het forum induik. 😊

Ik ben Lotus en na jaren op de wachtlijst staan, heb ik sinds 1 mei 2022 een moestuin overgenomen. 
Helaas zwaar verwaarloosd, dus veel werk te doen, maar ik zie het als een uitdaging om het op te knappen en te maken zoals ik het voor ogen heb.

In de tuin staan een kersenboom, pruimenboom, aalbessen, frambozen en kruisbessen. Ook in jaren niet goed gesnoeid, dus daar wil ik me ook in verdiepen. 
Ook is de grond arm en het ligt niet vlak. Er groeit veel onkruid. Vooral heermoes. 

Ik ben echt nog een groentje, maar hoop meer ervaring te krijgen door gewoon te doen en hier veel te lezen.

Fijn dat er een forum is! 

De foto’s geven wel weer hoe het er nu uit ziet. 🙈

64DD7D34-AF4F-4BD2-B10D-F9757AD5DC67.jpeg

71001BAF-C1F7-4BFA-AB92-9547BB580613.jpeg

67C6D6DF-CBBD-4CAD-BCA0-3710393E4D26.jpeg

48A5EECF-7D54-440D-857D-D73BCBFBB238.jpeg

C45E669C-76C7-45B8-A08B-FB7B2800EEFC.jpeg

• Like 7

Oehhhh werk aan de winkel! Leuk hoor.
Lekker beginnen en houd je doelen klein. Uit ervaring weet ik dat dat erg veel uitmaakt. Het is bevredigender om te kunnen zeggen dat je stuk af hebt gekregen, dan dat je er tegen aan hikt dat je nog zo veel moet.

Volgens mij heb je best een groot stuk tuin. Als het niet haalbaar is dat de hele tuin aan kant is, dan kun je het opdelen in stukken. Dan kun je een deel afdekken zodat wat er onder zit, afsterft. Scheelt ook weer werk.
Als je dat gras weg wilt, zou ik dat doen met karton of stukken landbouwplastic.

Heel veel succes en plezier!

• Thanks 1

@Mellie Bedankt voor de tips. Dit moestuinseizoen pak ik nog niets groots aan. Ik maak steeds een stukje onkruidvrij en zet er wat bloemen, courgettes en pompoenen op. Verder wacht ik de oogst van de aalbessen, kruisbessen en frambozen af die er al staan. In het najaar en in de winter hoop ik de tuin grootser aan te pakken. 🤞🏼

• Like 1

Welkom. Als je een paar keer schoffelt in een droge periode is het meeste onkruid wel weg hoor. Je kan dan ook een groenbemester inzaaien, dan krijg je wat biomassa om te laten composteren. Want het ziet er uit als zand, dus vocht vasthouden is wel belangrijk. 

De kers kun je binnenkort al snoeien. Kers en pruim worden namelijk in de zomer gesnoeid. 

Succes, en veel plezier!

• 3 weeks later...