rorror Geplaatst: 16 december 2022 Geplaatst: 16 december 2022 Heb een rammelaar ontvagen. Na openen, los onderdeeltje... Er zijn twee mogelijke plekken waar die hoort, @henkg weet jij op welke? Dan moet ik ook weten welk pinnetje in welk gat moet, onderdeel is gemarkeerd aan 1kant met wat wit. Solderen is een optie. Ik zal zo ie zo de verkoper op de hoogte brengen dat hij defect is. Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
henkg Geplaatst: 17 december 2022 Auteur Geplaatst: 17 december 2022 @rorror: Nee, ik weet niet wat dat losse onderdeeltje is, zelf heb ik dat thermostaatje nooit opengemaakt. Ik zou er niet aan gaan prutsen. Klacht indienen (met foto) en een volledige refund eisen. En bij een andere Ali-leverancier bestellen. (Bij AliExpress kijk ik altijd naar het aantal bestellingen. Hoe meer, hoe betrouwbaarder de leverancier (dat hoop ik dan maar). Dan moet het maar een paar dubbeltjes meer kosten.) Ná correcte afhandeling van je klacht (refund) kun je altijd nog aan het "prutsen" gaan, misschien heb je zo een werkend reserve-exemplaar. 1 Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
marcelru Geplaatst: 17 december 2022 Geplaatst: 17 december 2022 19 hours ago, rorror said: Er zijn twee mogelijke plekken waar die hoort Is meestal wel te zien, waar het onderdeeltje gezeten heeft. Het is overigens een klein spoeltje, polariteit zou niks uit moeten maken. 1 Quote
HuubvG Geplaatst: 17 december 2022 Geplaatst: 17 december 2022 (aangepast) Als ik naar het plaatje kijk, naast dat andere zwarte geval (condensator?) zie ik een witte cirkel met twee gaatjes. Houd het daar eens bij, volgens mij moet het daar. 17 december 2022 aangepast door HuubvG 1 Quote
Erny Geplaatst: 17 december 2022 Geplaatst: 17 december 2022 @rorror Ik heb die Terramat soortige warmtematjes nu al jaren en ze werken nog steeds naar voldoening. 1 Quote
rorror Geplaatst: 17 december 2022 Geplaatst: 17 december 2022 @henkg Heb al een reactie van de verkoper, die gaan het geld terug storten. Het het zojuist bevestigd. @HuubvG Nu ik in het daglicht het printplaatje beter bekeken heb, zie ik aan de achterzijde waar deze gesoldeerd is geweest. Niet bij het pijltje van jouw, maar het vlakje er rechts naast. Ik denk dan dat de witte /// streepjes van printplaat moet corrensponderen met de witte markering op het spoeltje. Straks even de soldeerbout opzoeken. 2 Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
rorror Geplaatst: 17 december 2022 Geplaatst: 17 december 2022 (aangepast) Zit vast gesoldeerd, stekker in stopcontact en op aanknop drukken, gebeurt er niks. Kan ook nog andere gaatje proberen maar daar zat geen restant soldeersel wat beschadigd was waar het leek dat die losgekomen is. Heb op google naar afbeeldingen gezocht. Maar kan niks vinden wat op deze printplaat lijkt. Lijkt me wel dat er nog meer mist. Datum printplaat is 2022-09-16 https://www.google.com/search?q=stc-1000+board&tbm=isch&ved=2ahUKEwiFmpCXiYH8AhW_if0HHelkBdMQ2-cCegQIABAA&oq=stc-1000+board Kijk maar eens hoe de andere er uit zien. Wat me nu verder opvalt: 1, daar hoort nog een diode? Lijkt me het probleem te zijn met aangaan. 2. ook niet netjes, ook niet gesoldeeld, moet volgens mij een complete lijn zijn. We bestellen maar gewoon een nieuwe als het geld op de rekening staat. 17 december 2022 aangepast door rorror Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
marcelru Geplaatst: 17 december 2022 Geplaatst: 17 december 2022 Die plek voor de diode ziet er uit als een kortsluiting, zal in het uiteindelijke ontwerp weggelaten zijn. Zie je wel meer. Goedkoop chinees broddelwerk, dat wel, vooral ook vanwege die niet vertinde spoortjes. Op je print zit ook geen zekering tussen de spoel en de AC aansluiting. Is die verbinding wel op een andere manier gemaakt? Zo niet, dan zal er weinig stroom lopen ... Quote
rorror Geplaatst: 17 december 2022 Geplaatst: 17 december 2022 (aangepast) 24 minuten geleden, marcelru zei: Die plek voor de diode ziet er uit als een kortsluiting, zal in het uiteindelijke ontwerp weggelaten zijn. Zie je wel meer. Goedkoop chinees broddelwerk, dat wel, vooral ook vanwege die niet vertinde spoortjes. Op je print zit ook geen zekering tussen de spoel en de AC aansluiting. Is die verbinding wel op een andere manier gemaakt? Zo niet, dan zal er weinig stroom lopen ... Warning! De volgende handelingen kunnen schokkend tot dodelijk zijn! Raak de printplaat nooit aan terwijl er stroom op staat. Terwijl die in het stopcontact zat, heb ik met de multi meter de contacten op de printplaat doorgementen tot aan de aan/uit knop. (Vraag @henkg als je stekker in contact steekt, gaat deze dan automatisch aan, of moet je de knop gebruiken. ) Overal waar een v staat staat stroom op, ook tot en met de aan/uit knop. Ook het gesoldeerde spoeltje staat stroom op. Wat me nu vooral opvalt is dat het lijkt alsof het display geen stroom krijgt. Alles links van de lijn nog niet doorgemeten. Werking van de chip led driver ook niet gecontroleerd. 17 december 2022 aangepast door rorror Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
henkg Geplaatst: 17 december 2022 Auteur Geplaatst: 17 december 2022 @rorror: Stekker erin is gelijk aan, met alle functies actief. Dus indrukken van een toets is niet nodig. 1 Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
rorror Geplaatst: 18 december 2022 Geplaatst: 18 december 2022 Geld is teruggestort op mijn rekening, heel vlot afgehandeld door ali-retour. Heb nu deze besteld: Thermostaat Stc 3008. Hopenlijk komt deze functionerend binnen. Wordt vervolgd. 😅 Houten blok is vandaag inelkaar gelijmd, is nu aan drogen tussen de klemmen. 1 Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
henkg Geplaatst: 27 december 2022 Auteur Geplaatst: 27 december 2022 Teruggevonden! Eerder gezocht zonder resultaat, maar zonet -op zoek naar iets anders- stond ie daar, "opeens". Wat: mijn originele, bijna perfecte doos met daarin de STC-1000, anno 2017. Netjes, en volgens de regels: installatiedraad in de juiste kleuren; goede lasklemmen; geaarde 230V aansluiting en -stopcontacten. Misschien halen jullie hier eigen ideeën uit. ^ Bovenaanzicht. De beschikbare ruimte voor de lasklemmen bepaalt de diverse lengtes van de installatiedraad. De Wago-lasklemmen zijn nog van het oude type, niks mis mee. Geen warboel van draden. Rechtsonder is nog ruimte voor een 25 Amp SSR, voor het schakelen van apparaten met een hoge aanloopstroom. ^ Achteraanzicht. Stopcontacten met kleurtjes voor koelen / verwarmen. IEC-chassisdeel voor 230V aansluiting ("computersnoer"). Aparte aansluiting voor de sensor (hier een RCA chassisdeel, "tulpstekker"). De doos kan uiteraard op zijn korte zijkant staan. Dat neemt een stuk minder ruimte in. Als je alleen wilt verwarmen (of alleen wilt koelen) dan kan het een stuk simpeler, en een stuk goedkoper. Zie b.v. https://www.moestuinforum.nl/topic/38552-een-thermostaat-bij-je-warmtematjes/?tab=comments#comment-470775 En als je zowel wilt koelen als verwarmen, zonder zelf te klussen, kijk dan ook eens naar een kant en klare oplossing, de Inbird ITC-308: https://nl.aliexpress.com/item/32821104398.html?spm=a2g0o.productlist.0.0.3d947b2fSxDkie&algo_pvid=5e53035d-a741-40f2-8dff-91eb456fd5d6&aem_p4p_detail=202212090527416311084338636100000326722&algo_exp_id=5e53035d-a741-40f2-8dff-91eb456fd5d6-2&pdp_ext_f=%7B%22sku_id%22%3A%2210000000180195769%22%7D&pdp_npi=2%40dis%21EUR%2145.06%2136.05%21%21%21%21%21%402100bdf116705924614458837e7252%2110000000180195769%21sea&curPageLogUid=sWLrurJ39Ocw&ad_pvid=202212090527416311084338636100000326722_3&ad_pvid=202212090527416311084338636100000326722_3 1 Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
rorror Geplaatst: 29 december 2022 Geplaatst: 29 december 2022 Nieuwe is vandaag ontvangen. Meteen even snel getest. Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
henkg Geplaatst: 29 december 2022 Auteur Geplaatst: 29 december 2022 @rorror: en nu aan de slag, met inbouwen en aansluiten. Die STC-3008: Leuk, twee sensoren, twee displays. Maar slechts één heat-uitgang, en één cool-uitgang. Wat is het nut daarvan, voor ons? Wij willen verwarmen als het te koud wordt (matje), en evt. koelen als het te warm wordt (ventilator), maar niet tegelijkertijd. Daarvoor volstaat één sensor, zoals bij de STC-1000. Maar misschien begrijp ik het niet ... Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
rorror Geplaatst: 29 december 2022 Geplaatst: 29 december 2022 (aangepast) 1 uur terug, henkg zei: maar niet tegelijkertijd. Waarom niet? Warmte matje is niet de enigste warmte bron. Dus één sensor in de grond. Tweede warmte bron is boven in de doos waar de lampen hangen. 5cm onder de lampen kan het 30graden+ worden en boven in doos nog warmer. Warmte mat die ik heb gekocht kan ik op een bepaalde temperatuur zetten, zodat dat constant kan blijven tijdens kiemperiode. De peper bonsai, staat dan ook in de doos, dus lampen staan dan ruim 25cm boven de zaailingen. De kruin van de bonsai zit dan +/- 5a8cm onder de lampen. Dus rond de kruin komt de tweede sensor te hangen. Zodat als het daar te warm word, alsnog de koeling wordt ingeschakeld. Terwijl de heating voor zaailingen aanblijft. Dit hoefde van mij eerst niet, maar sinds ik nu maar weinig verwarming aan heb, komt er een beste kou van de vloer af. De doos staat daar direct boven op, en zaailingen dus in principe ook op de grond. Waardoor het dus in de doos bij de brond/bodem 14/15graden is, en boven in de doos oploopt tot 30graden. Met ventilatie aan, boven in de doos +/- 25graden en bodem temp blijft redelijk het zelfde rond 14/15. Misschien overkill, maar vind wat extra opties leuk. Ik wou het verder eerst simpel houden, maar toch nog wat extra ideeen gekregen om het nog wat anders te maken. Bij koeling: - ingebouwde transformator voor 5 of 12v. - 2x 5vof 12v uitgang. met aansluitingen aan achterkant om 2 ventilators aan te sluiten. (of eventueel optie om toeren te regelen) - en een 230v uitgang. Bij verwarming - 2x 230uitgang. Deze dan stroom invoer voor de controller: En voor de uitgang 3x man-vrouw (omgedraaid dan de foto hierboven). Maar heb die nog niet kunnen vinden op ali-express. Als laatste eventueel nog een inbouw tijdclock welke je kan instellen, en dan dus ook nog een uitvoer voor een aansluiting van de lampen. Dan zit alles kwa aansluitingen van de kweekdoos verwerkt in een aparte box. Inplaats van dat er twee stekker blokken naast liggen. Tijdelijke opzet zal ik al wel zsm inelkaar zetten. Totdat ik met het houtwerk klaar ben. 29 december 2022 aangepast door rorror Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
redzebra Geplaatst: 30 december 2022 Geplaatst: 30 december 2022 zoek eens op apparaat stekker Chassisdeel (C13) 3-pens female of IEC 320 C13 female bv https://nl.aliexpress.com/item/1005002297988005.html?gatewayAdapt=glo2nld maar je vindt ze hier ook lokaal voor +/- 1,5 Euro. 1 Quote
rorror Geplaatst: 1 januari 2023 Geplaatst: 1 januari 2023 @redzebra Ah die stekker is inderdaad wat ik bedoelde: Hebben ze deze soort ook kleiner, dit om alles compacter te krijgen. Ik wil liefst meteen wat meer outleds plaatsen die mogen nog even ongebruikt zijn. Totdat ik eventueel nog verder wil uitbreiden. De lampen hoeven b.v. geen aarde. Dan zou een c7 female outlet ook goed zijn. Dit is de c8 male: Alleen is dit niet veilig aangezien je dan de pennen kan aanraken. Maar een c7 outlet kan ik niet vinden. Misschien zijn er nog kleinere outlets dan de c13? Als ik dat soort outlet ga gebruiken, kan ik geen stijve kabel gebruiken aangezien ik deze dan ga solderen of met deze knijpklemmen vast zetten. Daar heb ik nog een aantal doosjes van. Een soepele kabel kan dan ook wat makkelijker in vorm gebracht worden. Zeker als er in de toekomst nog wat meer in de box moet komen. Inplaats van lasdozen die los in de box zitten, ga ik iets vergelijksbaars als dit gebruiken 230v stroom verdeling: Onderdelen nog niet besteld, wil eerst het idee beter rond hebben en zien wat er allemaal te krijgen is als opties. Warmte matje is al wel besteld. Thermostaat heb ik tijdelijk opgezet ( Totdat de box gereed is.) op een houten plank met 2stekker dozen gemonteerd. Alle outlets werken. Enige wat wel goed hoorbaar is, is het relais wanneer het in of uitschakeld. Als het éénmaal omhulst is zal dat wel minder hoorbaar zijn. Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
redzebra Geplaatst: 3 januari 2023 Geplaatst: 3 januari 2023 (aangepast) Een C7 female outlet (inbouw) ben ik zelf ook nog niet tegengekomen, wel platte contrastekkers (zoals bv op versterkers om randapparatuur geschakeld aan te sluiten), die nemen helaas wel meer plaats in als die C13. Er bestaan ook verschillende andere bussen die je voor AC 230 V kan gebruiken bv industriële ronde, maar dan vrees ik dat je telkens een stuk duurder uitkomt. iets in de genre van bv. https://asset.conrad.com/media10/add/160267/c1/-/en/000739375DS01/datablad-739375-weipu-sp2113-s-3-ronde-connector-bus-inbouw-serie-ronde-connectors-sp21-totaal-aantal-polen-3-1-stuks.pdf Die C13 bestaat ook in groep bv 1 inlet en 2 outlets of ook enkel meerdere outlets zoals hier https://www.conrad.be/nl/p/1365780-apparaatstekker-koud-bus-inbouw-verticaal-totaal-aantal-polen-2-pe-10-a-zwart-1-stuk-s-1365780.html dat bespaart dan misschien ook wat plaats. edit: let wel op, zag juist de bouwtekening, deze zijn onderling doorverbonden. Die C8 male mag je inderdaad niet als outlet gebruiken, dat is absoluut niet veilig. 3 januari 2023 aangepast door redzebra 1 Quote
rorror Geplaatst: 4 januari 2023 Geplaatst: 4 januari 2023 @redzebra Ik had de c14 ook gevonden. Heb afgelopen maandag het volgende besteld: De C14, Wordt de aansluiting voor de warmte matjes, inderdaad doorverbonden, maar wil toch uiteindelijk 2 matjes. (+1 nog extra besteld voor latere uitbreiding, b.v. uitvoer voor de lampen) Witte blokje 3x wordt 230v verdeelblok. Eerste plaatje wordt de connectoren voor temperatuur meter. Tweede plaatje toevoerstroom. En dan handmatige draaiknoppen om snelheid van de ventilators zelf te kunnen regelen. 1 Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
redzebra Geplaatst: 4 januari 2023 Geplaatst: 4 januari 2023 Dat wordt een handig setje voor je pepers en paprika's. Quote
henkg Geplaatst: 9 januari 2023 Auteur Geplaatst: 9 januari 2023 De zaai-kriebel was niet meer te onderdrukken, en ik wilde toch de eigen zaadoogst 2022 van Madame Jeanette testen. Hier de opstelling, met de simpele versie van de inbouw: 17,3 graden? De grond staat nog op te warmen, tot de ingestelde temperatuur van 26 graden (Madame is een koukleumpje). Verlichting? Dat hoeft nog niet voor het kiemen, wel even voor de foto. Voor de zekerheid heb ik de temperatuursensor in een plastic hoesje (geknipt van een gripzakje) gestoken. Want ik weet niet helemaal zeker of de sensor 100% waterdicht is. 1 Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
rorror Geplaatst: 11 januari 2023 Geplaatst: 11 januari 2023 Bijna alle onderdelen ontvangen. Komt nog: inbouw transformator voor ventilators. / inbouw tijdclock / krimpkousjes / schroefdraadmoertjes. Het blokhout moet wat groter, net iets te klein om alles netjes te kunnen monteren. - 3x witte rail voor 230v. - De 5 ronde aansluitingen voor 2x thermometer en 3x vantilator (transformator ventilators achter termostaat relais) - 1x 230invoer. - 4x 230uitvoer. 2x voor twee warmte matjes(achter termostaat relais) . 2x voor lampen (achter tijdclock) Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
rorror Geplaatst: 13 januari 2023 Geplaatst: 13 januari 2023 Warmte mat gister aangekomen. Meteen getest, gebruikt 18watt voor 25graden. 28watt voor 29a30graden. Afmetingen 28x53cm. Deze week eerst een test met mungbonen om taugé te maken. Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
rorror Geplaatst: 19 januari 2023 Geplaatst: 19 januari 2023 @henkg Hoeveel graden heb jij je thermostaat ingesteld. Ik heb hem nu ingesteld dat deze tot 28graden oploopt, dan uitschakeld. Schakeld weer in als het 24graden is. Zo hoor je het relais ongeveer elke 10min een keer klikken om in en uit te schakelen. Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
redzebra Geplaatst: 19 januari 2023 Geplaatst: 19 januari 2023 @rorror , waar meet je dat ? Waar zit je sensor?. Normaal kan je je temperatuur + - een halve graad aanhouden en als er genoeg warmtebuffer is (je grond waar je sensor inzit), schakelt dat zo snel niet. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.