Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Er was helaas flink vertraging maar de box is nu weer onderweg!

Oh wat zat er veel leuks in, er doorheen spitten was zo genieten! Ik kan niet wachten tot het nieuwe seizoen begint en ik kan beginnen met het zaaien😍

• Like 4
Geplaatst:
On 10/7/2022 at 5:02 PM, marjoleinvdh said:

Mag ik ook meedoen? 😁🙏🏻

Jahoor, ik zet je ook op de lijst. 

!!!! Belangrijke Update !!!!!!

Ik heb van Ruderalis wat peper- en paprikazaden  ontvangen voor de biozadendoos.

En wel de volgende soorten:

- Paprika Golden Marconi

- Peper Jalapeno Black Magic (5000 Scoville)

- Peper Big Bomb (ongeveer 10.000 Scoville)

- Peper Buena Mulata (10.000+ Scoville)

- Peper California Reaper Black en Red

Naar Liekie zullen de zaden denk ik niet meer op tijd kunnen zijn, vandaar dat ik deze zaden naar @Mellie wil doorsturen. Zou je je adres willen pb-en, dan gaan de pepers overmorgen naar je toe.

• Like 4
  • Thanks 1
Geplaatst:

Nu heb ik nog geen doos ontvangen hier, dus zo te laat zou het niet zijn, maar deze hele hete pepers laat ik toch aan mij voorbij gaan dus prima om ze maar meteen naar @Mellie te sturen. Die kan daar wat beter tegen dan ik (die kil biber ben ik nog steeds bang van! 😀)

• Like 3
Geplaatst:

@Mellie ik lees op internet dat kil Biber een medium hitte heeft, zonder het specifiek in scoville eenheden uitgedrukt te zien.
Sivri (zoet) kil heeft ongeveer 1500 scoville.
Aci kil heeft ongeveer 24.000 scoville.
Sarit gat staat ook bekend als medium, en ergens anders zag ik 125.000-150.000 scoville.

Ter vergelijking voor Mellie Brazilian starfish wat ik had gezien 15.000-20.000 scoville.

Waar zou je de kil Biber plaatsen, met het oog op mijn nog te maken sweet chili saus, sambal en chili oil?

Geplaatst:
@Mellie ik lees op internet dat kil Biber een medium hitte heeft, zonder het specifiek in scoville eenheden uitgedrukt te zien.

Waar zou je de kil Biber plaatsen, met het oog op mijn nog te maken sweet chili saus, sambal en chili oil?

Kil biber is loeiheet, soms mild heet, dus misschien dat er daarom geen scoville score bij staat.. Eigenlijk is het een ideale peper voor al jouw toepassingen. Past overal bij, behalve als het nog groen is. Dan zou ik er alleen sambal van maken.
  • Like 1
Geplaatst:

Yessss!! De doos is hier vandaag aangekomen en ik heb al veel leuks gezien! Uiteraard ook veel dingen die ik herken van vorig jaar, maar ik ben zeer verrast door de vele (voor mij!) nieuwe tomatensoorten die erin zitten! Leuk leuk!!

• Like 4
Geplaatst:

En hup vandaag weer op de post gedaan! Hij komt eraan @Mellie!! Het was weer een uitgebreide ochtend met koffie en telefoon om alle soortjes uit te zoeken, maar ik heb weer heel veel leuks voor komend tuinjaar en (hopelijk voor de volgende ontvangers) ook weer wat leuks erbij gestopt.

De vijgenstekken weet ik niet of die nog wat doen (ze zagen er niet meer heel goed uit...), maar ik wilde niemand een poging ontnemen en ze er toch maar weer bij gedaan.

Veel plezier iedereen!!

• Like 3
Geplaatst:

Als de vijgenstekken te slecht zijn, dan kunnen ze wel op de composthoop. Volgend jaar stop ik er weer een paar nieuwe in. 

Geplaatst:

Ik heb de doos en heb de vijgen eruit gehaald. Ze staan nu in een pot onder het mom van valtteproberenwar. Ben heel benieuwd naar wat er in zit allemaal!

• Like 1
Geplaatst: (aangepast)

Even een mededeling van algemene aard, voordat ik het vergeet. ;-) 

Graag geen onbekende zaden toevoegen in de doos. Het mooie van de biodoos is juist dat er zoveel verschillende soorten in de doos zitten en geen onbekende zaden waar je weinig mee kunt. Zo is het bijvoorbeeld niet in te schatten of een onbekende pepersoort heel heet is of juist niet.

Ohja, en vergeet ook niet je forumnaam op de door jou toegevoegde zaden te zetten. Dan is het makkelijker navragen bij de juiste persoon als iemand vragen heeft over bepaalde zaden.

In de voorgaande jaren gebeurde dit wel, maar dat (zeker onbekende zaden) is niet de insteek van de biodoos. Vandaar nog even een herhaling van wat in de beginpost staat. 

Alvast bedankt!

aangepast door Flup
  • Like 5
Geplaatst:

Ja, er moet wel wat meer bijstaan dan bijvoorbeeld alleen peperzaden, soort onbekend (= willekeurig voorbeeld overigens). Of alleen peperzaden. Dan weet niemand wat voor een peper het is. Dat kunnen dan bijvoorbeeld peperzaden uit een peper uit de supermarkt zijn, waar denk ik niemand interesse in heeft om die te telen.

Stel dat je al jaren een bepaalde onbekende pepersoort teelt omdat die lekker mild is of dat de pepers een aparte vorm hebben, dan kun je die wat mij betreft wel toevoegen, met die beschrijving. Dan weten de deelnemers ook dat het niet snel even wat zaden zijn uit een supermarktpeper, om maar iets te noemen.

De meeste deelnemers van de biodoos doen juist mee vanwege de minder alledaagse soorten. Die je in de doos prima kunt ruilen, ook als je zelf geen bijzondere soorten hebt. 

• Like 1
Geplaatst:

Oké dan laat ik de pepers eruit, zullen inmiddels wel F4 zijn of iets dergelijks. De Thaise pepers  waarmee ik ooit begonnen ben lijken ze inmiddels helemaal niet meer op. 

Kan er wel wat slangenlook broedbolletjes in doen die ik over heb. Een klein beetje zaden van Allium tuberosum. En als iemand interesse heeft wat zaden Daucus carota (wilde peen). 

Verder heb ik vorig jaar van Velt vzw. wel eens zakjes zaden thuisgestuurd gekregen als lid, die zijn voor zover ik het weet biologisch.

• Like 2
Geplaatst:

Ik heb de zadendoos momenteel in trotse bezit en ik was in de zak met tomaten aan het graaien. Wat een boel soorten met zo veel leuke namen!
Gulzig wordt een mens dan zeg. Toen heb ik er zowaar meer in gedaan dan ik eruit heb gehaald Dat was verrassend.

Zodra de peperzaden binnen zijn, gaat deze doos verder naar mdubbelm.

Ik was verbaasd hoeveel nieuwe soorten er bij zijn gekomen, heel leuk om te zien! Ik ben nu al benieuwd hoe het volgend jaar eruit gaat zien. (Want Flup, we moeten volgend jaar echt weer door!)

• Like 2
Geplaatst: (aangepast)

De peperzaden komen er morgen aan. We waren we in Nederland ivm met familie-omstandigheden, maar hebben in alle drukte helemaal vergeten de zaden daar op de post te doen. Suf, suf! Morgen gaan ze in Duitsland op de post naar Mellie. De doos heeft dus even vertraging, maar het is voor een goed doel, namelijk nog meer mooie soorten erbij!

En natuurlijk gaat de doos volgend jaar weer door. Zolang het kan, blijft de doos bestaan. Het is veel te leuk om zo zaden te ruilen.

aangepast door Flup
  • Like 7
Geplaatst:

Heb trouwens nog peperzaden van de peperbeurs in 2019. Maar die zijn waarschijnlijk te oud en heb geen idee of deze biologisch zijn. Zitten wel hele leuke soorten tussen. Misschien een idee om volgend jaar wat planten daarvan apart te zetten, zodat ze alleen zichzelf bestuiven. 

• Like 1

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...