Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Makkelijke moestuin


Aanbevolen berichten

Hallo, 

 

Ik heb een moestuin overgenomen die erg achterstallig was, nu is dit ook nog eens 125m2 dus een hoop werk. 

 

Graag zou ik het concept van de makkelijke moestuin maken, ongeveer 8 bakken van 1.20m x1.20m op de tuin en er omheen bark zodat we niet de hele tijd onkruid hebben, want dat groeid inderdaad echt al kool :)

 

maar nu, hebben ze op de moestuin hun ongenoegen erover uitgesproken, het zou veel pissenbedden veroorzaken, ik moest het niet zo doen, ik kan beter gewoon onkruid trekken. is er iemand die nu met ditzelfde concept werkt in een moestuin? 

 

Wat te doen nu? naar de ervaren moestuinders luisteren? of mijn eigen weg volgen? 

 

groetjes Candell 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gewoon eigenwijs zijn is de weg die veel moestuinders volgen.

Zelf zou ik geen bakken nemen met schors op de paden maar ik zou als ervaren moestuinder de drie SSSen methode volgen.

 

1796806180_schoffel10cm.jpg.ec92f822634fe60fc85cf2577e2fc0ef.jpg

 

schrepel.jpg.fd444cfca916c3a49b503318a349567b.jpg

 

1058713274_schoffel20cm.thumb.jpg.bc51862c836ff6ffa64c0cdd749ed513.jpg

 

Zo'n tuintje van 125 M2 red je niet met onkruid trekken, maar in een half uurtje heb je die keurig geschoffeld met wat scherp geslepen schoffels.

Dus Schoffelen, Schoffelen, Schoffelen.

Iedere week bij zonnig/ droog weer.

 

Of zoals de oude rotten zeggen: "Schoffelen voor je het vuil ziet".

 

Als zij dat kunnen kan jij dat ook.

En valt het schoffelen je zwaar, neem dan een smallere schoffel, of zoals Pascal al wist:

Druk=kracht/ oppervlakte.

 

Wat is druk en hoe bereken je de druk? | Wetenschap: Natuurkunde (infonu.nl)

 

 

Succes!

 

schoffelen.thumb.jpg.30db019d25f29f7403d24348ea4bd698.jpg

 

 

aangepast door Patrijs
  • Like 5
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb bakken (nou ja... randen, want er zit geen bodem in ofzo) , maar wel gewoon onkruid hoor ;) Nou volg ik de makkelijke-moestuin-manier niet, dus misschien ligt het daar aan :lol:

 

Ik schoffel nooit, maar ik kruip wel tussen de bakken door om van alles te trekken en af en toe schoffel ik wat met mijn handen. Als ik er op tijd bij ben en dat nog te doen is...  

 

Ik zou sowieso doen wat je wilt doen, er zijn overal een boel mensen die het beter weten. Ook hier op het forum. Er zijn zoveel manieren, en wat voor de 1 goed werkt is voor de ander geen succes. 

  • Like 5
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier op het complex hebben ze dit voorjaar een bult houtsnippers gedropt. 

Vooral veel nieuwelingen hebben er paadjes mee opgeleukt.

Dan ziet het er even leuk uit maar daarna begint het onkruid er doorheen te groeien.

Schoffelen is dan lastig tussen de snippers door met als gevolg dat ze veel extra werk hebben.

Ik weet dat ze dat van te voren niet zo gepland hadden.....

 

Onkruid trekken kan leuk zijn en ik maak me er ook wel eens schuldig aan.

Zeker bij de zaailingen ontkom je er niet aan.

Maar bedenk wel, het is arbeidsintensief en daarom heeft de slimme mens al jaren terug de schoffel uitgevonden. 

 

Het zelfde geld mijns inziens voor bakken.

Randen zijn niet nodig en je ziet ze zelfs hier van verduurzaamd (giftig) hout.

De plantjes zullen echt niet ontsnappen en het effect lijkt mij vooral visueel.

 

Met een nieuwe tuin die nu al niet te behappen is zal je vooral (opruim/schoonmaak) meters moeten maken, anders ga je het niet redden.

Ik zie het hier helaas elk jaar gebeuren, van de vier nieuwelingen blijft er gemiddeld maar eentje.

 

Veel spullen op de tuin zoals randen, stenen, etc. geeft extra handwerk, met de schoffel kan je meters maken.

Heb je het een beetje in de hand dan kan je gaan experimenten in de tijd die je over hebt.

Maar een tuin vraagt ook veel meer tijd dan wat schoffelwerk.

 

Op mijn Blog kan je zien hoe ik 350M2 bijhoud.

En bedenk wel ook mijn tuin vraagt regelmatig onderhoud, daar ontkom je niet aan.

 

 

aangepast door Patrijs
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben wel fan van bakken want dat geeft overzicht. Maar voor de paden echt zo makkelijk mogelijk gaan, zeker als het een grotere oppervlakte is met achterstallig onderhoud. 

Wat hierboven al wordt gezegd gaat schoffelen (bij droog weer) veel makkelijker dan onkruid wieden. Je kan natuurlijk altijd bij een stukje houtsnippers proberen maar ik zou niet direct de hele tuin doen want met alle onkruidzaden die nog in de grond zitten zal het mogelijk niet zo onderhoudsvriendelijk zijn als gehoopt en terugdraaien is een hoop werk. 
Zo ben ik ook begonnen met de siertuin, inmiddels ligt er wel een deel houtsnippers maar pas nadat ik het onkruid had uitgeput met schoffelen en wist wat ik precies met de tuin wilde.

aangepast door loes
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Toen ik begon met mijn moestuin ( in Frankrijk waar we 1x per ca 2 a 3 weken kwamen) trok ik ook alle onkruid eruit.

Op een gegeven moment zegt mijn broer: Je staat de hele dag met je kont omhoog en morgen staat t er weer.

Schoffelen gaat sneller en dan heb je na 2 weken weer zin om t nog eens te doen. Vaak schoffelen ( zeker met warm weer) zorgt dat t onkruid verdort ( mijn bescheiden mening) en met uittrekken blijven de wortel gewoon zitten.
Schoffelen put t onkruid uit... 

Ik denk dat hier veel betere tuinders zijn dan mijn persoontje maar gewoon mijn mening 😁

  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik werk op het terras met bakken en in de tuin niet. Bakken hebben als nadeel dat ze sneller uitdrogen, dus je moet meer gieten. Ohja en bakken kosten veel, ook als je ze zelf maakt. Dat heb ik gedaan.

Schoffelen zou ik wel meer moeten doen, al heb ik weinig te klagen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Verhoogde bakken zoals de makkelijke moestuin zijn nog wel iets anders dan bakken op het terras. 

Of je met verhoogde bakken meer moet gieten ligt aan de ondergrond en de grond waarmee je de bakken vult. Ik hoef er niets meer om te gieten en bij hoge grondwaterstand staan de planten niet in het water. 

@Candellipv bakken maken kan je ook beginnen door gewoon op de grond vakken te maken van 120x120 met iets dat voorhanden is. Als de vakverdeling bevalt kan je er altijd nog hout aanschaffen. 

aangepast door loes
  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...