Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Gezocht: Melk en/of wei


Aanbevolen berichten

Ik zoek, ik zoek... iemand in de buurt, waar we wekelijks verse melk (voor onszelf) en/of melkwei (restproduct van een kaasboerderij misschien? Voor onze varkens) kunnen halen.

We willen wel graag zelf een koe, maar ik ben een beetje bang voor de hoeveelheid werk die daar bij hoort. Vooral het dagelijks melken. We hebben, zeker komend jaar, nog zoveel werk aan de andere dieren en het plaatsen van alle hekken etc. dat ik het nog niet aan durf.

 

Dus hoop ik dat hier iemand mee leest, die graag wat melk en/of melkwei wil ruilen. Tegen varkensvlees, eieren, groenten, kruiden, tarwe, tarwemeel, hooi, biggen, kuikens, kippen, kippenvlees, groenten/fruit/kruiden- plantgoed, etc. etc. (= we komen er wel uit )

Liefst elke week dus. Of een paar keer per week. En liefst in de buurt van Zelhem.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jorieke,gewoon naar de boer gaan die bij jouw in de buurt woont,ik doe het al 30 jaar bij de boer halen .op verschillende adressen gewoont en meteen weer een adres gekregen.Ik betaal nu 0,50 per liter.Ik bedien me zelf.Heerlijk

Ga het meteen koken afkoelen in koud water dan in de koelkast en de volgende dag afromen voor slagroom, roomkaas of op sparen voor karnemelk maken en boter. van de room doe ik in de slagroomspuit met een patroon, je heb niet zo heerlijke slagroom gehad.Al zeg ik het zelf.

http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja Jorieke ik ben het met Thea eens..iedere boer die melkt wil je graag melk verkopen..of ruilen kan vast ook. Ik kan altijd melk halen, maar mag niet betalen..dat is lastig, daardoor haal ik minder melk ( ik mag het ook zelf pakken). Heb je wel melkboeren in je buurt?

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, we hebben melkboeren in de buurt. Maar ik wil het nou juist niet kopen Ik wil ruilen, met zaken die we in overvloed hebben.

We willen de koe voor de melk, dan moet ze inderdaad een kalf hebben (gehad).

We nemen geen koe die nog geen melk geeft, zodat we nog geen melk hoeven verwerken

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja dan kost een kilo kaas nog ongeveer 10 euro als je dat daarvan wil maken(8 euro voor de melk)....niet zo leuk dan....

 

Eigenlijk zou je een koe voor een maand moeten kunnen huren....

gat in de markt...een huurkoe

 

Beest blijft in zn eigen huisje maar wordt elke maand verzorgt door andere mensen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Onze geit had echt hele kleine spenen. Er viel amper wat aan te melken. We zijn nu wel weer voorzichtig aan het kijken hoor, naar een volwassen melkgeit, die al melk heeft gegeven. Zeker als we alle hekken straks in orde hebben. Met veel stroomdraad enzo.

 

We hadden 2 toggenburger geiten. 1 die maar niet zwanger werd, en 1 die echt een stuk kleiner bleef. Omdat ze 1/3 van een 3 -ling was, en dus een klein nakomertje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oke dat kan ik me voorstellen dat je in begin gewoon een geit neemt en nergens speciaal op let, en dan later denkt is geen goeie voor melk.

Nu weet je veel beter waar op te letten.

Zou zeker nog een poging wagen met volwassen goeie melkgeit, mischien vindt je er wel een die net melk geeft

geen idee hoelang je daar melk uit kan halen.

Mischien een x bij echte melkgeit boer kijken/kopen, zoveel mensen zullen meer ze als hobby dan voor melk hebben.

Volgens mij hielden ze vroeger ook de melk geit op stal, hij ging wel naar buiten overdag aan een touw maar

werd gewoon eind van de dag binnen gehaald en dan volgende ochtend gemolken en dan weer aan touw buiten.

In de winter altijd op stal, mischien is dat ook wat meer praktisch voor je en dat ze ook tammer blijft.

 

ik zou zo'n lieve witte nemen, dat vindt ik nou een echte melkgeit

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Want ze komen echt overal uit en slopen alles.
Jorieke, ik heb helemaal geen verstand van geiten, dus misschien is dit onzin.

Maar lang geleden hadden we buren (hier) met een geit (zo'n witte) en die stond altijd aan een stik en dat gaf eigenlijk nooit problemen (behalve die keer dat ze zichzelf bijna had opgehangen, te vaak rondjes rond een dikke boom gelopen ). We leenden haar af en toe om ons gazon te maaien . Is dit een idee, of is dit gewoon toeval dat dit bij die ene geit zo goed ging?

 

(Stik = spit = soort van XXXL tentharing met touw of ketting)

Link naar reactie
Delen op andere sites

0,80 voor de melk vind ik veel.Ik betaal 0,50 en bedien mij zelf .

En tip voor geiten en schapen die uit de wei ontsnappen.

En tak van een boom nemen met de vorm van Y .deze tak bind je om de nek bij twee punten losjes,gegarandeerd ze komen niet meer door het gaas.de tak houd ze tegen.

Zo deden wij als er een deugniet was.

http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@RvO: Ja, dat hadden wij ook met de 2 geiten en 1 bok die we hadden. Maar ik heb liever geen dieren aan een touw, en het was nogal een gedoe met verzetten. Het 1e stuk rondom de paal/haring vreten ze al niet omdat ze daar lopen en poepen/plassen. Ze willen alleen dat wat net buiten bereik groeit. Dus gaan ze trekken en hangen aan dat touw, en de halsband. Ook lopen ze zich idd steeds vast ergens omheen, of om de paal zelf heen (heb je natuurlijk niet met een haring).

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later ...

vandaag mischiens ook kijken voor een witte melkgeit

een kenis heeft 3 stukjes land bij zijn huis .en hij wilde graag een witte of bonte melkgeit ..

en er stonde er te koop hier in de buurt .....

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weeks later...

Vergis je niet, een koe is enorm veel werk. Zijn er geen biologische boeren met winkeltje in de buurt waar je ruilhandel mee kan doen? Dan kan je de lasten verdelen en een goede samenwerking aangaan.

 

De nubische geit is een prettig in de omgang zijnd goed melkras.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...