Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hele leuke update weer, sorry dat ik je zo ongeveer heb gedwongen om em te schrijven ;) 

Man wat hebben die geiten een geweldig leven gehad! Vooral het filmpje waarin 1 van jullie in het water dondert omdat je weer eens achter ze aan moest vangen, vond ik erg leuk en de geiten konden er vast ook smakelijk om lachen :lol: Het zijn echt wel beesten met humor haha. 

Het vlees ziet er weer erg mooi uit, en het is zeer netjes verpakt ook allemaal. Misschien kun je van het gehakt en lekker wat kruiden ook goeie hamburgers of van die gehakt-op-een-stok-dingen (Kabab koobideh bijv.) maken. Maar ergens doorheen is ook altijd goed toch. 

Een hek van 2 meter hoog is wel een beetje errug overdreven om in je tuin te hebben ja. Maar bij geiten geldt sowieso: een goed hek is het halve werk!   

• Like 1
Geplaatst:

Toffe update, Charlie!  Vlees ziet er erg goed uit. En nu……weer nieuwe geitjes? Of eerst wachten tot je een beetje door dit vlees heen bent? 

• Like 1
Geplaatst:

Hai allemaal, 
Tnx voor de leuke woorden :) 

Tsja zeg, Appeltje stelde een goede vraag mbt de hoeveelheid vlees.

Ik wilde eigenlijk al gaan zeggen dat ik nog wacht op de factuur en het slachtgewicht per bok, schoon aan de haak. Maar ik kan natuurlijk ook het gekregen vlees wegen, wat een beter antwoord geeft. Wel jammer dat alles nu al koud in de vriezer bevroren lag te zijn, maar goed, 15 min, en een stel kouwe klauwen later: 42,3 kg vlees. Met links en rechts een paar botjes, zoals van de racks en de koteletjes, maar die reken ik gewoon even mee. De losse botten voor de bouillon, evenals het niervet, en dus het hondenvlees en de huiden reken ik niet mee. Maar hebben ook waarde, voor mij iig. 

Hoe dan ook, heus tevreden met 42,3 kg vlees van 3 bokken. Is 14 kg vlees per bok. Hm. Dat klinkt dan weer niet zo veel? 
Even terugkijken hoe zwaar de vorige bokjes waren... Hee. die waren 13 kg per stuk. Dubbel hmmm. Ik dacht dat deze veel zwaarder waren eigenlijk. Heb ook echt wel meer bijgevoerd. Weird. Maar goed. De vriezer zit vol prachtig eerlijk vlees, en daar draait het om he. (Maar nog even verder nadenkend; mss omdat 2 van de laatste lichting hybriden waren, die zetten natuurlijk minder vlees aan dan een echte vleesgeit zoals de boergeit? Volgende keer toch weer 100% boergeit dan hoor! Die springen ook minder hoog, want t werd heus wat te gek, met zo'n hek.)

Of we dit weer gaan doen? Tsja ik denk van wel. Het hangt af van de kosten van de slager ook (werkelijk geen flauw benul). En ik blijf in mijn maag zitten met het vele bollengif hier in de buurt. Dus ik wik en weeg nogal. Maar als ik dan zo'n prachtige lading vlees zie, en weet wat voor vreselijk leven de bokjes bespaard gebleven is in de diervoedingindustrie, of zelfs de afvalverwerking, dan denk ik weer: komend jaar doen we er 10! :) (Nee nee, dat vindt lief geen strak plan. 3 was eigenlijk prima met de oppervlakte die wij tot onze beschikking hebben. Misschien zou 4 ook nog wel kunnen..?) Weet je wat: ik zal eens een zoekopdracht op MP neerzetten. Gewoon, om eens te kijken of er heel wellicht iets voorbij komt, dan kunnen we altijd nog kijken ;)  

Wat me trouwens ook nog wel leuk lijkt is een geit met 2 boklammeren. En dan die geit een seizoen melken en weer es wat gaan kazen enzo. Maar goed. Je moet altijd wat te dromen overhouden he. 

De huiden heb ik gisteren van een extra laag zout voorzien. Het doet wel iets met de geitenhuiden nog, maar als ik zie wat er bij t schaap uit druipt, is dat toch wel een groot verschil. En ook de soepelheid is dus anders. Nou ja. Het zal iig niet gaan rotten zo. Ik kwak binnenkort de hele zooi in de pekel, en dan zien we het wel weer!

Oh, en @Jorieke123: No worries. Hahaha. Een motiverend duwtje in de goede richting kan geen kwaad op zn tijd, toch :D 

• Like 6

wees bevriend met kleine dingen

Geplaatst:

Wat leuk om die geiten te zien! Ooit een droom van mij geweest wat dieren te hebben in een wei, maar helaas nooit uitgekomen.

Ik heb niet alles gelezen (veel te veel), maar wel de fotos gezien. Enig! Ik heb een website gehad die heette : De Wolgeit 
Ik haakte en breide heel veel en verkocht wol en patronen. 
De meeste mensen denken dat de wol alleen van schapen komt, maar daarom had ik het De Wolgeit genoemd en ik heb nog steeds dat emailadres.

Wol komt ook van lama's, konijnen, kamelen, geiten dus en nog veel meer.  Maar van de geit is heel bijzonder: de Kashmir namelijk. De duurste wol die er bestaat.

@Jorieke123 ook jouw beestjes zo schattig om te zien.

Hebben jullie geen moeite na de slacht, want ik denk dat je er toch aan gehecht raakt en zeker als ze zo lief (en stout natuurlijk) zijn.

• Like 2
Geplaatst:

Heb je de rekening al? 14 kilo vlees per bokje.. tja ik zou je niet durven zeggen of dat goed is of niet. Als je het gevoel had dat ze zwaarder waren, zat er dan meer vet aan? 

En Petra, ik kan natuurlijk niet voor Charly spreken, maar nee wij vinden het niet moeilijk om dieren naar de slager te brengen (of ze zelf te slachten, zoals we doen met kippen en eenden). Het is niet leuk, maar we weten zeker dat we fantastisch vlees terug krijgen omdat de dieren het hier goed hadden. Nooit meer naamloos vlees voor ons! 

• Like 3
Geplaatst:

Yow!
Nee nog geen factuur. Ik vermoed dat ze m’n mailadres kwijt zijn. Ik zal ze zo eens even mailen.
Nou het idee dat ze zwaarder waren kwam meer van t feit eigenlijk dat we deze veel eerder zijn gaan bijvoeren. En deze dus geen groei-dip gehad kunnen hebben. Ach nou ja. Toch tevreden hoor.

Ik krijg mensen maar niet uitgelegd dat geitenvlees lekker is. Ik heb volgende week een reünietje van een leuk groepje mensen. Iedereen neemt wat lekkers mee. Dus stel ik voor een stoofpotje mee te nemen. Met eigen geit. Blijken mensen daar toch spontaan groen van weg te trekken joh. Alsof ik ze kat wil voorschotelen ofzo. Hahaha. Ik maak wel gewoon een Spaanse tortilla met eigen pieper, ui en eieren. Veiliger.

Verder vandaag de huiden van een extra laag zout voorzien. Helaas werkt het bij de opgedroogde plekken op de geitenhuiden dus idd minder goed. Er loopt wel wat vocht uit, maar het werkt niet echt in. Jammer de bammer. Dan maar wat langer de pekel in strakjes. Eens kijken of dat eea weer wat soepel maakt.
c74596f4cf53aa5eb372a4b82d78c90e.jpg

Het schaap gaat wel lekker. Die huid was echt nog warm toen ik em uit de kliko trok. Veel verser kan niet hè. Wel bijzonder om te zien hoeveel die huiden dus verschillen in volume. Wacht. Fotootje gemaakt speciaal voor jullie:

780f95e3646701d3666bf07edf71401a.jpg

Drie opgerolde geitenhuidjes naast elkaar. En 1 schapenhuid, op dezelfde manier opgerold. (Ps. Joriek herken je de stenenwagen hieronder ;) )

ed0de3a3172997e4841db8f255e7175c.jpg

Wat nog? Ehhh. Oh ja. Ik ga via peerby.com een hogedrukspuit proberen te lenen. Ik kende die site niet. Maar je kunt daar dus dingen lenen en / of huren van ‘buren’ en ook zelf dingen aanbieden die jij dan weer te leen / huur hebt. Geestig concept. Geen idee of t ook echt werkt. We gaan t zien.

Nou dawazzie voor nu weer even!

• Like 4

Geplaatst:

Zooo. Vandaag besloten es aan de schapenhuid te beginnen met ontvliezen. Mensen, tis inderdaad een flinke klus. Maar ik vond t toch niet zo vervelend als ik had gedacht. Al ben ik wel blij dat ik maar 1 schapenhuid uit de berg meegenomen had. Want ik ga mn schouders enzo wel voelen morgen!
Heb het uiteindelijk met zo’n slagershakmes gedaan, en dan met dikke handschoenen. Zodat ik alleen de huid, en niet mijn eigen vingers zou ontvellen. Zoals ook in de filmpjes met regelmaat gebeurde schiet je in het begin nog wel eens door de huid ook. Maar dat is (vooral met zo’n dikke schapenvacht) straks onzichtbaar te herstellen.
Het is geen snij; maar een soort duwende schraap-beweging. Even handigheid in krijgen. Daarna goed te doen.
d647c8aebb4bb124548e25bca2081977.jpg

Ik stink wel naar schaap nu. En niet zo’n beetje ook. Het zout moest eerst uitgewassen worden en aangeraden werd eea ook even in wat wasmiddel te laten staan. Man, wat een blubber daaruit kwam! Modder, kak, bloed. Een grote soep. Bwerk! Omdat ik een donkere huid gekozen had, kwam ik er nu pas echt achter hoe smerig die was zeg!
Afijn. Na 8 keer flink uitspoelen was de ergste drek eruit.

b6836a646604fabe90dcf1ad1a9694a9.jpg

Beetje uit laten lekken (dat moet wel. Want vol water is het ding niet-te-tillen! ) En daarna de pekel in.

2d3772981df409b578d8998b560bac37.jpg

Over zeven dagen mag ie eruit. Zal mij benieuwen.

Voor de geitjes kies ik een iets andere aanpak. Die gaan zonder te ontvliezen de pekel in. En na een paar dagen haal ik die eruit en ga ontvliezen. In de hoop dat dat pekelende goedje de zaken wat heeft losgeweekt (las ik wat over in een van de methoden)

Nou dawazzie weer kwa update.
Ik ga even wat vaseline op mn handen doen. Die zijn behoorlijk uitgedroogd na al dat gepoelie vandaag.

• Like 4

Geplaatst:

Is de vacht niet wit geworden...? En dan bedoel ik: dat het helemaal geen zwart/bruin schaap was, maar gewoon een hele vieze vacht? :lol:

Gaat het van wasmiddel niet een soort van vilten? Maar goed bezig hoor, steeds weer een stap en dan kom je er wel!

Al lekker van het vlees gegeten? Zo'n hele schouder is om een keer heel Engels te roosteren ofzo? Of juist voor bijvoorbeeld zo'n goulash? 

Die blauwe tonnen zijn ook overal goed voor he.

Geplaatst:

Hahaha. Ja zeg! Nou, het leek er echt wel even op. Zoveel drek en smurrie!
En ik wist wel dat jij die tonnen zou herkennen, Joriek. Die komen idd altijd weer van pas! (Al hebben ze ook een hele tijd in de weg gestaan. Dat is ook wel waar)
Nee nog niet gegeten van het vlees. Mijn lief is voor een paar weken op familiebezoek. Dan ben ik meer aan het flansen in de keuken. En eet ik dingen als spruitjesstamp enzo. Daarbij mis ik het vlees niet echt.
Ik ben trouwens erg slecht in luxe vlees klaarmaken. Biefjes worden bij mij standaard schoenleer of ze springen nog bijna van je bord zo rauw. Nu heb ik dus ook een heel stel van die racks. Ik kan me uit een ver verleden herinneren dat men die sjiek eet met honing-tijmsaus enzo. Ik zal dat es na gaan zoeken.
De schouder wil ik eigenlijk langzaam laten garen in de oven. Heb ik ergens een goed (althans het zag er lekker uit) recept voor gezien. Maar vooralsnog dus nog niet echt van genoten nee. Maar voor de doorgewinterde hamsteraar is dat niet erg. Die wordt ook gewoon heel blij van een volle vriezer met mooi vlees. Hahaha.
Afijn. Ik zal es gaan googelen voor de racks. Maar mocht iemand een geweldige tip / recept hebben: lees em graag!

Edit: idem voor koteletjes trouwens.

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Oeh ik had de lappen tekst update helemaal gemist!! Wat een leuk vervolg! 

Vilten doe je met heel heet water en heel veel wrijven, dus heel snel gebeurt dat niet. Ik hoop dat je geitenhuiden er mooi uitkomen, zien er zo aaibaar uit :)

• 1 maand later ...
  • 1 maand later ...
Geplaatst:

Haai!
Nou. Ik had wel foto’s genomen tussendoor. Maar geen update gepost. Omdat ik soms gewoon stom ben ofzo. Maar goed.

De vachten zijn goed gelukt! Ben d’r wat trots op. Al moet ik eerlijk zijn en zeggen dat de geitenhuiden wel wat hard geworden zijn. De schapenvacht is echter heel mooi soepel geworden. Dus dat compenseert. Ik denk dat de geitenhuiden omdat ze zoveel dunner zijn, veel sneller droogden dan t schaap. En daardoor heb ik te weinig gerekt / droger gebruikt. En dus minder soepele huiden. Maar toch tevreden hoor.

Wacht. Ik zoek ff de fotootjes…
ef8fa1ed9d0fddece75387a8ba3ea629.jpg
Hm. Dacht dat ik er meer had. Zal morgen nog ff maken. Schapenvacht ligt op de bank (en hond daar weer op ) en de geitenhuiden liggen over de rugleuning van de bank, ziet er best leuk uit. Misschien ga ik die in de toekomst wel met geit bekleden.
Moet ik nog wel flink wat meer huiden hebben eerst hoor. Dus zal nog wel fjes duren. Dit jaar geen geitjes namelijk. De vriezer zit nog goed vol en om het jaar geiten is ook prima hoor. Goed voor de zennn. Want t zijn ook wel een beetje kloothommels ;)

Voor nu wil ik eigenlijk kijken of ik twee oude leren krukjes kan bekleden met de geit. En t schaap gewoon als lekker wolletje in een luie stoel leggen (liefst zonder hond erop. Want die naaldhaartjes van em, werken zich overal in. En hij heeft er miljoenen! Maar goed. Dat gaat wel een gevecht worden. Want volgens mij is hij ervan overtuigd dat dit het allerfijnste bedje ooit is, en dus voor hem. Ach ja…)

Ik ben overigens vast van plan dit najaar weer wat schapenvachten te gaan looien. Ik bedoel, ze worden anders allemaal weggegooid. Is toch doodzonde. Want t worden mooie dingskes hoor. En hoe lokaal wil je het hebben ook he. Dus.

Nou. Dawazzie weer.

• Like 5

Geplaatst:

Zier er prachtig uit!! Ik snap je hond wel, ik zou ook wel de hele dag op zo'n lekker warm vachtje kunnen luieren. 

Bizar he dat die schapenvachten gewoon weggegooid worden, mooi dat je ze zo kunt hergebruiken.

• Like 1
Geplaatst:

Tnx
Nee geen vlees- of verrottingsmeur
Wel ruikt de schapenvacht wat naar lanoline. En dat voel je ook wel een ietsje. Maar niet storend.
De geitenvachten ruiken überhaupt niet.

Hier nog een paar fotootjes

47e87dcf554e4b26e9c1aaae32ae3875.jpg

9e151206cd9455d1b2d847c3ebad3581.jpg

54e84420aaff797f172b146ccb9a43c0.jpg

Hoppa!

• Like 5

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...