Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Zonnenbloemen advies


Marieke

Aanbevolen berichten

Graag wil ik jullie om advies vragen.

 

We willen een strook in de weide, langs de straat , beplanten met voedermais en aan de binnenkant ( zonkant) met zonnebloemen.

 

Nou willen we graag een soort met vooral veel en goed eetbare pitten.

Helaas lees ik alleen veel over de sier eigenschappen van de zonnebloemen, misschien kijk ik verkeerd. De bloemen mogen niet hoger zijn dan de mais ivm de zon.Misschien is het ook mogenlijk om de voorste rij een lagere soort de zaaien ? ik wil liever geen 'stuifmeelvrije' soorten

 

Zaai je alle soorten in mei?

 

Wie kan er een soort aanbevelen? Andere tips ook van harte welkom!

 

Alvast bedankt voor jullie tijd

★*˚°。°*。°*。★*˚°。°*。°˚°★*˚°。°*。​°*★*˚°。°*。°*★

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij hadden afgelopen jaar de 'op zwart zaad' zonnebloem. Bij Vreeken besteld, ik had hem van te voren ook gevraagd om een soort die niet al te hoog werd, en wel stuifmeel moest maken.

 

We doen het alleen dit jaar niet weer. Ik had gehoopt op lekker veel zonnepitjes, voor onszelf en voor de kippen. Maar je moet ze erg op tijd plukken (en ze zijn nooit allemaal tegelijk 'rijp') omdat er vogels en muizen in gaan zitten.

En waar laat je ze dan, want ze moeten nog (na)drogen.. we hadden er heel wat aan ijzerdraden geregen en op gehangen... De schimmel stond er al gauw op. Maar buiten hangen kon niet door die mussen en muizen.

We hebben de bloemen toen in zijn geheel bij de kippen gegooid, en die wisten er op zich wel raad mee. Dus dat zou nog kunnen. Maar al die zaadjes pulken uit die bloemen.... helaas hadden we daar net iets te weinig tijd voor

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hey dankjewel Jorieke, en weet je nog hoe hoog de planten ongeveer werden?

Jullie ervaring is dus niet echt positief, zal het in mijn achterhoofd houden

★*˚°。°*。°*。★*˚°。°*。°˚°★*˚°。°*。​°*★*˚°。°*。°*★

Link naar reactie
Delen op andere sites

Uhm.. 2 meter hoog volgens mij.

De soort van Vreeken heet volluit: Helianthus annuus 'Op Zwart Zaad'. Die zijn nogal prijzig, misschien dat we weer eens een kleiner zakje bestellen zodra we bijen gaan houden. Dat was afgelopen jaar ook een beetje het doel (vandaar de stuifmeel vereiste), maar dat was weer eens een doel dat er net 1 teveel was

 

Ik heb nu wel een grote zak met vogelvoer-zonnepitten gekocht. Van allerlei soorten door elkaar zo te zien.

2,90 voor 1 kilo, die zaaien we dan ergens op een verloren stukje. Het blijft leuk om wat voer te gaan knippen voor je dieren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oja, heb ze gevonden dankje. Wat een joekels !!

Knikken die niet snel om met die enorme bloemenharten?

 

En groeien de zonnenbloemen en de voedermais een beetje tegelijk op ?

★*˚°。°*。°*。★*˚°。°*。°˚°★*˚°。°*。​°*★*˚°。°*。°*★

Link naar reactie
Delen op andere sites

We hadden een hele slechte opkomst van de voedermais afgelopen jaar. En de zonnebloemen zijn nooit zo groot geworden als op die foto's, omdat het zo achterlijk droog was op dat stukje land. We hebben er wel gesproeid, maar dat mocht niet baten. Regen is toch stukken beter.

Dat kan ik dus niet zeggen Dit jaar hopen we op een normale lente.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wie kan er een soort aanbevelen? Andere tips ook van harte welkom!

Je zou het type zonnebloem moeten hebben dat in Frankrijk massaal gekweekt wordt voor de productie van zonnebloemolie. Dat type planten wordt ook niet zo groot. Misschien dat Jet (appelvrouw) eens aan haar franse buren kan vragen welke rassen daarvoor gebruikt worden ?

 

Zonnebloemen.jpg

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb op de tuin van de buurvrouw een zonnebloem gescoord...

ze waren zo'n 2 meter hoog met enorme bloemhoofden.

zaadjes eruit, op een krant en begin april ga ik ze voorzaaien.

we hebben tamme ratjes thuis die het een ware tractatie vinden als ik ze een compleet bloemhoofd in de kooi leg...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wie kan er een soort aanbevelen? Andere tips ook van harte welkom!

Je zou het type zonnebloem moeten hebben dat in Frankrijk massaal gekweekt wordt voor de productie van zonnebloemolie. Dat type planten wordt ook niet zo groot. Misschien dat Jet (appelvrouw) eens aan haar franse buren kan vragen welke rassen daarvoor gebruikt worden ?

 

Ik weet dat er voor de olie productie de zwartzadige soorten gebruikt worden omdat die meer olie bevatten

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb op de tuin van de buurvrouw een zonnebloem gescoord...

ze waren zo'n 2 meter hoog met enorme bloemhoofden.

zaadjes eruit, op een krant en begin april ga ik ze voorzaaien.

we hebben tamme ratjes thuis die het een ware tractatie vinden als ik ze een compleet bloemhoofd in de kooi leg...

Ja, daar waren onze dames ook erg mee in hun nopjes. Idem voor graanhalmen en maïskolven. Jammer genoeg zijn ze er intussen niet meer...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dankjulliewel allemaal !

 

Inderdaad , die hoge die je in frankrijk ziet leken mij ook geschikt.

Maar helaas zijn die te hoog ivm de mais zoals ik het las bij de beschrijving.

 

Heb de 'op zwart zaad ' besteld, hoop op een goede keus

( en een tijdige levering )

★*˚°。°*。°*。★*˚°。°*。°˚°★*˚°。°*。​°*★*˚°。°*。°*★

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weeks later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...