Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Lathyrus (Siererwt, Reukerwt) - Hoe te zaaien?


dennislp

Aanbevolen berichten

Hier deed 'ie het ook goed, heb nu een andere soort om te proberen.

Mijn opa heeft er een, die geeft witte bloemen, maar dat is een vaste en hij ruikt iets minder. Die wordt ook snel wat minder mooi aan de onderkant.

 

Als het goed is ruikt die van mij erg lekker en bloeit vrij lang!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dennis, vrijwel alle info vind je achterop de zakjes die ik je gestuurd heb.

Weliswaar in het Duits maar toch vrij duidelijk.

Over het algemeen doen ze het op vrijwel elke grondsoort goed.

Belangrijk is dat de bloemen frequent geplukt worden dat zorgt ervoor dat de plant steeds weer nieuwe aanmaakt.

Kun je je moeder en/of vriendin blij maken met een bosje bloemen dat je echt niet op de markt kunt kopen.

Mooie pasteltinten die nog lekker ruiken ook.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn opa heeft er een, die geeft witte bloemen, maar dat is een vaste en hij ruikt iets minder. Die wordt ook snel wat minder mooi aan de onderkant.

 

sorry Rantje, ik moet je echt corrigeren. Die geurt echt niet. Klinkt wat eigenwijs natuurlijk , "wat weet jij ( ik ) er nou van of de vaste lathyrus van mijn opa geurt of niet ". Maar de vaste lathyrus geurt echt nul nada niks. Was het maar waar !

Lathyrus is een echt makkelijke plant , al kan ik je er hele ingewikkelde verhalen over vertellen. Doe ik niet. Week ze een nachtje voor, zaai eventueel voor binnen, hoeft niet , kan ook zo buiten , kan wel wat koude verdragen, niet TE veel natuurlijk, en laat ze opgroeien op een wigwam van takken oid. om de 20 cm 1 peul. ( ik doe om de 30-40 cm )

Blijven plukken inderdaad ! Laat je m in t zaad komen , stopt ie met bloeien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Ik heb begin februari lathyrus odoratus royal gezaaid in een kasje op de vensterbank. Ja, wat vroeg, maar ik ben wanhopig aan de lente toe en dan wil ik nog wel eens wat te vroeg zaaien.

Afijn, de zaden zijn als een bezetene gaan ontkiemen en staan inmiddels met een stokje ernaast buiten het kasje in aparte potjes op de vensterbank. En ze zijn al 30cm. Wat kan ik nu het beste doen met de plantjes? Wanneer kunnen ze op hun vroegst naar buiten en kan ik ze tot die tijd in hun potje houden?

Niet meer actief. Graag contact via mail of fb.

Link naar reactie
Delen op andere sites

wat ik doe met de lathyrus, is wél binnen zaaien ( in wat diepere potjes en niet in zaaigrond maar gewoon potgrond ( kan je ze wat langer in hebben ) Ze komen boven en gaan dan gelijk naar buiten ( nog niet de tuin op ), in weer en wind en zon en regen en kou. ( niet bij echte vorst ) Lathyrus kan wel een graadje vorst hebben trouwens. Die zaailingen gaan gelijk na kiemen naar buiten. Daar groeien ze , langzamer en compacter wat op , zeg een week of wat. En dan gaan ze de tuin op. Als je ze NU zou zaaien ter plekken op de tuin, ben ik wel bang dat ze de kans lopen weg te rotten , te nat en te koud nog.

Ik heb trouwens nog geen lathyrus gezaaid.

 

Wat al eerder hier iemand zei: het stuk waar ze uiteindelijk komen : diep spitten, nu nog doen kan wel nog voor uitpoten over 4 weken denk ik. en mest onderin. goedverteerde mest. of anders rijkelijk mest gieten na een week in de tuin staan, en regelmatig herhalen. Ook bij droogte goed gieten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze staan nu in een grote pot met genoeg voorzieningen om door te klimmen tot 2,5 meter. Ga er nog een paar zaaien zoals Bit het doet en ook nog een aantal in de volle grond als het daar de tijd voor is. Siererwtenexperiment.

Niet meer actief. Graag contact via mail of fb.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...