Frans Posted June 4, 2022 Share Posted June 4, 2022 Mijn nog jonge perzikboompje, ras Red Haven, draagt nu voor het derde jaar vruchten. Dit jaar is er een aantal met afwijkingen die ik nooit eerder bij perzik gezien heb. Er is maar een beperkt aantal vruchten met deze symptomen maar ik zou graag willen weten waardoor het veroorzaakt wordt zodat ik eventueel maatregelen kan nemen om dit voor de komende jaren te voorkomen. Vruchten met de afwijking. Het overgrote deel ziet er gezond uit. Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. -- Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yuras Posted June 5, 2022 Share Posted June 5, 2022 Het meest waarschijnlijk zijn ze door de wantsen gebeten. 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
windindewilgen Posted June 5, 2022 Share Posted June 5, 2022 Moeilijk te zeggen. Je hebt altijd wel een aantal misvormde vruchten. Maar een ding is duidelijk, er hangen er veel teveel aan. Ik zou onmiddelijk gaan dunnen. Je moet kiezen kwantiteit of kwaliteit. Quote Meer dan 180 rassen abrikozen, perziken en amandelen te koop . De kleinste met de grootste keuze. http://www.windindewilgen.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
MSDG Posted June 5, 2022 Share Posted June 5, 2022 Ik sluit me aan bij @Yuras, in principe komt het schadebeeld het meeste overheen met een prikje van een wants zoals je dat ook op ander fruit ziet. Wel een disclaimer, ik heb zelf geen perzik/nectarine/abrikoos, dus het kan ook zomaar iets anders zijn. 😄 Quote Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted June 5, 2022 Share Posted June 5, 2022 3 uren geleden, Yuras zei: Het meest waarschijnlijk zijn ze door de wantsen gebeten. Dat was mijn eerste gedachte ook. Op perzik heb ik dit nog niet gehad. Maar op appels en peren zie ik dit geregeld. Zie overigens geen aanleiding om dan met gif te spuiten. Is dan fruit dat niet mooi, maar wel eetbaar blijft en bij dunnen (en vaak al vanzelf in de natuurlijke junirui) gaan deze er als eerst eruit. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frans Posted June 5, 2022 Author Share Posted June 5, 2022 @windindewilgen Het plaatje is niet representatief voor het hele boompje maar ik ga in ieder geval jouw advies opvolgen. Ik ga dunnen. @weknow Spuiten is sowieso uit den boze maar iedere wants die zich vanaf nu laat zien wordt uit de boom gemept. Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. -- Link to comment Share on other sites More sharing options...
rorror Posted June 5, 2022 Share Posted June 5, 2022 Had je deze boom ook onder een klamboe? Quote Gebreksverschijnselen in paprika of pepers 18 gewassen gebreksverschijnselen (english only) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frans Posted June 6, 2022 Author Share Posted June 6, 2022 @rorror Nee hoor en ik denk dat het ook nergens nuttig voor zou zijn. Anders ligt dat bij mijn kersenboompjes waar de klamboe voorkomt dat de kersenvlieg eitjes af kan zetten (klamboes uiteraard pas geplaatst na de bloei toen de kersen gingen aanzetten). Ik verwacht dit jaar 100% bruikbare kersen te kunnen oogsten tegen de naar schatting niet meer dan 10% van afgelopen jaren. Dit jaar nog eens extra belangrijk omdat ze ongunstig gebloeid hebben (herhaalde nachtvorst) waardoor er toch al niet veel kersen zijn. Bijkomend voordeel is dat die kersen ook nog eens beschermd zijn tegen vogels. Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. -- Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frans Posted July 8, 2022 Author Share Posted July 8, 2022 Mijn perzikboompje ziet er op het eerste gezicht prima uit met perzikken van een mooi formaat die al mooi kleuren. Kleur bedriegt want ze zijn nog keihard. Het zal nog wel even duren voor ze rijp zijn. Ik vrees echter dat ik een probleem ga krijgen waarbij de vraat door wantsen maar peanuts was. Vorige week haalde ik 2 halfrotte beschimmelde vruchten uit de boom. Gisteren bleken er al heel wat meer van die beschimmelde perzikken te zijn bij gekomen en dat gaat me veel te snel. Het boompje is volgens mij open genoeg en staat op een luchtige plaats waar de wind er goed doorheen kan. De vruchten zijn nog keihard zodat overrijp zijn niet de oorzaak kan zijn. Het boompje heeft eind vorig jaar/begin dit jaar met succes enkele behandelingen met Bordeauxse pap gekregen tegen de krulziekte. Als er toen schimmelsporen aanwezig waren van de schimmel die nu de perzikken aantast zouden die toch ook vernietigd moeten zijn ? Mijn vraag: Hoe komt het dat mijn onrijpe perzikken door deze schimmel worden aangetast ? Kan ik nog iets doen om de schade zoveel mogelijk te beperken ? Kan ik hier volgend jaar preventief iets tegen doen ? Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. -- Link to comment Share on other sites More sharing options...
Inloggevens kwijt Posted July 8, 2022 Share Posted July 8, 2022 Ziet er voor mij uit als een aantasting door de schimmel Monilinia fructicola. In de VS staat deze aantasting bekend als 'bruinrot'. Monilinia fructicola Monilinia fructicola 2 Vooral tijdens de bloei kan de ziekte via de bloesem de boom binnen komen. Ook takken en bladeren kunnen worden aangetast. Vruchten worden meestal pas aangetast als ze richting rijpheid gaan. Belangrijk is om alle aangetaste perziken van de boom te halen en vernietigen/bij het restafval. Als de schimmel verder groeit produceert deze veel sporen die worden verspreid door de wind, neerslag of insecten. Verder de boom regelmatig controleren en indien takken last krijgen van taksterfte de aangetaste delen wegsnoeien tot in het gezonde hout (snoeimateriaal ontsmetten). 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Inloggevens kwijt Posted July 9, 2022 Share Posted July 9, 2022 Nog even een toevoeging: in de tweede link die ik hierboven heb gegeven staat te lezen dat Monilinia fructicola niet in Europa aanwezig is. Dit is onjuist c.q. verouderd. Deze schimmel is rond 2001 voor het eerst aangetroffen in Frankrijk, enkele jaren later ook in Spanje, Italië, Tsjechië en landen in Zuidoost Europa. Vermoed wordt dat deze schimmel via besmet fruit of besmet uitgangsmateriaaal (enthout, jonge boompjes etc.) in Europa voet aan de grond heeft gekregen. Bronnen: div. wetenschappelijke publicaties o.m.: Monilinia fructicola: an overview Monilinia fructicola / Frontiers 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frans Posted July 9, 2022 Author Share Posted July 9, 2022 21 uren geleden, Frans zei: Het boompje heeft eind vorig jaar/begin dit jaar met succes enkele behandelingen met Bordeauxse pap gekregen tegen de krulziekte. Als er toen schimmelsporen aanwezig waren van de schimmel die nu de perzikken aantast zouden die toch ook vernietigd moeten zijn ? Een quote uit een van de links van @Inloggevens kwijt (bedankt) die duidelijk maakt waarom de Bordeauxse pap geen effect heeft gehad. ,it is not unusual to suffer 75% or more crop losses due to brown rot, despite the fact that copper-based fungicides are used. 2 Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. -- Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts