BertSchuilenburg Posted January 4, 2011 Share Posted January 4, 2011 Hallo allemaal, ik heb weer een vraagje Onze pruimenboom heeft al een paar jaar last van vrucht-rot. Tenminste ik denk dat het om vruchtrot gaat: http://nl.wikipedia.org/wiki/Monilia-rot Hebben jullie tips om dit in 2011 te voorkomen? Ik wil de pruimen niet bespuiten zoals op wikipedia staat, kan het biologisch (er)? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik Posted January 5, 2011 Share Posted January 5, 2011 Bij vruchtrot is het heel erg belangrijk om de aangetaste vruchten zo snel mogelijk weg te halen om verdere besmetting te voorkomen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DVL Posted January 6, 2011 Share Posted January 6, 2011 Zoals Eut typt is het belangrijk om de besmette pruimen weg te halen. Hou ook de bladeren in de gaten en snoei eventuele verdachte plekken weg. Je vraagt om een biologische oplossing, in dit geval is dat wat moeilijker. Het is een hardnekkige schimmel, maar met het weghalen van de besmettingshaard moet je een eind komen! De schimmel dringt voornamelijk binnen door wondjes aan takken en vruchten gemaakt door vogels en wespen. Voorkom dat maar eens 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BertSchuilenburg Posted January 6, 2011 Author Share Posted January 6, 2011 (edited) pfff ik zie het niet zitten om netten of wespen vallen op te hangen. Dan maar proberen de aangetaste pruimen te verwijderen. Lopen mijn twee appelboompjes die op 25 meter afstand staan ook gevaar? Edited January 6, 2011 by Guest Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zandman Posted August 3, 2021 Share Posted August 3, 2021 Bespuiten met spuitzwavel.(zwavel is een biologisch product wat ook in de natuur voor komt) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted August 3, 2021 Share Posted August 3, 2021 41 minuten geleden, Zandman zei: Bespuiten met spuitzwavel.(zwavel is een biologisch product wat ook in de natuur voor komt) Zwavel is niet 100% ecologisch. Schadelijk voor o.a. nuttige insecten en leven in het water. Het is van allerlei spuitmiddelen wel het minder schadelijke en - volgens Velt - alleen in een noodgeval te overwegen. Monillia-vruchtrot is iets waarvoor gevoeligheid per ras sterk verschilt. Monsiegneur Hatif was bij mij altijd erg slecht, Opal, Reine Claude Dóuillins of kwetsen hebben/hadden er veel minder last van. Dit erg natte seizoen is natuurlijk ideaal voor veel schimmels en zeker monillia. Ik vraag me af of je als liefhebber er iets aan hebt om te gaan spuiten met zwavel. Als je het nu doet voor de oogst van dit jaar ben je zeker te laat. Als je het in het voorjaar zogenaamd preventief doet en het wordt een zomer als die van de afgelopen 3 jaren was het volkomen overbodig. We hoeven er niet van te leven....en dan is de afweging schadelijkheid/kosten t.o.v. wat een beetje oogstwinst misschien (en waarschijnlijk ook verlies aangezien goede helpende insecten ook worden geraakt) in mijn ogen gauw gemaakt. 1 Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zandman Posted August 3, 2021 Share Posted August 3, 2021 Alle biologische kwekers mogen het gebruiken, maar ook baking soda gebruiken ze voor schimmelbestrijding. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted August 4, 2021 Share Posted August 4, 2021 10 uren geleden, Zandman zei: Alle biologische kwekers mogen het gebruiken, maar ook baking soda gebruiken ze voor schimmelbestrijding. Correct Zandman. Maar daarmee is niet gezegd dat het niet giftig is. 😉 Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zandman Posted August 4, 2021 Share Posted August 4, 2021 Ja Weknow, als u het hebt over zwaveldioxide dan hebt u gelijk, maar zwaveloxide is niet giftig, ik heb daar jaren mee gewerkt in de glastuinbouw.Maar ook in de grond of verrotting van hout of de vorming van je haar of nagels zitten zwavelverbindingen. Maar bij alles wat je biologisch bestrijd maak je iets dood dat is in de vrije natuur ook zo daar ontkom je niet aan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bertus Posted August 4, 2021 Share Posted August 4, 2021 (edited) 1 uur geleden, Zandman zei: maar zwaveloxide is niet giftig Haal je misschien kooldioxide en zwaveldioxide door elkaar? Zwaveldioxide is wel degelijk giftig maar wordt in kleine hoeveelheden toegestaan in wijn als conserveringsmiddel. Overigens .... als iets in de natuur voorkomt wil dat niet zeggen dat je het probleemloos kunt gebruiken, de natuur produceert de sterkste vergiften. Dit staat op internet met betrekking tot zwaveldioxide: Zwaveldioxide veroorzaakt lokaal problemen na uitstoot, onder andere ademhalingsmoelijkheden oogirritatie, longproblemen, en zelfs overlijden van mensen. Bij concentraties vanaf 3 ppm kan iemand al na 30 seconden overlijden. Zwaveldioxide kan ook de gewasgroei verminderen. Edit: 3 ppm is 3 delen per miljoen delen Edited August 4, 2021 by Bertus Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted August 4, 2021 Share Posted August 4, 2021 (edited) 2 uren geleden, Zandman zei: Maar bij alles wat je biologisch bestrijd maak je iets dood dat is in de vrije natuur ook zo daar ontkom je niet aan. De vraag is ook en vooral hoe selectief het is. Naast schimmelbestrijdend is het schadelijk voor insecten (en daar niet zo selectief, dus ook de goeie kunnen erdoor opgeruimd) en in meer dan minimale hoeveelheden in de bodem kan het juist tegenwerken. Ook mogelijke invloed op waterkwaliteit is niet te onderschatten. Juist omdat niet alle "biologisch" (hoe veel beter ook dan veelal gangbaar) nog beantwoordt aan wat ecologisch is (pyrethrum is HET voorbeeld) en biologisch voor een deel niet meer zeer ecologisch bewust is maar ook nu in het bezit van grootindustrie en dan hooguit nog de minimale normen hanteert (gelukkig vaak ook niet, maar waarom denk je dat bijv. AH zo goedkoop het etiket bio kan plakken?) ben ik kritisch op uitspraken over dat het bio is toegestaan en DUS wel goed. Kort gezegd: bio graag, maar dan wel graag kritisch en oog voor een stuk degradatie dat daar heeft plaatsgevonden onder invloed van grote bedrijven. Maar voor wie echt bijna alles uitputtend wil weten over zwavel in de bodem (nodig in zeer kleine hoeveelheden) en op het verbouwen van groenten en fruit verwijs ik graag naar dit goed leesbare WUR rapport. Universiteit Wageningen dus...die kun je moeilijk verdenken van wat vaak verdacht wordt gemaakt als zogenaamde domme groene kortzichtigheid. 😉😁 https://www.wur.nl/upload_mm/e/1/b/3ed5573a-26ce-4407-8de8-181d497e66ea_30-vragen-en-antwoorden-over-zwavel.pdf Edited August 4, 2021 by weknow 1 Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
redzebra Posted August 4, 2021 Share Posted August 4, 2021 Het is ook een beetje afwegen, zelf gebruik ik het niet in mijn eigen tuin omwille van de selectiviteit die je hier aanhaalt, je dood er ook nuttige insecten mee. Maar dat heb je bv ook met verstuiving van basalt/lavameel en in principe ook niet echt gezond als je dat zonder stofmasker doet. Het genoemde rapport zegt ook dat het gebruik van zwavel voor gewasbescherming klein is in vergelijking met de rest, dat is dan niet echt een punt. Ik heb het wel nu gebruikt bij een vriendin om daar in extremis de druiven proberen te redden, @Bertusheeft me er wel op gewezen dat het op een andere manier ook effectiever kan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zandman Posted August 7, 2021 Share Posted August 7, 2021 Mengsel tegen meeldauw en schimmels in fruitbomen; Voor 5 liter spuitoplossing. 5 eetlepels Baking Soda, 1 eetlepel plantaardige olie, 1 eetlepel groene zeep. Goed mengen met lauw water en aanvullen met koud water. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted August 14, 2021 Share Posted August 14, 2021 Op 4-8-2021 om 13:11, Zandman zei: Ja Weknow, als u het hebt over zwaveldioxide dan hebt u gelijk, maar zwaveloxide is niet giftig, ik heb daar jaren mee gewerkt in de glastuinbouw.Maar ook in de grond of verrotting van hout of de vorming van je haar of nagels zitten zwavelverbindingen. Maar bij alles wat je biologisch bestrijd maak je iets dood dat is in de vrije natuur ook zo daar ontkom je niet aan. zwaveloxide is een verzamelnaam mi je hebt zwaveldioxide en zwaveltrioxide, de laatste is gevaarlijk want vormt zwavelzuur in contact met water zwavelmono-oxide bestaat niet mi Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts