Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Rek buiten voor oa houten palen

Featured Replies

Geplaatst:

HoiHoi, ik ben van plan om een soort rek te maken zodat mijn houten palen etc van de grond zijn en niet rotten.

Ook zou het fijn zijn er een dakje boven te hebben en wellicht er tegen aan ook makkelijk mijn bogen van (kunstof?) te zetten zodat alles netjes opgeruimd kan worden aan het eind van het seizoen.

Heeft iemand tips of ideeën hiervoor? Het liefst ook niet te duur. Maar vind het niet erg om te investeren als het lang mee gaat.

Geplaatst:

iemand tips of ideeën hiervoor? Het liefst ook niet te duur

Mijn tips zijn gratis! :-)

een dakje boven te hebben en wellicht er tegen aan ook makkelijk mijn bogen van (kunstof?) te zetten

Dit snap ik niet, vooral het 2de gedeelte van de zin.

Foto's of een schetsje zou handig zijn.

Of/en wat meer uitleg, dan lukt meedenken ook beter.

Geplaatst:
  • Auteur

Bedankt voor je gratis tips Huub 😊

sorry voor mijn onduidelijkheid. Met een dakje bedoel ik dat buiten dat ik mijn palen vannen grond wil hebben ook het liefst heb, dat er geen/weinig regen op komt door middel van een dakje erop.

Ik heb diverse materialen waar ik mijn net over hang in de zomer, dat zijn de kunstof bogen. Maar ik zou bv ook graag mijn spiralen voor de tomaten er netjes bij op willen bergen.

is het zo iets duidelijker? Ik heb verder nog geen schets op dit moment, ik zal eerst ideeën moeten op doen. 

Geplaatst:

Wil je een rek maken met een afdakje erboven, of een schuurtje? Een rek met afdakje zal snel omvallen/omwaaien omdat die maar zeg maar twee dimensionaal is, en dat dakje vangt wind, regen en sneeuw op. Dus driedimensionaal is wel een vereiste (bv. Schuine paal steunend tegen de 'nok' en dwars op het rek).

Geplaatst:

Wil je de kunststof bogen gebruiken om over de palen te spannen? De palen komen horizontaal te liggen. Daar de bogen overheen zetten en dan heb je een soort boogtunnel als je er zeil of plastic overheen spant. Beetje open laten onder, zodat er lucht doorheen kan. En voor en achter open zodat je er spullen in en uit kunt halen, dat je erbij kunt. Dan blijft de boel bij regen droog.

Geplaatst:

Op volkstuinen zie je vaak dat men 2 sets stokken gekruist in de grond steken. En daaroverheen been je dan de bonenstokken en andere spullen die je van de grond wilt hebben. 

Wil je ook gereedschap etc droog opslaan, dan is een golfplaatje genoeg. Met wat paaltjes maak je een constructie. Golfplaat erop en klaar. Op mijn oude volkstuin mocht niet hoger dan 60cm gebouwd worden. Dat afdakje had dan de juiste hoogte om even op te zitten. De uien werden er op gedroogd. Kortom, geen bouwwerk in het zicht en multifunctioneel. 

Oh, en de kopse kanten open houden, dan droog alles goed door de wind.

aangepast door Veldjesgraaf

Geplaatst:
Op 22-10-2022 om 12:54, Veldjesgraaf zei:

Wil je ook gereedschap etc droog opslaan, dan is een golfplaatje genoeg. Met wat paaltjes maak je een constructie. Golfplaat erop en klaar. 

@Joyce12

Mocht je voor golfplaat gaan dan zou ik in jouw geval kiezen voor bitumen golfplaat. Is robuuster en zwaarder dan polyester en pvc (en toch niet te zwaar) zodat hij meer windbestendig is. Bovendien 100% uv bestendig in tegenstelling tot kunststof platen die na verloop van tijd, ook als ze als uv bestendig worden aangeprezen, toch verweren. Bovendien zijn bitumen platen ook nog eens een stuk goedkoper. In diverse kleuren verkrijgbaar.

Zoiets bijvoorbeeld:

https://www.gamma.nl/assortiment/aquaplan-topline-bitumen-golfplaat-zwart-200x86-cm/p/B548870

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

• 3 weken later...
Geplaatst:

Ik heb een paar jaar geleden dit geknutseld van wat materiaal dat ik over had. In de zomer doet ie dienst als afdak en kas en in de winter berg ik mijn stokken en palen er in op. Had wel wat langer gemogen maar dit waren de afmetingen van het materiaal wat ik had.

Screenshot_20221110-160507~2.jpg

Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.