Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Klopt

Vanochtend even gekeken naar het verwarmingsdraad, maar niks gesmolten of verbrand

Misschien moet ik toch opzoek naar zon draad maar dan wat korter .. Hoe ik dat dan "mooi" en "netjes"moet gaan monteren moet ik even over na denken

Geplaatst:

Ik heb er met duck-tape een matje van gemaakt

als je een kleine afstand tussen de lussen aanhoud lukt het om er een aardig compact matje van te maken

ik was er een avondje zoet mee....

verwarmingsmatje18561453886772.gif

gr Adriaan

moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden

Geplaatst:

te weinig vermogen een terrarium matje

dit kan wel

verw-element81901453450761.jpg

150 watt

gr Adriaan

moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden

Geplaatst:

Welk vermogen zoek je dan? Of beter gezegd welke temperatuur zoek je.

Aangezien meerdere mensen met die matjes kweken. Uit terrarium ervaring weet ik dat ze behoorlijk warm kunnen worden.

Bij een van de genoemde kabels die ik aanklikte stond een temperatuur van 60 tot 200 graden. is dat niet veel te veel?

Geplaatst:

Ik ben nergens naar op zoek, is het project van RikB

en natuurlijk proberen we hem zo goed mogelijk te adviseren

gr Adriaan

Geplaatst:
Welk vermogen zoek je dan? Of beter gezegd welke temperatuur zoek je.

Aangezien meerdere mensen met die matjes kweken. Uit terrarium ervaring weet ik dat ze behoorlijk warm kunnen worden.

Bij een van de genoemde kabels die ik aanklikte stond een temperatuur van 60 tot 200 graden. is dat niet veel te veel?

20- 25 C in een ruimte van 0,65 M3

Ik ga gewoon experimenteren

Geplaatst: (aangepast)

even voor het idee. wij konden een klein terrarium(60cm van betonplex) met een standaard warmtematje snachts makkelijk op 25graden houden in een matig verwarmde ruimte.

planten hoeven snachts echt niet super warm te staan. in de natuur koelt het snachts ook iets af.

Ik ben nergens naar op zoek, is het project van RikB

en natuurlijk proberen we hem zo goed mogelijk te adviseren

gr Adriaan

maar jij bent degene die zegt dat een terrariummatje te weinig vermogen heeft en komt aanzetten met een draad van 150watt. dan ben jij toch ook opzoek voor Rik?

aangepast door Gast
Geplaatst:

hoi Loes

niet lullig bedoeld, maar ik lees wel het topic een stukje door

de kast komt niet in een verwarmde ruimte te staan maar in een koude, onverwarmde garage

vandaar het passende advies van mijn kant

gr Adriaan

Geplaatst:

wat wil je met je post bereiken? op de man af spelen door te suggereren ik het topic niet door heb gelezen??

het enige wat ik heb gemeld is mijn ervaring in mijn situatie.

en ja, ik had wat vragen na aanleiding van de eerder aangedragen adviezen vandaar dat ik die stel. daar is toch niets mis mee? daar leren we toch allemaal van?

mijn ervaring is dus dat een standaard warmtematje van 20 watt een terrarium in een matig verwarmde ruimte (verwarming op vorststand dus +7graden) op 25 graden kan houden. dan klinkt 150 watt voor mij behoorlijk veel. daar wil ik dan meer over weten.... maar laat maar.

Geplaatst:

Hoi Loes,

sorry als ik anders overkwam als dat mijn bedoeling is. Het is zeker niet de bedoeling op de man af te spelen, mijn excuses hiervoor.

Wat denk ik wel de bedoeling is dat RikB niet met meerdere warmtematjes eindigt zoals ik, en alsnog een andere manier van verwarmen moet verzinnen. Dit is mij overkomen met een broedstoof die ik bouwde van een oude koelkast (wel geïsoleerde wanden) en geplaatst heb in een onverwarmde ruimte. Zomers gaat meestal nog wel goed maar 's winters heb ik toch zeker 100 watt nodig om de kast op temperatuur te houden.

I.c.m. een thermostaat neem je altijd een ruimere marge (niet te groot) en zo ben ik uitgekomen op 150 watt

gr Adriaan

p.s. voor de liefhebber te koop aangeboden 2 verwarmingsmatjes

• 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
Geplaatst:

Afgelopen week heb ik m'n groeikastje op zolder ook klaargemaakt. Het is gemaakt in een oude boeken/cd kast 'Billy'. Op 2 plankjes heb ik 2x 18 Watt TL buizen (840) gemonteerd. Daarnaast 2 warmtematjes besteld bij Repshop, deze en 2 kweekkasjes van de Action passen precies in de kast.

Niet heel duidelijke foto's, maar voor het idee. Het was al lekker warm in de kasjes, 30 graden C.

Misschien dat ik het kastje van binnen nog wit maak en zorg dat hij een beetje dicht kan zodat de warmte een beetje 'binnen' blijft. Ik heb nu een tijdschakelaar op de matjes die zorgt dat de matjes 3 kwartier aan staan en daarna 1 kwartier weer uit zijn, voor nu lijkt het een prima instelling.

2016-02-18-2032471455835305.03

2016-02-18-2028391455835304.04

Geplaatst:

Ja, ziet er leuk uit zo! Met een tweepersoons matje zie ik.

En zie maar 1 TL hangen? Je hebt nu kans dat de plantjes straks naar het midden, richting het licht, gaan "leunen" en strekken... dus misschien is het wel slim om de potjes zo af en toe even om te draaien.

Geplaatst:

Een tweepersoons matje inderdaad, voor beide verdiepingen 1.

Het is niet duidelijk te zien maar er zitten wel 2 TL's hoor. Op de onderste foto kun je het wel zien.

• 9 maanden later ...
Geplaatst:

Ik ben ook aan het kijken om mijn paprika- en peperzaailingen bij te verlichten in de maanden februari/maart.

De zaailingen staan op een rek tegen een venster en ben van plan ofwel een TL buis 6500K op mijn rek te monteren ofwel de ikea Växer led (vermogen 16W/ 46,5cm lengte/ 50 Euro / PPFD 100 μmol/m²/s) .

Weten jullie soms de PPFD van een TL 6500K buis? Volgens de site van Ikea is dat belangrijk voor de plantenverlichting maar ik vind deze niet terug voor de TL buis?

Geplaatst:
Weten jullie soms de PPFD van een TL 6500K buis? Volgens de site van Ikea is dat belangrijk voor de plantenverlichting maar ik vind deze niet terug voor de TL buis?

wtf

als je het helemaal goed wilt weten van ervaringsdeskundige moet je even (nou ja even....) gaan lezen hier

hier haal je zeeeer veel info vandaan

http://www.wietforum.nl/forum/71-microfluo-kweekverslagen-fotos/

bovenste topic over de tl verlichting

gr Adriaan

Geplaatst:

IKEA Vaxer: Het kleurenspectrum zou geschikt zijn voor planten, niet voor (binnen)verlichting. Afgaande op het verbruik geeft het ongeveer net zoveel licht als een 18W TL.

Het licht zou storend kunnen zijn voor het oog: paarsig?

Heeft een trafo, is daarom veiliger.

Kost 50,-

Goedkope 18W TL, ca 60 cm lang. Ook verkrijgbaar in een goede “groei” kleurtemperatuur (860 =6000K). Kleurenspectrum is niet speciaal voor planten.

Het licht is behoorlijk koud (kil), maar nauwelijks storend voor het oog.

Op de armatuur wordt 230V aangesloten, minder veilig bij gebruik zonder randaarde. Randaarde is in oudere huizen niet in woonkamers beschikbaar. Bij een slechte aansluiting van het snoer zou het metalen armatuur onder stroom kunnen komen staan.

Kost ca 10,- (armatuur + TL buis). Exclusief snoer, maar dat heb je misschien nog wel liggen.

Gezien de lichtopbrengst zijn beide in de praktijk alleen geschikt voor laagblijvende planten (zoals zaailingen, die later naar buiten/kas gaan), voor grotere planten geven ze domweg veel te weinig licht. Voor ‘van zaailing tot oogst’, zoals bij gedoogplanten, heb je veel meer licht nodig (en die worden alleen gedoogd zónder bijverlichting, in de praktijk dus alleen buiten (en ook nog eens niet in/bij een huurwoning als de woningbouwvereniging daar een uitzettings-clausule voor heeft).

Kleurtemperatuur: Voor zaailingen is alleen groei belangrijk (koud licht). Bloei activeren (bij laatbloeiers iets warmer licht): dat wil je bij zaailingen nou juist niet, dat is voor later als ze groot en sterk zijn.

Het kleurenspectrum van de IKEA Vaxer, dat zou beter zijn voor planten. Uit mijn ervaring, en die van vele anderen, weet ik dat gewone koude TL (860 en ook wel 840) goed genoeg voldoet voor zaailingen.

Ik heb geen enkele ervaring met die Vaxer, misschien doet die het beter.

Wat let je om ze beide te proberen? Ik ben in ieder geval heel nieuwsgierig naar de (verschillende?) resultaten. Ik heb namelijk nog nooit een echt objectief vergelijk gelezen tussen goedkope TL / LED en extreem dure speciale verlichting, alleen zeer gekleurde verhalen om de aanschaf te rechtvaardigen. We hebben het hier immers over zaailingen voor de hobby-tuinder, niet over een optimale professionele grootschalige teelt van planten die beduidend meer oogst opleveren dan iets van 1,- tot 5,- de kilo..

PS. Je hebt dit topic ook al gelezen?: tl-groeilamp-voor-je-zaailingen-simpel-en-goedkoop-t12237.html#p194135

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Geplaatst:

Wou het gewoon eens weten om te kunnen vergelijken en aangezien het in deze topics ook soms technisch was, kon het zijn dat iemand het wist.

Zal te zien zijn of ik eerst in den Ikea kom of in de Gamma.

• 3 weeks later...
Geplaatst:

Was vandaag in Gent en langs de Ikea gereden. De växer belichting 46,5cm is uitverkocht en wegens te groot succes kan het nog enkele weken duren voordat ze er terug binnen krijgen. Naar de kleinere heb ik niet gevraagd.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...