Bertus Posted June 15, 2022 Share Posted June 15, 2022 Vorige week de eerste kruisbessen (invicta) geoogst en jam gemaakt. De rest laat ik verder rijpen om als vers fruit te gebruiken. Nu begint een deel van de bessen bruine vlekjes te krijgen, iemand een idee wat dat is? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MSDG Posted June 15, 2022 Share Posted June 15, 2022 Hier hetzelfde beeld, kan dit niet gewoon bij het ras horen? 🤔 Quote Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mai Pensato Posted June 16, 2022 Share Posted June 16, 2022 Meeldauw? Hoe ziet het blad eruit? Quote gefascineerd door alles wat groeit en bloeit 3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit moderne kweektechnieken - hydroponics https://www.instagram.com/maipensatogardening/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bertus Posted June 16, 2022 Author Share Posted June 16, 2022 Bladeren zien er redelijk uit. Ik zie geen "wit", wel veel bladeren wat gekruld met bruine punt. Overigens hebben vogels probleem met de vlekken op de kruisbessen. Sinds gisteren is de helft in ene foetsie 😒. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
haplo Posted June 16, 2022 Share Posted June 16, 2022 Ik dacht dat die vlekjes normaal waren, toch al vaak gezien bij kruisbessen. Is dat niet gewoon verkleuring bij het rijp worden? Kan natuurlijk ook een frequent voorkomende ziekte zijn. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frans Posted June 16, 2022 Share Posted June 16, 2022 Kan ook zonnebrand zijn. Zijn het soms bessen die weinig beschutting hebben van de bladeren tegen de zon ? 1 Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. -- Link to comment Share on other sites More sharing options...
rorror Posted June 16, 2022 Share Posted June 16, 2022 Misschien roetdauw? aangezien er boven de aangetaste bes op de foto een blad te zien is met 'bloedblaarluizen' achtige verschijnselen. Quote Gebreksverschijnselen in paprika of pepers 18 gewassen gebreksverschijnselen (english only) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bertus Posted June 16, 2022 Author Share Posted June 16, 2022 Even gegoogled op bloedblaarluis en de struik erop gecontroleerd.... vgls mij niet aanwezig. Zonnebrand zou idd kunnen spelen of .... ???. Het betreft een struik op stam waarbij ik opgaande takken weghaal dus de zon kan er relatief goed bij. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ton D Posted June 17, 2022 Share Posted June 17, 2022 is duidelijk zonnebrand, struiken afdekken met vliesdoek helpt. Maar nu natuurlijk niet meer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts