Ga naar inhoud

Wat heb je vandaag gezaaid of geplant ? 2023.

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Vier soorten sla voorgezaaid en wat peper- en paprikazaailingen verpot. De lathyrus kwam al flink op in de woonkamer, dus die zijn nu naar een koelere kamer verplaatst.

Geplaatst:

Geconstateerd dat de kiemduren op de bloemenzakjes voor geen meter kloppen.

15 á 20 dagen bij 20 graden is dus gewoon een paar dagen of een week. Daar gaat de planning. Zucht. Dus maar even noteren voor volgende jaren.

Bij gebrek aan koele ruimte de Peultjes en de Lathyrus én de snel gekiemde Cosmos en Klaproos/Poppy naar buiten verhuisd. Die laatste twee hebben een kapje op het bakje én de stoel waarop ze staan heeft plastic (van kweekrek) eromheen. Mocht het echt enorm gaan vriezen dan mogen die laatste twee misschien nog even naar binnen.

Gezien El Nina en de te verwachten lange periode koudere nachten misschien toch nog maar zo'n kweekrek (lidl) bestellen om deze dan wél voor buiten te gebruiken (andere staat binnen met lampjes).

Er  is nu weer ruimte binnen dus denk dat er vanavond nog wel weer wat gezaaid gaat worden. Misschien stiekem wel wat eerste vroege tomaatjes?...

• Like 1
Geplaatst:

Gisteren aardappels, wortels, tuinbonen, bietjes en rucola geplant. Maar ben nu wat onzeker aangezien het weer slechter en kouder gaat worden. Dus hoop maar dat er wat op gaat komen.

• Like 2
Geplaatst:

Gezaaid onder een plastic tunneltje:

Little Gem sla

Sterrenkers

Spinazie Campania F1

Amsterdams reuzenblad

Radijs     Flamboyant 3

Gezaaid Deno op de verwarmingsketel :  Paprika eigen oogst 2022

• Like 2
Geplaatst: (aangepast)

Bronzen venkel gezaaid. Zinnia, palmkool, peterselie, kamille en lupinus verspeend. 

@Patrijsis sterrenkers een soort tuinkers? 

aangepast door Vastone
  • Like 1
Geplaatst:

Vannacht aan het zaaien geslagen. Want het mocht want de aubergines waren aan de beurt en mochten niet vergeten worden.

Dus:

Aubergine Gretel, Snowy (kiemtest), MIx (vd Lidl), Striped Toga (voor de sier en kiemtest), Pumpkin On a Stick (kiemtest) en toen had ik nog 4 vakjes over voor de Peper Early Jalapeno.

En toen... ging ik de tomatenselectie aanpassen want bestelling van Fruitlent binnen.

En toen... dacht ik alvast een paar vroege soorten te zaaien.

En toen... had ik toch al die vakjes vol aarde

En toen... heb ik toch maar de kas tomaten allemaal al gezaaid. :lol:

Overal 2 zaadjes, 1 per vakje.

Principe Borghese

Mint Julep

Cherry Mix

Harzfeuer

42 Days

Japanese Early

Figarazzi

Pokusa

Blush

Oranje van Goeijenbier

Yellow Pearshaped

Black Krim

En nu maar proberen ze kort en gedrongen te houden straks. :classic_biggrin:

• Like 9
Geplaatst:

Ik heb gisterenochtend wat pepers en paprika verpot en paarse boerenkool (voor de kleur, niet voor lekker, brrrr boerenkool), little gem en paarse broccoli gezaaid. 

• Like 1
Geplaatst:
16 uren geleden, Marinke zei:

Precies dit overkwam mij gisteren Erny, durfde het alleen niet op het forum te melden 🤣

:lol::lol::lol: Je hoeft je niet te schamen hoor @Marinke , we weten allemaal hoe het is. :mrgreen:

• Like 2
Geplaatst:

@Mellie trouwens leuk al die verschillende soorten. Kende ik totaal niet en ben aan t zoeken geslagen, wat veel verschillende soorten... zet jij deze allemaal in een kas of ook buiten?

• Like 1
Geplaatst:

Gisteren ontvangen, nu een halve dag voorweken, vanavond zaaien: Pimiento de Padron (van Erny)

Tot nu toe gezaaid:

Zaai2023_Opkomst_2023_03_09.png

Volgende week zijn dus een paar tuinkruiden aan de beurt (signaal o.b.v. geplande zaaidatum). Vanaf 1 maart de tomaten, en meer.

Plandatums zijn o.b.v. ervaringen in eerdere jaren. Met hier en daar wat schuiven, zodat ik steeds kan doorschuiven. Van warmtemat + LED-licht, naar alleen LED-licht, naar warme vensterbank, en dan naar de onverwarmde vensterbank(en).  

• Like 1

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Geplaatst:
Op 7-3-2023 om 14:58, Lia56 zei:

@Mellie trouwens leuk al die verschillende soorten. Kende ik totaal niet en ben aan t zoeken geslagen, wat veel verschillende soorten... zet jij deze allemaal in een kas of ook buiten?

deze zet ik allemaal buiten, maar mogen nu nog even binnen hun kleutertijd beleven. 

ik ben de eerste tomaten gezaaid, jawel! 

mijn top 5 van vorig jaar;

white tomasol met stip op 1, aurora/Earle of edgecombe, azoychka, purple calabash, black prince, mountain princess, azteca negro en sibirsky skorospely. Ow, zijn dat er niet meer dan 5? Ahaha, oopsie 😛😂

Nou, deze had ik vorig jaar voor het eerst en het zijn wat mij betreft blijvertjes. Super mama heb ik weer. Smaak staat me niet bijzonder bij, maar wel de naam. Ook goldene königinne heb ik weer gezaaid, maar bedacht me later dat ik een andere gele veel lekkerder vond. Moet nog even zoeken welke dat was. Ook moonlight mile gezaaid. Heb die nooit geproefd, maar wel heel dure zaden van gekocht. Ze werden steeds door slakken opgegeten, altijd fijn. (Mental note to self: beginnen met slakkenspul!)

Dan wat nieuwelingen gezaaid:

pomodoro costoluto fiorentino, lovers lunch, Tiny tim van @lia56, van @weknow denk ik chiblis of ook van Lia?  Rest van weknow: de yellow fire, black seaman, Goldita, sun viva en pink fuji. Ik heb heel bescheiden gezaaid. Soms 1, soms 2 en soms 3 zaadjes met een paar uitschieters van white tomasol en purple calabash met 5 zaden. Want voor mij absolute toppers. 

Ik wil nog een paar tomaten zaaien en dan ben ik ik klaar. De soorten waar ik er 1 van heb gezaaid moet ik dus extra beschermen tegen slakken, want voor je het weet, heb je weer 12 planten minder… misschien volgende ronde tóch 2 van alles. Better safe then sorry. 

• Like 3
Geplaatst:

Een serie tomaten zaden in een deno-flapje gevouwen. Sommige zijn stevig over datum, dus ik heb er extra veel in het papiertje gedaan. Hier ligt ineens veel sneeuw, dus op de volkstuin hoef ik nog niks te zaaien.

• Like 2
Geplaatst:
On 3/9/2023 at 5:05 PM, Mellie said:

ik ben de eerste tomaten gezaaid, jawel! 

mijn top 5 van vorig jaar;

white tomasol met stip op 1, aurora/Earle of edgecombe, azoychka, purple calabash, black prince, mountain princess, azteca negro en sibirsky skorospely. Ow, zijn dat er niet meer dan 5? Ahaha, oopsie 😛😂

volgens mij wilde je ook nog beslist Blue Pitts zaaien, tenminste dat zei je vorig jaar @Mellie;)

ik heb ze iig gezaaid van tomaatjes die ik van jou kreeg, dus we kunnen ook wat uitwisselen hoor!

• Like 1
Geplaatst:

vandaag gezaaid; spinazie

vandaag geplant: eikenblad sla en aardbei Mara des Bois.

De eikenblad sla heb ik waarschijnlijk te dicht op elkaar geplant dus die moet ik later gaan uit dunnen denk ik. 

• Like 2

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...