Geplaatst: 30 oktober 20222 j @Mellie Interessant! Ik dacht altijd dat lelies niet eetbaar waren, dus ik ga die aflevering wel kijken. Daglelies eet ik al zo lang ik me kan herinneren. Ik eet ze als ze nog in knop zijn, ter plekke afknakken en opeten 😋 Ik wist trouwens niet dat ze zo giftig zijn voor katten, maar blijkbaar ook niet erg aantrekkelijk.
Geplaatst: 30 oktober 20222 j Ik ga ook kijken, dank je @Mellie. Ik gooi nu leliebollen vaak weg, het zou leuk zijn ze te kunnen eten. 30 oktober 20222 j aangepast door fre3ke
Geplaatst: 30 oktober 20222 j Geen ervaring met lelies, kreeg wel bij mijn bio tulpenbollen bestelling een kookboekje over koken met tulpenbollen en -bloemen. Ik zou zelf wat terughoudender zijn met het eten van niet-bio bollen. Er wordt zoveel gif gebruikt in de bollenindustrie…
Geplaatst: 30 oktober 20222 j Dan hebben jullie het over daglelies. Ik weet niet goed het verschil, maar ik heb van die grote lelies, die zo heerlijk ruiken als ze bloeien. Ik heb al eens gekeken of die iets eetbaars zouden geven, maar nooit verder onderzocht. Ik wil sowieso de mooie lelies houden en niet die paar bollen op gaan eten eigenlijk. Mijn ouders aten tulpen (bollenstreek) meer omdat er destijds (hongerwinter) geen aardappelen waren. Ze vonden er niks aan. Ik denk ook niet direct aan het eten van tulpenbollen. Toch ga ik eens kijken. Verder zag ik voor het eerst deze week op tv, weet niet meer welk programma, iemand afrikaantjes oogstte en bij de maaltijd deed. Had ik niet eerder van gehoord. Wel staan ze hier nog lustig te bloeien, dus wie weet.
Geplaatst: 30 oktober 20222 j Ik ken afrikaantjes vooral als stijf randje in ouderwetse oma tuintjes, als aaltjes killer en als verfplant. Opeten stond niet op mijn lijstje, eigenlijk, maar ik zou wel benieuwd zijn. Daglelies komen uit de Hemerocallis familie en zijn niet eens familie van de echte lelies, voor zover ik weet. Ik dacht altijd dat echte lelies giftig waren, maar dat is dus ook niet het geval. Van narcissen ben ik wel zeker. Kun je niettemin ook mee verven, dat wel.
Geplaatst: 30 oktober 20222 j Hallo, De bloemen van de afrikaantjes zijn wel degelijk eetbaar ewn nog lekker toe. Ciao,
Geplaatst: 30 oktober 20222 j De jubelstemming is alweer weg: alleen Lilium davidii is eetbaar. De Netflix aflevering gaat over Lanzhou lelie. Google en Wikipedia gaven de rest van de informatie. Tagetes ruiken zo raar, dat ik ze eigenlijk niet zou willen eten. Maar ik ga het morgen wel proberen, na deze berichten. 30 oktober 20222 j aangepast door fre3ke
Geplaatst: 30 oktober 20222 j Hallo, Quote Tagetes ruiken zo raar, dat ik ze eigenlijk niet zou willen eten. Maar ik ga het morgen wel proberen, na deze berichten. Vandaar dat ze in Vlaanderen "stinkerds" worden genoemd, lol. Ciao,
Geplaatst: 31 oktober 20222 j Tagetes: 15 hours ago, Marinus Ros said: nog lekker toe Daar denk ik toch anders over. Ik vind ze niet lekker. En ook nog bitter.
Geplaatst: 31 oktober 20222 j Nu weet ik niet of ik de tudeletoantjes (Gronings ) wel wil proeven. Ik vond ze ook nooit lekker ruiken en ze lijken me bitter smaken. Maar neem toch de proef op de som en heb er nu net een in mijn mond gedaan, zo uit de tuin geplukt. Eerst een lieflijk aroma, tijdens het kauwen komt nog meer parfumzoete smaak vrij. Bijna niet bitter. Toch maar uitgespuigd, want het gekriebel van een mondvol afrikaantjeszaad tegen mijn huig leidt tot braakneigingen. Maar bij een maaltijd zal het goed smaken, ik ben om.
Geplaatst: 31 oktober 20222 j Misschien een ander ras? Snoepkruid is ook een tagetes, die vind ik wel lekker, het blad dan. Tagetes lucida eet ik ook. Maar ik heb ook hoge 'afrikaantjes' en die at ik gisteren, bah. Ik was wel zo slim om de bloem van de zaadjes af te happen 😉.
Geplaatst: 31 oktober 20222 j Snoepblad heet dat hier https://moestuinland.nl//Files/7/115000/115295/ProductPhotos/1000x1000/1761295263.jpgHeb ik toevallig gisteren besteld. Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.