Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Wat heb je vandaag gezaaid of geplant ? 2023.


Patrijs

Aanbevolen berichten

Dat weet ik nog niet, de meeste knoflook wordt al dit (!) jaar opgegeten en weer gepoot. 🧄

Een stuk of 50/60 voor het loof in april/mei/ juni. De rest gedroogd en weer pootgoed, samen zo'n 150 bollen. 

Wat vers geoogste knoflook wordt ook uitgedeeld. Maar deze hoeveelheid gaat er echt wel doorheen per jaar.

 

Van de vorige oogst zijn nu nog ongeveer 30 bollen over, daar moeten we het mee redden tot er in april weer verse aanvoer is.

 

 

 

20200623_125900.thumb.jpg.d40051eb48dc0d37b6529e6312ac28c0.jpg

  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Diana's Helichrysum bracteatum Coppery Red vindt het duidelijk al tijd voor een nieuwe ronde. Dat ik er zoveel mogelijk heb gered door ze in een laagje potgrond te steken mag dan feitelijk misschien geen zaaien meer heten, maar ik vind het een fijne gedachte dat het me nu dan eindelijk is gelukt om zaadjes direct boven te hebben.

20230106_145710.jpg

  • Like 6
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doperwten zaai ik voor in een bak, de kans op succes (geen rot) is bij mij dan een stuk groter.

 

Vandaag volle maan dus: 

Veldsla geplant in de bak, daar ook wat rijen sterrenkers gezaaid. Een helft van de bak is nu vol, de andere helft is nog wat plek.

Op het knoflookveldje nog een rijtje van wat ik denk kleine bolletjes van olifanten knoflook gepoot.

Ik had ze gevonden dus even afwachten of het wat wordt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een mangopit.

 

De plaatselijke Syriër had overrijpe voor 50 cent. Heerlijk zoet en de pit kiemt al, dus die moet natuurlijk gezaaid ;-)

Niet om een boom te kweken, maar ik vind dat proces zo prachtig om te zien.

 

DSCF9873.JPG.792eb284376d92766d49cd9cea23d19e.JPG

  • Like 6

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De eerste zaai 2023. Chinense peper. Madame Jeanette. Trage kiemer, en trage groeier. Volgende zaai pas midden/eind februari (annuum pepers, paprika en zo). Tomaten pas eind maart.

 

20230109_MdmeJeanette_Zaai_1.jpg

Er komt een tweede matje bij. De reeds gekiemde bakjes verhuizen steeds naar een van de drie andere boekenkastvakken met alleen verlichting, om ruimte te maken voor de volgende zaai.

Nu al licht? Is alleen voor de foto. Piepschuim plaat kan -na kiemen- hoger, door er wat onder te zetten.

Meer over de opstelling (thermostaat, warmtematje, LED-batten), zie:

https://www.moestuinforum.nl/topic/38552-een-thermostaat-bij-je-warmtematjes/

 

  • Like 4

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben net voor de kerst begonnen met zaden die uit de lucht kwamen vallen. Hele keuken op zijn kop gezet en gezocht naar muizen. Of ratten. Of iets anders wat in de categorie ongedierte valt en een soort platte peulvrucht zou eten.

Zie ik na lang zoeken, een paar wisteria peulen op de grond liggen. Waren ze gepopt en zo’n zaadje was tegen het plafond aan geknald en viel omlaag net toen ik keek
Zo om gelachen! Fijoeh, geen muizen.

Heb toen alle zaden gepoot die ik kon vinden. Ze doen het op 1 kleine na, prachtig.

b99e34c762cae2e7e83fa44e81692870.jpg

  • Like 9
Link naar reactie
Delen op andere sites

Vijftig gekiemde tuinbonen uitgeplant in de lage kas. Er tussen rijtjes Russische bladkoolplantjes gezet.

Die plantjes kwamen uit het plastic tunneltje, eens kijken wat dat oplevert als weeuwenteelt.

Omdat het zaaikratje leeg was gelijk maar weer nieuwe tuinbonen gelegd en de krat onder platglas gezet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

6* yakon Morado en 6* krachai opgepot.
Die had ik in november gerooid en in de schuur gelegd. Maar vanwege de kou in december in huis gehaald, en die begonnen al wat uit te lopen. Die staan nu voor het raamkozijn iets koeler.

Moet echt nodig een groter huis (lees: meer vensterbank ruimte) of een serre (geen Belgische kas, maar Nederlands ding) hebben...

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Een uitgaansverbod geldt toch alleen 's avonds?
Kan Lie niet naar buiten?

Een serre is in België een kas (dus voor planten), maar in Nederland is een serre een glazen aanbouw aan het huis wat als extra huiskamer wordt gebruikt. Maar daar is het lekker licht, en kan ik vast ook wel wat planten kwijt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Capsicum. Eindelijk nu echt.

Iets meer dan gepland… waarom maak ik überhaupt een planning?! ik heb ook mijn neus gesnoten in een bepeperd stuk keukenrol. Was niet slim. Ik kan wel weer ruiken, al gaat dat gepaard met een branderig gevoel in mijn ogen en neus.

In de categorie peper:

Shishito want mijn leven is niet compleet zonder deze peper
Ethiopian brown want idem
Aji jobito
Aji pineapple
Aji lemon drop
Aji ahuachuapa
Pimento crystal
Pdp
Numex conquistador andere zaden dan vorig jaar want die waren loeiheet… kijken of dit beter uitpakt
Árbol
Çorbacı want Turks
Turkish flower biber want idem
Kıl biber want idem
Turuncu spiral want idem
Sugar rush peach stripey want zo’n mooie kleur, dan voor de zaadjes!
Madre vieja
Diavoletto want ik heb wat met paarse pepers
Equador purple want idem
Buena mulatta want idem
Peper jaloro
Lila luzi
Nepalese crown orange
Jalapeño geel

In de categorie paprika heb ik gezaaid:
Yellow monster
Pap kyra
Pap mandarine
Pap Cabo orange
Pap lipstick
Pap petite Marseillaise
Oranje punt pap
Pap enjoya
Pap stierenhoorn rood en geel

*May the games be ever in our favour*

  • Like 7
Link naar reactie
Delen op andere sites

Binnen op matje: 8 soorten paprika, 6 ( brave) pepersoortjes. 
buiten in plat kasje in potten/ bakken: bloemkool, sla, prei en tuinbonen. 
veldsla rechtstreeks gezaaid.  En het zakje laten vallen in de tuin..heul veel zaadjes in de tuin nu….

maar daar ben ik niet bang van, want veldsla lukt toch zelden bij mij.  😂

  • Like 5
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...