Geplaatst: 10 juni 20223 j Eind augustus is er een verenigingenmarkt in het dorp en ik heb de moestuinvereniging ook gevraagd mee te doen. Ik wil er die avond staan met informatie hierover. Hebben jullie ideeën die ik daar kan stallen? Ik wilde in ieder geval wat potjes jam, maar ook groentes neerleggen. Ook zit ik na te denken om een moestuinbak er te plaatsen, maar de lege die ik heb is zo zwaar, laat staan als hij gevuld is... Ik heb nog niet veel ideeën, ik.heb nog 2,5 maand. Misschien dat jullie wat weten. 10 juni 20223 j aangepast door Plotiemoos
Geplaatst: 10 juni 20223 j Groenten in potten ipv moestuinbak. Zonnebloem in pot. Ingemaakte en gefermenteerde dingen: zuurkool, jam, tomatensaus, chilisaus, vruchtensappen, kijk voor meer ideeën even in de rubriek Inmaken en Bewaren. Dingen om uit te delen: radijsjes, plakjes komkommer, cherrytomaatjes. Speciaal voor kinderen: zakjes tuinkers zaad uitdelen.
Geplaatst: 10 juni 20223 j Wedstrijd (iets raden? lootjes?) waarmee je een appeltaart kunt winnen. Uiteraard zelfgemaakt met appels uit eigen tuin.
Geplaatst: 10 juni 20223 j Soort "Coca Cola vs Pepsi test"... Moestuinproducten vergelijken met supermarkt, mogen mensen raden wat wat is. Raden hoeveel dagen het heeft geduurd voordat een bepaald tomaatje geoogst kon worden. Van zaaidag tot oogstdag. 10 juni 20223 j aangepast door Erny
Geplaatst: 10 juni 20223 j Auteur Er komen leuke ideeën!!! Ik ben niet heel erg creatief in dingen bedenken. De pepsitest ga ik doen, met komkommer. Ik heb 4 sonjas en 3 van mezelf. Als het een beetje aanslaat kom ik om in de komkommer. Tomaat heb ik niet op de tuin, en van medetuinders verwacht ik niet veel support qua donatie van groenten en fruit. Dus ik zal veel zelf moeten doen, maar dat is niet erg. We moeten ergens beginnen, haha. Ook ga ik groenteplanten van mijn tuin halen en in een pot doen op de dag zelf. Ik heb een klein budget gevraagd voor zaden van radijsjes en sla. Deze heb ik zelf niet op de tuin. Ook heb ik gevraagd of er wat verkocht mag worden, al staat in de statuten dat er geen groentes van de tuin verkocht mag worden. Nee heb ik, ja kan ik krijgen.
Geplaatst: 10 juni 20223 j Ook heb ik gevraagd of er wat verkocht mag worden, al staat in de statuten dat er geen groentes van de tuin verkocht mag worden.Hoezo mag er niks verkocht worden? Het is toch jouw opbrengst cq. eigendom?Commercieel kan ik inkomen, maar als hobbyist... Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Geplaatst: 10 juni 20223 j Auteur Omdat de grond gepacht wordt van de gemeente en die heeft dat bepaald. Zodat mensen niet professioneel gaan boeren ofzo
Geplaatst: 10 juni 20223 j Wij hebben ook gemeentegrond, maar ik heb de statuten nooit gezien...[emoji848] Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Geplaatst: 11 juni 20223 j Komkommer voor de Pepsitest is goed plan, daar is het verschil tussen winkel en tuin ook erg goed te proeven. Rucola is ook een idee, mensen gewoon een blaadje laten proeven... je ziet ze dan verbaasd opkijken... Dat supermarktspul heeft geen smaak, dat is eruit gekweekt.
Geplaatst: 11 juni 20223 j Of laat eens fruit zien wat niet of weinig in de supermarkt ligt. Of groenten uiteraard. Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Geplaatst: 11 juni 20223 j Zijn er wel moestuinen vrij bij jullie? Als er een wachtlijst is, zou het een beetje raar kunnen overkomen om te werven voor moestuinieren.
Geplaatst: 11 juni 20223 j @fre3ke Op zich wel een goed punt voor mensen met interesse die uit het dorp komen. Maar je kunt ook toeristen en andere visite warm maken om een moestuin te beginnen, al dan niet bij een vereniging in hun eigen stad of dorp, want er komen vast meer mensen dan alleen de dorpsbewoners. Wachtlijsten zijn overal sinds corona. Onze kleine tuinvereniging (van 34 hele tuinen) heeft er zelfs eentje. Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.
Geplaatst: 11 juni 20223 j Er komen geen toeristen, een verenigingsmarkt is er echt voor de bewoners. Mijn moeder zat vroeger bij een volksdansvereniging. Zij gaven tijdens zo een markt informatie, en deden een demonstratie, met het doel om leden te werven. Als je er toch met een moestuin vereniging gaat staan, zou je er (denk ik) wel goed aan doen meteen duidelijk te maken dat er een wachtlijst is.
Geplaatst: 27 juni 20223 j Auteur Ikheb nog steeds geen ruggesteun van het bestuur en zal alles zelf moeten regelen.... Prima. Maar de grote vraag, daar ik geen sla enzo kweek, wat zijn snelle groentes? Welke zijn met 8 weken herkenbaar en/of eetbaar? Ik ga sowieso een boerenkoolplant uit mijn tuin meenemen, ik krijg een koolrabi, knolselderij en rode kool. Die stop ik dan in een pot als ik de tafel opzet op het veld, hahaha. Mocht iemand nog iedereen hebben, gaaag!!!
Geplaatst: 27 juni 20223 j Rucola, Radijs, sla... Misschien ook bietjes Chioggia, die mooie gestreepte. Die zijn ook jong te oogsten.
Geplaatst: 27 juni 20223 j Bedenk vooraf ook even hoe en hoeveel je kunt verplaatsen / sjouwen / transporteren naar die markt. En bedenk wat je graag wilt laten zien. Hoe eenvoudig je standaard groentes kweekt? Of juist leuke/gekke dingen en vergeten groentes?
Geplaatst: 28 juni 20223 j Willen je medemoestuinierders van het complex niet helpen? Meer handen maakt lichter werk. Voor een raadspel: Hoeveel bonen zitten er in de pot. De winnaar (diegene die er het dichtste bij zit) wint een plantje. Bijvoorbeeld Tagetes, kun je nu zaaien en groeit snel. Pluksla of peterselie gaat ook snel. Leuk dat je dit doet!
Geplaatst: 29 juni 20223 j Auteur @Flup Degenen die ik tot nu toe gevraagd heb staan al bij een andere vereniging op de markt, hahaha. 1 zou nog kunnen helpen, maar die spreek ik altijd alleen op de moestuin. Dus die moet ik nog eerst tegenkomen daar. Haha.
Geplaatst: 25 juli 20223 j Auteur Ik heb ondertussen pluksla, veldsla, radijs, koolrabi en herfstraap gezaaid. Beetje uitgekient wanneer ze klaar zouden wezen dus met een heel klein beetje geluk... Ik heb er zin in, het is over een maand.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.