Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Recepten met onkruid (vogelmuur, brandnetel, zevenblad, e.a.)

Featured Replies

Geplaatst:

erg leuk.

Geplaatst:

Kennen jullie de Elseviers gids van wilde groenten, vruchten en kruiden?

Door eve marie helm.

Herkennen, verzamelen, bereiden en conserveren.

Een aanrader als je hem tweedehands kan bemachtigen!

Ik heb hem al jaren.

http://www.buitenthuis.blogspot.com

Rien de plus simple, ni de plus beau, qu'un potager.

( St. Ignatus 1491-1556 )

Geplaatst:

Ik heb hem niet, ken hem wel, maar heb zelf Puur Natuur op tafel, van Roger Philips..helaas ook niet meer herdrukt. Wel een aanrader, de foto`s in het boek zijn geweldig, voor een grot deel in Engeland en Schotland in de natuur gemaakt, en het staat boordevol recepten van maaltijden, inmaak, wijnen.

Ik ben meteen geinspireerd en mijn boek even tevoorschijn gehaald. ja! er staat een recept voor meidoornwijn in mijn meidoorn struiken zitten overvol dit jaar, dit ga ik proberen!

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

• 6 maanden later ...
Geplaatst:

Zelfbedacht vandaag, gemaakt en geproefd, was goed!!

Brandnetelpannenkoekjes met room:

Pluk een vergietje vol jonge brandnetels of verse toppen, was ze en laat uitlekken.

Meng een bekertje room, zure room of iets dergelijks, met wat gehakte daslook (of bieslook), 3 tenen uitgeknepen knoflook en 1 eetlepel paprikapoeder Hot, beetje zout en peper.

Hak de brandnetels zo klein als je kan en snipper een ui. Bak de ui licht aan en zet het vuur laag, voeg de brandnetelsnippers toe en laat 5 minuten zachtjes smoren, af en toe omscheppen.

Maak pannenkoekenbeslag en voeg daar een handvol geraspte kaas aan toe en bak de pannenkoeken.

Haal de pan met brandnetel van het vuur, roer er een klontje boter of een stukje gorgonzola door en leg het op het midden van de pannenkoek, schep het roommengsel erover en klap dubbel.

brandnetel-eten-00356241396632278.JPG

brandnetel-eten-00972171396632300.JPG

Lekker met een slaatje van snijbiet en veldsla.

Geplaatst:

Hmmm ziet er lekker uit Piroska! (ik heb net gegeten maar krijg spontaan weer honger )

Koken met onkruid is zo leuk, inderdaad, if you can't beat them, eat them

En dan pak ik bij deze de kans om even schaamteloos m'n blog te promoten want ik heb toevallig laatst een receptje voor verse kaas met lente onkruid geplaatst: http://kokenuitdetuin.wordpress.com/2014/03/08/verse-kaas-met-lentegroen/

En natuurlijk 7bladsoep: http://kokenuitdetuin.wordpress.com/2014/03/12/zevenbladsoep/

Alhoewel dat natuurlijk al een beetje een gouwe ouwe is...

• 2 weken later...
Geplaatst:

Ik heb hartige taart met zevenblad en brandnetel gemaakt. En een dip met brandnetel,daslook,bieslook,peterselie, en kruidenkaas. Heel erg lekker

Geplaatst:

Toen ik van de week mijn zoon ging voorbereiden op de smaak van zevenblad (hij had spinazie taart bij moeders besteld, maar die had sneaky wat anders gefrutseld) toen noemde ik het tot mijn verbazing: grover van struktuur (tov spinazie) en zoeter van smaak....

Dat kwam er zonder nadenken uit.

Het is echt zoeter... de lokale Amersfoortse zevenblad in elk geval wel...

Geplaatst:

Ik maak wel eens soep met landkers (groeit hier in het wild maar ik zaai die ook wel uit) of brandneteltoppen. Als basis gebruik ik dan ui of prei + aardappel en/of courgette + eventueel een beetje knolselder en groentenbouillon, en de kruiden laat ik pas de laatste minuten meekoken voor ik de soep mix. Dan blijft ze mooi groen.

• 2 jaar later...
Geplaatst:

Even een oud topic omhoog,inmiddels is het al wel redelijk ïngeburgerd om te koken met (on)kruiden. Vanavond staat hier een brandnetelquiche op het menu.

Geplaatst:

Lekker Indy!

Ik kwam net dit filmpje tegen, wild garlic = daslook. Ziet er ook ERG lekker uit!

Everybody needs beauty as well as bread --- John Muir

Algehele moes-, klus- en knutselblog: http://www.recoverista.com

Geplaatst:

Daslook vind ik persoonlijk dan weer geen onkruid, al groeit het in het bos hier wel in het wild.

Zie dit topic nu pas en aangezien ik veel onkruid in de tuin heb, ga ik het eens goed doorlezen.

Geplaatst:

Ik ook niet, maar ik had eerst gezocht alvorens een nieuw topic aan te maken, en kwam hier uit

Everybody needs beauty as well as bread --- John Muir

Algehele moes-, klus- en knutselblog: http://www.recoverista.com

Geplaatst:

Het stat wel veel wild, dus hoort het wel bij het wildpluk/onkruid spul. Ik heb daslook in d etuin, maar ik weet ook een bos waar het vol staat.

Het recept voor de brandnetelquiche

Je hebt nodig :brandnetels,spek,ui,knoflook,eieren,beetje melk,beetje bloem,zout,peper,italiaanse kruiden.Een paar plakjes bladerdeeg. Geraspte kaas. Pluk een bak vol brandneteltopjes. Giet er kokend water over, en haal alle dode diertjes er uit. Pureer het met de staafmixer, en breng op smaak met zout en peper. Bekleed een ingevette quichevorm met de plakjes bladerdeeg. Snijdt een knoflookteentje,het spek , en een ui in stukjes. Fruit de knoflook, en ui, voeg het spek toe, en laat het brandnetelmengsel 10 minuten mee stoven. Breng op smaak met Italiaanse kruiden. Maak intussen een mix van 3 eieren, met een scheutje melk, en wat bloem . Meng het brandnetelmengsel hier door, en verdeel het geheel in de quichevorm. Strooi er wat geraspte kaas over, en zet het in de oven (220) tot alles een mooi bruin korstje heeft.

• 3 weken later...
Geplaatst:

Weet niet of het echt hier hoort, maar heeft iemand wel eens wortelloof gegeten? Heb er een paar wortels uit getrokken vandaag om te kijken hoe groot ze waren en vond dat groene spul eigenlijk te mooi om op de compost te gooien... toch gedaan. Maar zie nu op internet wel dat het eetbaar is. Waar zou ik het de volgende keer in kunnen verwerken?

Geplaatst:

Hier worden de jonge spruiten van de hop gegeten. Het zijn groene, puntige een beetje plakkerige spruiten. Ze smaken nootachtig. Heel lekker in een frittata bijvoorbeld.

En voor de wortelsloof, het moet wel een jonge plant zijn anders is de loof te taai vind ik.

Geplaatst:

Die hop spruiten eten wij ook in de risotto @girasole en ik ga het jonge loof proberen. Wordt vervolgd

Geplaatst:

Hoi Femmie,

Oh ja ik gebruik de spruiten idd ook voor de risotto .

Ik zie dat je in Italië woont: Ik kom uit Padova vandaag, ik heb zo veel heimwee , 15 jaar in Nl zijn voor mij genoeg ...

gr.

Geplaatst:

Hoi girasole, ik dacht al dat je iets met Italie had vanwege je naam . Kan me goed voorstellen dat je het land mist, ik woon er nu 5 jaar en wil ook niet meer weg. Alhoewel ik Nederland soms wel mis haha. Saluti

• 2 weken later...
Geplaatst:

Ik heb het jonge groene loof van de wortels door de risotto gedaan samen met nog ander groen uit de tuin en vond het heerlijk. Toch weer 'gratis' groente erbij

Geplaatst:

Polderpesto

Jonge toppen van brandnetels, brandnetel zaadjes, melde, hondsdraf, zevenblad en een paar blaadjes rucola.

Wat grof keltisch zeezout.

Walnoten.

Gedroogde tomaatjes op olie.

Een theelepel kurkuma.

Alles in porties malen en door elkaar scheppen, olie er bij totdat je een mooi smeersel hebt. De nootjes lekker grof, de rest mag wat fijner.

Ik heb de olie van de tomaatjes gebruikt, maar je kunt ook bijvoorbeeld walnootolie nemen.

image15051466960675.jpeg

Linked Image

Linked Image

Linked Image

• 4 jaar later...
Geplaatst:
Op 10-4-2012 om 17:53, bonnie f zei:

Ik heb net brandnetelsoep gemaakt. Vanmorgen stonden ze nog in het bos....

Erg lekker.

-grote uit gesnippert

-2 tenen knoflook

Dit even met een scheut olie gefruit

-lepel bloem erdoor en toen een liter water voorzichtig toegevoegd

-hand maggie/lavas

-2 bouillonblokjes

-500 gram brandnetel

-peper

en toen de staafmixer erop.

Ik moest hier een tijdje naar zoeken ik vroeg me af wat ook al weer het “ geheime” recept van Bonnie was. 
Lavas!

Maak ik zometeen mijn eigen recept van goed opgeschoonde topjes ( de wat hardere rode uiteinden die sommige topjes hebben er nog afgeknipt) met ui en aardappels en dan eventueel een scheutje room erin.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Lavas is idd een geheime smaakmaker! Mijn courgettebrood mét lavas vind ik ook zo veel lekkerder. Nog even geduld voordat het weer groeit... zal het ook eens in andere soepen gebruiken.

Geplaatst:

ha, lavas = maggi voor mij, zit in alle surinaamse happen hier

(ons mam kon niet zonder maggi, soep, pasta, kip....)

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.