Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Bedankt voor de info, trouwens de tenen die ik 2 weken terug al heb geplant in p9 potjes (per stuk) staan ook al in blad, is het blad vorstgevoeilig? 

Geplaatst:

Over voorkiemen in potjes, en daarna in de volle grond:

Dat is nu echt nog niet nodig. Direct in de volle grond, dan krijg je de grootste bollen.

Dat voorkiemen doe ik wel als ik weer eens veel te laat ben. Eind december, begin januari of zo.

Dan zet ik ze eerst in bloembakken, op ca 4 x 4 cm, keurig op rijtjes.

Bij uitplanten snijd ik met een broodmes verticaal in de bloembak, tot op de bodem. Zo krijg je -met een een beetje graaien- keurige kluitjes. Kluitjes zoveel mogelijk heel laten. Die vierkante kluitjes gaan dan elk apart in de volle grond. 

Maar nu, eind oktober: Gewoon direct in de volle grond. Kan half november ook nog wel.

De oude regel (10 oktober (10-10 planten) geldt niet meer. 11 november (11-11) is ook nog prima.

(en als er -ondanks de opwarming van de aarde- toch nog een enkele heel koude winter komt (kleine kans daarop), dan maar een jaartje geen eigen knoflook.)

• Like 4

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Geplaatst:

Ehm, op de bevestiging van de bestelling staat messidrome, maar op de verpakking van de knoflook staat germidour. Maar ze zitten inmiddels al in de grond, dus ruilen kan niet meer.

Edit: nu lees ik op internet dat ze paars zouden moeten zijn, maar volgens mij waren ze gewoon wit of licht bruin. Nu weet ik het niet meer hoor..

Geplaatst: (aangepast)

Messidor bedoel je misschien?
Die is blank, ik heb ze hier staan met de gekleurde Therador.

2017101912075167761514749125.jpg

Edit:

Zie net dat er zowel Messidor  als Messidrome in de handel is.

De Messidor komt is een verbeterde Blanc de Drome, zou dat die Messidrome zijn....🤔

ECOLOGISCH GETEELD! Messidor is een vrij grote, witte knoflook. Zowel bol als teentjes (5-15 per bol) zijn wit. Dit is een moderne verbetering van het oude ras ‘Blanc de la Drôme’. Groeit zeer gezond met een goede opbrengst. Door de milde smaak (minder zoet dan Messidrome) heeft dit ras een brede toepassing, zowel voor bakken en koken, maar ook rauw gebruik in salades.

aangepast door Patrijs
  • Like 2
Geplaatst:

Waarom denk je dat het iets anders is dan Germidour @acpronk? Het is sowieso vervelend als je iets anders krijgt dan je bestelt. Ik denk dat ze geen Messidrome meer hadden en toen maar wat anders in je pakket hebben gepropt. Germidour dus.

Zelf heb ik dit jaar voor het eerst Messidrome, omdat die toevallig bij de lokale plantendiscounter lag. De teentjes zijn geel-crèmekleurig, dat heb ik normaal eigenlijk niet. Als ik knoflook koop, dan koop ik altijd roze omdat die beter smaakt, of witte heel goedkope.

De Morado en Rose de Lautrec van begin oktober staan al hoog boven de grond. Ook de olifantenknoflook kwam al boven, maar die ga ik dit jaar als prei eten á la Jorieke, want ik vind de bollen niet lekker. 

• Like 1
Geplaatst:

Waarom denk je dat het iets anders is dan Germidour @acpronk?

Germidour zou wijnrood moeten zijn, maar deze waren wit of licht bruin.
Ze hebben de kop van het artikel aangepast, nu messidrome-germidour, maar de beschrijving nog niet. En de prijs is iets omlaag gegaan.
https://moestuinland.nl/knoflook-winter-kopen-messidrome
Misschien toch messidrome onder het verkeerde label verpakt?
Ik zal eens informeren naar het hoe en wat. En zonder bevredigend antwoord zal ik ze volgend jaar niet nog eens planten, ik wil wel weten welke rassen ik poot.
  • Like 1
Geplaatst:

Mijn Germidour van kiepenkerl.de was ook eerder wit met lichtbruin, dan rood. Alleen Morado, Maroccan en Ophio zijn echt knalrood van mijn knofloken. Verder nog een aantal soorten met wat rood zoals Estonian Red, Inchelium Red en Chesnok Red bijvoorbeeld. Maar die zijn niet volledig paars/rood. 

Geplaatst:
Op 8-11-2022 om 21:12, acpronk zei:

Misschien toch messidrome onder het verkeerde label verpakt?
Ik zal eens informeren naar het hoe en wat. En zonder bevredigend antwoord zal ik ze volgend jaar niet nog eens planten, ik wil wel weten welke rassen ik poot.

Ik heb antwoord gekregen. Volgens hun leverancier was de Messidrome op en heeft die zonder bericht Germidour geleverd, welke ik dus zonder bericht van Moestuinland kreeg.

Geplaatst:

Welke plagen of ziektes komen jullie tegen bij het telen van knoflook en wat kan je eraan doen?

Heb momenteel blad (van de boom) als dekmiddel tegen de vorst gebruikt. Kan dit kwaad? Slakken lusten geen knoflook toch?

Geplaatst:

Ziektes & plagen bij Knoflook | MijnTuin.org

Al valt het bij mij in de praktijk wel mee.

Roest komt vaak aan het eind van de teelt en geeft bij mij geen verlies.

Bij vochtig weer let ik op schimmels etc.

En dit jaar voor het eerst preimot in een paar planten, dit geeft niet mooi gesloten bollen die hier het eerst op gaan.

Soms pikken de vogels aan de bovenkomende planten of duwen de teentjes zichzelf uit de grond.

Blad of bescherming is niet nodig als je zorgt dat het gewas gedrongen, een cm of tien, vijftien hoog de winter in gaat.

Kou is goed voor de bolvorming. Staat het te hoog dan kan droge oostenwind bij vriesweer wat schade aan het blad geven.

Dat gaat ten kostte van de groei.

Als je de knoflook op een leeg veld laat groeien zullen er ook geen slakken komen.

20210515_125450.jpg

• Like 2
  • Thanks 1
Geplaatst:
4 uren geleden, Nicko zei:

Welke plagen of ziektes komen jullie tegen bij het telen van knoflook en wat kan je eraan doen?

Heb momenteel blad (van de boom) als dekmiddel tegen de vorst gebruikt. Kan dit kwaad? Slakken lusten geen knoflook toch?

Roest zoals Patrijs zegt elk jaar zodra de planten bijna oogstklaar zijn, ook geen verlies van opbrengst door gehad (niet merkbaar). Verder in 1/3 tot 1/2 van de knoflookplanten poppen van de preimineervlieg, maar die tasten bij knoflook gelukkig alleen de stengel en buitenste bolvliezen aan. De tenen zijn telkens nog schoon en intact.

Dekmiddel tegen de vorst is niet nodig, hier overleefden ze zonder problemen een week lang strenge vorst in de nachten van begin februari 2021. Toen lag er overigens wel een dik pak sneeuw.

Geplaatst:

Ik heb vandaag nog snel wat knoflook gepoot. Ik zag bij de toko een zak knof voor €1. Ik dacht, dat neem ik mooi mee. Was al aan het uitlopen.

b8dc9ea527e47c6c26cd17d5149569b3.jpg

De onderste gewone supermarkt -dat waren er 67 blijkbaar- en de bovenste 2… wellicht inchelium red -een stuk of 20- en oosterdel -13 x- . Maar ik weet het gewoon niet meer het zal wel. Een knoflook in elk geval
Dus toch nog op de valreep 100 stuks de grond in gejaagd. Ik heb zo veel knoflookpasta dat ik het allemaal niet zo voelde geloof ik. Bovendien waren er zo veel mini’s die ik heb laten liggen waar al flink wat mooi loof aan zit. De bol vind ik tegenwoordig minder interessant. Al hoop ik ooit nog een hand grote ok te kunnen kweken. Toch machtig zo imposant als dat eruit ziet.

• 4 weeks later...
Geplaatst:

Sabagold is qua groeikracht en ziekte tolerantie zeer te vergelijken met de knoflook Messidor. Beide hebben zij een sterke groeikracht en worden zeer grote bollen. Knoflook Auxito heb ik ook geprobeerd maar deze staan voor de winter al te ver in het loof waardoor deze toch wel wat vorstbeschadiging oploopt bij ons in het zuidoosten. Hier beneden een foto van mij oogst van knoflook Sabagold van dit jaar.

Vitaverda knoflook Sabagold

Veredelaar en kweker van groentezaden, advies ziektes en plagen in groentegewassen.

https://www.natuurlijk-vitaverda.nl/

• 3 weeks later...
Geplaatst:

Ik kwam gisteren in een bloempot nog wat knoflookbloemen tegen die ik was vergeten te planten. De bolletjes hadden allemaal al worteltjes. Ik heb ze snel in de grond gestopt. Nog meer knoflook!

IMG_20221227_142913.jpg

• Like 2
Geplaatst:

Aaahh ik vind de doos van de tuinen van Weldadigheid net terug die ik kwijt was. In de auto, onder een deken. Met dertien soorten knoflook 😰

what to do, what to do? Nu poten, of wachten op het voorjaar? Vorig jaar een paar bollen in februari geplant dat ging ook nog bijzonder prima. 

• Like 3
Geplaatst:

@Arja ik gok dat ik ze bij ontvangst in de auto heb gezet met het idee: binnenkort poten. En daarna totaal ben vergeten haha. Net bij een zoektocht naar iets anders kwam de doos weer boven water. 

• Like 1
Geplaatst:

Zoals gezegd:

Nu poten, ze hebben koude nodig om flink uit te groeien en een zo lang mogelijk groeiseizoen.

Het is in deze warme periode prima om te poten.

Ook zullen de bollen alleen maar slechter worden bij langer bewaren.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...