Night Posted February 20, 2012 Share Posted February 20, 2012 (edited) Dit jaar ga ik proberen om toch iets eetbaars te krijgen uit eigen tuin Mijn lijstje: BloemkoolGroene bloemkoolPaarse bloemkoolRomanescoBroccoliSavooiekoolGele savooiekoolRode koolSpitskoolRode spitskoolSpruitjesBoerenkoolChinese koolPaksoyWortelsParijse wortelsWinterwortelsAndijvieSpinazieChinese boontjesDoperwtenPeulen (weet nog niet zeker of ik ze wel ga zaaien, ik heb een hekel aan draad) Lollo BiondaLollo rossaPlukslaRode eikebladslaIjsbergslaSla-andijvie (?)Rode kropslaRomeinse minisla PeterselieBieslookKnoflookbieslookKnoflookUienStengeluiBosuiSjalotten (supermarkt) Paprika (yolo wonder)Snack paprikaRode zoete puntpaprika (supermarkt)Trostomaat (supermarkt)Tomaat tiny timTomaat money makerKomkommer market moreSnack komkommer De aardbeien heb ik nog van vorig jaar (ananas aardbei, framboos aardbei, lambada en nog een soort, weet de naam niet meer) Ik heb inmiddels alles al gezaaid, het meeste groeit inmiddels op steeltjes, dat lijkt me dus niet goed en dus heb ik zaterdag alles in bakjes op keukenpapier gelegd en maar hopen dat dat wat wordt.De doperwten zagen er wel mooi uit, ik had er 100 gezaaid voor de zekerheid, 80 kwamen er op en nu gaan ze 1 voor 1 dood Ik durf ze nog niet buiten zetten (ze staan op zolder) ben bang dat ze zich dan helemaal (letterlijk) doodschrikken.De komkommer staat op stelen van wel 15 centimeter met alleen kiemblaadjes, ik heb ze nog maar even laten staan want wie weet gooi ik ze weg en blijkt het toch normaal te zijn Edit: Ik heb ook nog 3 soorten aardappels, en die ga ik deze keer na het oogsten niet weer groen laten worden Wat foto's van vorig jaar: Mijn kruidentafeltje waar toen nog niks op stond Edited March 7, 2012 by Guest Schrijffouten onder voorbehoud Link to comment Share on other sites More sharing options...
geedee Posted February 21, 2012 Share Posted February 21, 2012 Een hele lijst...denk dat je echt wel iets eetbaars er van gaat overhouden Ananasaardbei??? apart! Link to comment Share on other sites More sharing options...
sannie Posted February 21, 2012 Share Posted February 21, 2012 Ik heb vorige week ananas aardbei gekocht (4 stekjes) is het wat? Anders haal ik nog een paar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Night Posted February 21, 2012 Author Share Posted February 21, 2012 Nou ik moet zeggen dat zelfs mijn aardbeien zijn mislukt vorig jaar, er groeiden aardbeien aan en voor ze rijp waren gingen ze al rotten.1 Ananasaardbei heb ik kunnen redden (van de 3 planten) en ja met 4 mensen 1 aardbei delen ging moeilijk Mijn dochter mocht hem opeten en ze vond hem niet vies, wel een beetje apart.Hopelijk dit jaar meer geluk met de aardbeien (en de rest natuurlijk ) Je moet trouwens wel andere aardbeien in de buurt zetten voor het bestuiven van de ananasaardbei. Schrijffouten onder voorbehoud Link to comment Share on other sites More sharing options...
sannie Posted February 21, 2012 Share Posted February 21, 2012 Je moet trouwens wel andere aardbeien in de buurt zetten voor het bestuiven van de ananasaardbei. Dat gaat goed komen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Simone Posted February 21, 2012 Share Posted February 21, 2012 Zo dat is een hele lijst!Daar moet toch wel iets van lukken??? Misschien heb je de komkommer iets te vroeg gezaaid, want bij staat op het zakje dat je pas met april kan gaan zaaien.Het wordt voor mij het eerste jaar dat ik de komkommer ga proberen dus heb er nog geen ervaring mee. Gisteren werd er paniek gezaaid, vandaag stond het al een meter hoog. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Night Posted February 21, 2012 Author Share Posted February 21, 2012 Ja ik dacht laat ik op tijd beginnen dit jaar aangezien vorig jaar nogal een mislukking was.En ik lees in het topic wat heb je vandaag gezaaid dat iedereen alles al zaaide en ik dacht wat hun kunnen kan ik ook Met die komkommer zie ik wel wat het wordt, ze groeien toch al op steeltjes (en dat is vast niet goed) en het is de tweede komkommerzaai al, de poezen vonden mijn mooi opgekomen plantjes erg lekker dus dat was hap slik weg Nu heb ik ze boven op de boekenkast gezet, veilig dacht ik, maar 1 van de poezen was al weer onderweg naar de tomaat en komkommer. Ik zie wel wat er komt dit jaar, heb zoveel dat er inderdaad vast wel iets gaat lukken, daar ben ik van overtuigd.ik heb het er maar druk mee met steeds opnieuw alles zaaien, maar heb er wel heel veel plezier in Schrijffouten onder voorbehoud Link to comment Share on other sites More sharing options...
Helly Posted February 21, 2012 Share Posted February 21, 2012 Dat is een flinke lijst van zadensoorten. Misschien handig voor de poezels om wat van dat kattegras te zaaien zodat ze van jouw groen af blijven? Good things come in small packages Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted February 21, 2012 Share Posted February 21, 2012 Of kattekruid Giga-gaas.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Night Posted February 21, 2012 Author Share Posted February 21, 2012 Kattengras, kattenkruid, het zal niet helpen, 1 van mijn poezen vind alles, maar dan ook echt alles eetbaar, die is de hele dag met eten bezig, zelfs pluisjes op de grond vind ze nog een lekker hapje. Schrijffouten onder voorbehoud Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted February 21, 2012 Share Posted February 21, 2012 Naar buiten met die doperwten denk ik Night! Eerst overdag..en dan na een paar dagen ook snachts..(om af te harden) eventueel snachts afdekken met kranten, en als het laten we zeggen niet meer vriest én de aarde is iets opgewarmd zaaien! We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rantje Posted February 21, 2012 Share Posted February 21, 2012 Idd. naar buiten ermee... erwten houden juist van wat kou en doen het met warmte heel veel minder. Binnen laten kiemen is prima maar als er een wortel komt moet je ze echt uitlanten in de grond! Denk dat je de komkommer beter een keer opnieuw kunt zaaien, eind maart begin april op zijn vroegst. Als ze te donker staan en het is warm dan gaan ze zoeken naar licht...dan krijg je dus lange iele sprieten. Dat kunnen dan geen sterke gezonde planten worden. Ik denk dat je uiteindelijk wel graag iets wilt kunnen oogsten dus lees de instructies op de zakjes goed door. Daar kan je wel iets van afwijken en mensen die meer ervaring hebben en de juiste omstandigheden kunnen bieden zouden wel succes kunnen hebben met eerder zaaien maar het blijft een risico.Ook tomaten groeien snel, op zijn vroegst eind maart/ begin april zaaien.Na opkomst niet te warm en zorgen dat ze zo veel mogelijk licht krijgen. Plantjes die zo vroeg gezaaid worden zijn vaak veel zwakker waardoor ook ziekten eerder de kans krijgen. Dus geduld! En lees even het een en ander over een gewas VOOR je gaat zaaien.Dan moet het echt lukken hoor!!!! Succes! http://mijnmakkelijkemoestuintje.punt.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Helly Posted February 21, 2012 Share Posted February 21, 2012 Hmm moet ik ook alvast maar wat erwten voorzaaien in een pot in de schuur Good things come in small packages Link to comment Share on other sites More sharing options...
Greenie Posted February 21, 2012 Share Posted February 21, 2012 En hier moet de pluksla maar eens overnieuw. Lijkt meer op tuinkers dan sla.Mental note to self: plantjes op stokjes is niet goed... Maar je bent al lekker bezig en wat een gigantische lijst heb je! Leuk hoor. Succes! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Night Posted February 21, 2012 Author Share Posted February 21, 2012 Morgen toch maar even de erwten in de kas zetten dan, vorst krijgen we niet dus kan ik ze daar vast wel laten staan.Ik kan ze nog niet poten, mijn 2 nieuwe bakken zijn nog niet helemaal af, dat zal dit weekend worden en dan zijn de erwtjes vast al gewend aan de kou en leggen ze niet het loodje als ze de koude grond in moeten. En de komkommer wacht ik dan nog wel even mee, van de snackkomkommer heb ik nog maar 2 zaadjes en die wil ik natuurlijk niet verknallen door weer steeltjes te kweken.Tomaat moet dus ook uit de kamer want dat zijn ook al mooie steeltjes aan het worden Mijn pluksla ziet er ook uit als tuinkers, althans zag , want nu ligt alles plat Naja als alles mis mocht gaan dan kan ik altijd nog plantjes kopen bij de intratuin, maar dan heb ik helaas niet van die niet doorsnee soorten Schrijffouten onder voorbehoud Link to comment Share on other sites More sharing options...
Night Posted February 21, 2012 Author Share Posted February 21, 2012 vorig jaar ben ik de hele zomer bezig geweest met het kweken van ijsbergsla, steeds opnieuw groeide de sla op steel, hopelijk gaat me dat dit jaar wel lukken.Ik ben wel goed in groente op stelen kweken blijkt Schrijffouten onder voorbehoud Link to comment Share on other sites More sharing options...
Night Posted February 24, 2012 Author Share Posted February 24, 2012 Mijn spinazie dat ik voor de extreme vorst buiten had gezaaid had worteltjes gekregen.Ik had verwacht dat er niks meer boven zou komen na die vorst.Dat er worteltjes aan de zaadjes zaten was duidelijk te zien want spinazie zal het niet meer worden, de worteltjes staken in de lucht ipv in de grond, de kat van de buren heeft de hele bak omgegraven Al mijn 3 bakken zijn het slachtoffer van die kat, inclusief mijn preimuur.Ben vanmiddag naar de lidl gegaan en heb 5 tunnelkassen gehaald en 10 potten peper, vanavond de bakken volgegooid met peper en morgen schep ik de bovenste laag er af, zaai opnieuw mijn spinazie en dan zet ik de tunnelkassen over de bakken, en dan maar hopen dat dat beest niet het plastick stuk krabt Schrijffouten onder voorbehoud Link to comment Share on other sites More sharing options...
Helly Posted February 24, 2012 Share Posted February 24, 2012 Bestaat er niet zoiets als een kattenverschrikker? Good things come in small packages Link to comment Share on other sites More sharing options...
Night Posted February 24, 2012 Author Share Posted February 24, 2012 Ik hoop dat dat peper dat is Hopelijk heeft dat beest zich vannacht nog 10 keer bedacht voordat die z'n kont in mijn tuin instaleerde en zoniet dan hoop ik dat ie van peper houd Ik ben echt een kattenfanaat maar dit vind ik niet leuk, de buren willen geen cent spenderen aan dat beest door ook maar iets van een kattenbak te kopen en laten dat beestje dag en nacht buiten en vervolgens kost het mij geld om dat beest hier weg te houden Schrijffouten onder voorbehoud Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rantje Posted February 24, 2012 Share Posted February 24, 2012 Je kan het ook afdekken met een stukje kippengaas.Of saté-prikkers neerzetten. Een buitje regen en de peper is weg, de katten hier trekken zich niets aan van knoflook en peper enzo. Of een hoekje maken waar de katten juist heel graag gaan zitten waar het jou niet in de weg zit.Als je die extra aantrekkelijk maakt kiezen ze niet je moestuin uit. http://mijnmakkelijkemoestuintje.punt.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Helly Posted February 24, 2012 Share Posted February 24, 2012 Ze houden wel van een omgewoeld stukje, dus misschien helpt dat? Good things come in small packages Link to comment Share on other sites More sharing options...
Night Posted March 5, 2012 Author Share Posted March 5, 2012 Eindelijk eens even weer tijd om hier te neuzen en bij te lezen (en daar ben ik zomaar nog niet klaar mee )Vorige week erg druk maar tussendoor toch nog 3 nieuwe bakken er bij gemaakt, de tunnels er op voor de katten.De spinazie, wortels, andijvie, paksoy in de bakken gezaaid en in de koude bak een aantal slasoorten en ook andijvie.De aardappels zijn gepoot in emmers (en staan nu lekker in de kas)Al mijn kolen zijn verhuisd van zolder ook naar de kas,komkommer opnieuw gezaaid wat de lange stelen vielen om en waren niet meer te redden.Vandaag nog een bak gezaaid met spinazie, geweekte en voorgekweekte doperwten gepoot.Komende week de plantuien nog even poten en de sjalotten, bloemen zaaien waar luizen, slakken, rupsen en ander vies ongedierte gek op is Alles zal wel weer even gauw tussendoor moeten, pfff alles tegelijk is ook niet echt geweldig, we zijn aan het verven, sauzen, de afvoerbuizen onder de vloer doen geen dienst meer, alles loopt zo direkt onder het huis dus daar zijn we druk mee bezig, achter thuis alles open gegraven omdat blijkt dat regenafvoer op een mooi geknutselde wijze alla buurman en buurman manier is gedaan, dus kappen in de fundering en die ook opnieuw aanleggen.Het water onder het huis is niet weg te krijgen, pomp hele dag aan gehad en het hielp niks, komende week komen ze weer om de rest te doen.Dan nog de trap opknappen en laminaat leggen en ach ....dan is het vast zomer en kan ik tussen mijn groente zitten bruin bakken Schrijffouten onder voorbehoud Link to comment Share on other sites More sharing options...
Night Posted March 13, 2012 Author Share Posted March 13, 2012 Zondag de pootuitjes geplant, raapsteeltjes gezaaid en de reukerwt, siererwt en oost-indische kers gezaaid.Mijn dochter heeft in haar bak ook wat uitjes gepoot en wat sla, wortels en andijvie gezaaid.De riolering onder het huis is gister gelukkig eindelijk helemaal vervangen dus hopelijk voorgoed verlost van de verstoppingen Nog meer goed nieuws, de 2 bomen gaan volgende week uit mijn tuin, ik ben zo blij Binnenkort toch maar even een kaartje voor de camera halen, dan kan ik even foto's maken Schrijffouten onder voorbehoud Link to comment Share on other sites More sharing options...
Night Posted March 22, 2012 Author Share Posted March 22, 2012 Zo eindelijk een nieuw kaartje in mijn camara, heb wat foto's gemaakt maar ze zijn niet erg duidelijk geworden De sla in de koude bak en de andijvie links bovenaan, ijsbergsla rechts onder en in het kleine potje ook andijvie in wording Rode spitskool van mijn dochter Nog 3 gele savooiekolen hebben de wintewr overleefd, afwachten of het nog wat wordt De spinazie staat er ook goed bij Spitskool heeft de winter ook overleefd De prei die een krabbende kat en winter overleefd heeft 2 groene savooiekolen ook de winter overleefd Chinese kool (lekker onduidelijk ) De achterste bak komen de kolen, in de 4kant staat de knoflook van vorig jaar, op de rand de bak met chinakool en in de andere 4kante bak zit oost-indische kers Mijn fruitboompjes met daar achter ook 2 bakken, bak naast de bbq komen de raapsteeltjes al op, de rechter bak staat ook spinazie maar later gezaaid als die andere en begint nu ook te kiemen, daarbij in staan de doperwten Mijn nieuwste aanwinst voor de sla en andijvie De bak van mijn dochter Zaaisels in de kas De aardappels komen ook al boven Clematis en bruidsluier Uien, sjalotten, asperges en knoflook in emmer Een bloemkool en rode kool hebben ook de winter overleefd Aardbeitjes en de kruidenafel Schrijffouten onder voorbehoud Link to comment Share on other sites More sharing options...
jeanne-heijmans Posted March 22, 2012 Share Posted March 22, 2012 Zo lekker bezig hoor Leuk dat je dochter ook mama mee kan helpen. Ziet er goed uit. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts