Ronaldp Geplaatst: 30 mei 2022 Geplaatst: 30 mei 2022 Wij willen eind van het seizoen iets over de moestuinvakken leggen om ongewenste kruiden en grassen te voorkomen in het volgende seizoen. We hebben het met grote stukken karton er overheen geprobeerd. Hielp prima, maar wordt een behoorlijke bende (nat drappige karton) en kan ook nog eens wegwaaien. Is worteldoek, of hoe ze het ook noemen, een alternatief? Hoe dik? Welk merk is goed? Graag reacties, uiteraard alvast bedankt! Quote
Sin Fronteras Geplaatst: 30 mei 2022 Geplaatst: 30 mei 2022 Het voordeel van karton is dat die natte, drappige karton uiteindelijk je bodem verbetert, en worteldoek alleen maar een berg afval. Leg er een laag (blad)compost op om te voorkomen dat het wegwaait. Worteldoek komt hier de tuin niet in. Quote Scent & Spice | Genieten, denken en doen met kruiden! In het Pakhuis | Inspirerende en kleinschalige vergaderruimte en workshoplocatie in de Betuwe
acpronk Geplaatst: 30 mei 2022 Geplaatst: 30 mei 2022 Worteldoek moet je ook stevig vast leggen. Mijn tuinbuurman had het in de tuin liggen, en met die stormen van het voorjaar (windkracht 7) scheurde het aan alle kanten, en waaiden er ook stukjes mijn tuin op met ook schade aan mijn struiken en boompjes. Een stuk zat vast in mijn jostabes, en heeft ervoor gezorgd dat bijna de hele oogst weggevaagd was door de bloemknoppen kapot te maken, ook was het topje van mijn kers door een stuk worteldoek gebroken.Tevens rafelt het na een tijdje en die rafels kwamen ook in mijn tuin en kan ik nu nog vinden.. Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Inloggevens kwijt Geplaatst: 31 mei 2022 Geplaatst: 31 mei 2022 Worteldoek (gronddoek) moet je inderdaad goed vastleggen want als de wind eronder kan dan heb je kans dat het bij harde wind wegwaait. Om gronddoek vast te zetten heb je van die speciale pennen maar ik denk dat dat bij een moestuin minder goed werkt omdat de grond daar relatief los is (tenzij je de pennen kunt plaatsen in grond die wat harder is, bijvoorbeeld een looppad). Anders bakstenen gebruiken waarbij je niet alleen bakstenen legt op de zijkant van het doek maar ook enkele in de midden. Kwaliteit: voor gronddoek dat maar enkele maanden per jaar ligt zou ik niet de zwaarste kwaliteit gebruiken. Dat kan wel maar hoeft niet, is ook afhankelijk van hoeveel geld je er aan wil spenderen. Quote
MSDG Geplaatst: 4 juni 2022 Geplaatst: 4 juni 2022 Leg simpelweg een paar stenen/takken op je karton, er onder herfstblad en je vakken komen perfect de winter door en je kunt het blad en karton op de composthoop kwijt. 😉 Quote Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/
Patrijs Geplaatst: 4 juni 2022 Geplaatst: 4 juni 2022 Goedkoop worteldoek vind ik ellendig, scheurt snel, rafelt ,etc. Ik ben er geen voorstander van maar als je gaat voor deze optie neem dan professionele kwaliteit, dan kan je het ook vaker gebruiken. Mijn buurman had er wat balen hooi op verspreidt met leuk resultaat. Ook leuk voor de merels om naar eten te zoeken onder het hooi. Een betere optie is natuurlijk je moestuin ook in de winter gebruiken waar hij voor bedoelt is. Alle onkruid groeit dan langzaam dus met een paar keer schoffelen ben je klaar en kan je met je oogst naar huis. Quote De moestuin van Patrijs
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.