Ga naar inhoud

Wil je minder Advertenties?

Maak dan nu een account of log in!

Featured Replies

Geplaatst:

Hoi allemaal,

Ik ga aanstaande zaterdag bij mijn eerste volkstuin kijken, de volkstuin is 50m2. De eigenaar heeft echter wel gezegd dat er al een tijd niks is gedaan met de grond. Hebben jullie tips om hier aan te beginnen? Alle tips zijn welkom 😃

Alvast bedankt,

Esmee

Geplaatst:

Beste tip is even afwachten wat je zaterdag te zien krijgt en goede scherpe foto's maken.

Geplaatst:

Rustig aan. Alles bekijken. Spullen bijelkaar leggen, sorteren en troep afvoeren. 50m2 is goed te overzien.

Je kunt 2/3 afdekken met worteldoek en de rest schoonmaken, etc. Met een riek de grond een beetje loswrikken, dan krijg je onkruid er makkelijk uit. Eventueel het schone deel meteen inzaaien met phacelia of anders afdekken met worteldoek.

Je kunt de grond laten testen of gewoon een seizoen de groei en bloei resultaten afwachten.

aangepast door Amrutten

Geplaatst:

Wat leuk, gefeliciteerd 😁

Geplaatst:

Geniet ervan!

Geplaatst:

Enne, is het gelukt ? Heb je een tuintje ?

Geplaatst:
  • Auteur

Zaterdag heb ik de tuin kunnen bekijken. Het viel me reuze mee. De grond was voor een groot deel al omgespit. Ik moet alleen het onkruid weghalen en eventueel de grond bemensten. Ik ga kijken of ik vandaag nog even langs kan gaan om foto’s te maken.

Geplaatst:
  • Auteur

Hierbij ook nog de foto

IMG_2035.png

Geplaatst:

Gefeliciteerd en wat leuk dat jij je eigen plekje hebt toegewezen gekregen!

Ik zou eerst beginnen met woekerende onkruid te verwijderen en alvast paden aanleggen en vakken creëren voor het volgend seizoen.

Startklaar maken dus en een moestuinplan maken?

Wat wil je gaan zaaien? Hoeveel meter stel je beschikbaar? Rekening houden met wisselteelt/combinatieteelt.

Ik wens je heel veel succes!

Goals: 
2023: Ecologische moestuin + pluktuin ❤️
2024: 150 m2 Ecologische pluktuin 💜

Geplaatst:

Wat leuk en een fijn aantal m2 om mee te starten!
Altijd zaaien wat je lekker vind en nieuwe dingen proberen. Erwten en wortel, sla, artisjok en tomaten is het eerste wat in me opkomt wat zo’n gigantisch smaakverschil heeft met uit de supermarkt gekocht spul.

Het is fijn als je straks niet in de modder loopt, dus looppaden zijn heel handig. Je kunt starten met wat karton om de grond mee af te dekken en in maart zonder onkruid af te trappen. Ondertussen kun je bedenken wat je wilt. Als je wat struiken wilt planten, is het najaar perfect daarvoor. Vind je bessen lekker, ga je voor gele, roze (herfst)frambozen, wil je bramen of toch wat anders? Er is zo veel en heel veel van dit soort planten zijn erg makkelijk te vermeerderen. Dus op je complex is er vast wel iemand die wat over heeft of het anders uittrekt en weggooit.

Werk aan de winkel, veel plezier!

Groene groetjes en tot hier

Geplaatst:

Wat leuk. Je kunt nu al aan de slag met knoflook planten, het is de tijd ervoor. Dan heb je al iets van jezelf staan. Niet alleen onkruid 🙃.

Het is een leuk stukje grond. Het lijkt me zand, dan is compost aanbrengen in het voorjaar een goed idee.

Veel plezier!

• 1 maand later ...
Geplaatst:

Beste Esmee9876

Als het stukje land enkele jaren niet bewerkt is is het mogelijk dat je het volgende tegenkomt:

- lage pH (zuurgraad)

- koperwormen / ritnaalden

- aardrupsen

- kweek (gras met rizomen)

Het is een goed idee nu alvast kalk te strooien denk daarbij een 20kg op 100m2 (corrigerende bekalking).

Door de grond lagen wat los te wrikken maak je het de aardrupsen en de ritnaalden moeilijker zich permanent te vestigen in de bodem. Kijk of je aan compost kunt komen en strooi deze in maart bij een opwaardsebodemenergie op het land en werk licht onder. Strooi kalk en compost nooit samen op het land, maar dit een nadelig effect heeft op de stikstof beschikbaarheid in de bodem.

Als je (verse ) paardenmest gebruikt laat deze dan eerst een jaar op een hoop liggen en strooi er veel kalk op. paardenmest is zuur en verlaagd de pH van de bodem aanzienlijk. Na een jaar liggen kunt je deze gebruiken.

Verder kunt je voorzichtig starten met tuinieren in jou nieuwe tuintje.😀

Als je meer informatie zoekt kun je ook eens kijken op: https://www.natuurlijk-vitaverda.nl/hoe-begin-ik-een-moestuin-stappenplan/ Hier staan ook nog veel tips op voor het beginnen met tuinieren.

Aardrupsen:

aardrupsen

Koperworm:

koperworm - ritnaalden

aangepast door Peter Groen

Veredelaar en kweker van groentezaden, advies ziektes en plagen in groentegewassen.

https://www.natuurlijk-vitaverda.nl/

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic