Geplaatst: 25 april 20232 j Mijn pepers beginnen wat harder te groeien nu ze meer licht krijgen (en de aubergine ook). Padron gaat nog steeds het hardst, dus die staan nu achteraan. En Rocoto die ik vorig jaar had gestekt groeit ook lekker nu, maar moet eigenlijk verpot worden. 25 april 20232 j aangepast door fre3ke
Geplaatst: 29 april 20232 j Hier eindelijk de pepers overgepot, mogen in dit formaat blijven tot ze uitgeplant worden. was rijkelijk laat ivm vakantie (3e week van maart) maar dankzij de kweek lamp toch nog redelijk op schema
Geplaatst: 30 april 20232 j Bij mij staan ze er wat minder florissant bij, maar uit ervaring weet ik dat dit vanaf nu snel recht getrokken gaat worden. Zolang je maar zorgt dat ze een aantal bladparen hebben en mooi door het P9 potje heen zijn geworteld. 😊👍 Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/
Geplaatst: 30 april 20232 j Ik ben nog niet zover, maar sinds ik meer met mijn moestuin bezig ben krijg ik constant filmpjes op insta van moestuinierders. Wat vinden jullie van het wel of niet toppen van je pepers? En qua voeding heb ik wat gegoogled en naar jullie antwoorden gekeken. Mijn conclusie: Algemene vloeibare voeding is eerst dus prima, maar zodra er bloemen komen moet je voeding geven met in verhouding minder stikstof zodat niet de plant meer vruchten maakt ipv meer bladeren. Klopt dat? Ik zag via peppergeek dit Trio, leek me ook erg handig qua schema maar natuurlijk alleen in Amerika. Weten jullie of er ook zoiets in NL bestaat? https://foxfarm.com/product/foxfarm-soil-liquid-trio-pack 30 april 20232 j aangepast door Birdie91 extra vraag
Geplaatst: 30 april 20232 j Wat vinden jullie van het wel of niet toppen van je pepers? @rorror had vorig jaar een test gedaan, daaruit bleek dat er met toppen een groeiachterstand ontstaat van een maand. Maar dat is wel rasafhankelijk natuurlijk. Dus alleen toppen als je eerder zaait dan je normaal zou doen. Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Geplaatst: 30 april 20232 j @acpronk oeh dat is een goed advies, ik heb ze vrij laat gezaaid dus dan blijf ik er vanaf!
Geplaatst: 1 mei 20232 j 22 hours ago, acpronk said: @rorror had vorig jaar een test gedaan, daaruit bleek dat er met toppen een groeiachterstand ontstaat van een maand. Maar dat is wel rasafhankelijk natuurlijk. Dus alleen toppen als je eerder zaait dan je normaal zou doen. Hier sluit ik me helemaal bij aan. Daarnaast heeft het toppen bij bepaalde soorten geen significant meetbaar effect op de hoeveelheid oogst in stuks gemeten. Toppen is voor mij dus echt afhankelijk voor wat @acpronk stelt. Enkele soorten/planten werden te groot in de propagator, die zijn bijv. getopt. overige planten heb ik gewoon onaangeroerd gelaten.
Geplaatst: 1 mei 20232 j Heeft iemand hier ervaring met het drie planten in een pot verhaal van Dianes mooie moestuin? Het klinkt zo krap, maar maar nu het hele huis weer volstaat is het erg verleidelijk voor volgend jaar 😂
Geplaatst: 1 mei 20232 j @Lsjr33 Ik ben dit jaar voor het eerst op deze manier mijn planten aan het opkweken, over het oogsten kan ik nog niks zeggen maar wat mij tot nu toe opvalt is dat er van de 3, 1 leider lijkt te zijn deze heeft de grootste voorsprong, als eerst de bloemen en is het grootst, dan volgt de 2e die ook vrij goed groeit, vrij snel na de 1e ook bloemen aanmaakt maar is kwa formaat een stuk kleiner en de 3e loopt echt een stuk achter bij mij heeft deze nog geen bloemen en is zeker 1/3 kleiner dan de overige 2. Ik heb dit in 15 verschillende p11 potten gedaan met 9 verschillende rassen, de patio en minibell variteiten lijken opzich wel allemaal gelijkaan te groeien, maar bij de overige soorten is dat niet het geval. Ik zou eventueel woensdag of donderdag even een foto kunnen maken van enkele individuele potten [3planten]
Geplaatst: 1 mei 20232 j Auteur 9 minuten geleden, Lsjr33 zei: Heeft iemand hier ervaring met het drie planten in een pot verhaal van Dianes mooie moestuin? Ja ik heb elk jaar wel een aantal potten met 3 pepers per pot. Voornamelijk de jalapeno's. Vaak is 1 van de 3 wat minder sterk, de overige twee doen het vaak goed. En dragen goed. Iets meer oogst dan 1 plant per pot. Dan moet ik zeggen dat ik buiten kweek, en de potten dus ook alle regen pakken als het regend. Als er 1 pepper per pot zit, dan kan ik na de regen meer dan andere halve week geen water/voeding geven. Zijn dan dus ook overwaterd en krijgen stilstand. Met 3 pepers in een pot, gebruiken ze veel meer water, waardoor de pot na zoveel regen binnen een dag of 4 of 5 wel weer droog is. Super hots krijgen daarom een kleinere pot, omdat die vaak nog droger willen staan. Dan geef ik liever wat vaker water water, dan dat ze te nat staan. Deze doe ik trouwens wel per 1 per pot. Pepers met grote vruchten(punt/bell paprika's) komen ook alleen in 1 pot. Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
Geplaatst: 1 mei 20232 j Dat klinkt al positief genoeg om het eens uit te proberen! Foto’s zijn zeker altijd welkom 🤗 Ik ben benieuwd!
Geplaatst: 1 mei 20232 j @Lsjr33 doe jij ze dan niet in de volle grond?Zelf heb ik 2 zaadjes per vakje gezaaid, waar er 2 zijn opgekomen zitten die nu per 2 in een P11 potje. Dit gaan zo de volle grond in.Ik denk dat het effect (groeiachterstand kleinst blijvende) weer deels teniet wordt gedaan als ze in de volle grond worden gezet. De wortels kunnen dan alle kanten op groeien en zijn niet belemmerd door de potwand (minder concurrentie in de volle grond tov een pot). Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Geplaatst: 1 mei 20232 j @acpronk ik heb beide! Aangezien ik nooit echt planten weg kan gooien 😂 alles wat niet in de kas past krijgt een pot.
Geplaatst: 2 mei 20232 j Ik heb even fotos gemaakt van 4 verschillende rassen, de foto waarop alle 3 gelijk zijn kwa hoogte en bloei zijn dus de mini bell en patio rassen ik zou zeggen dat die ideaal zijn voor 3 in 1 pot bij de andere rassen zou ik wellicht voor 2 in 1 pot gaan want 1 doet het duidelijk minder goed ten opzichte van de andere 2, waarbij je heel goed kan zien welke het groots is deze heeft de dikste stam, en meeste bloemen.
Geplaatst: 3 mei 20232 j Leuk om te zien! Ik ga volgend jaar eens testen met twee per pot. Dat gaat al heel veel schelen.
Geplaatst: 5 mei 20232 j Auteur Hier groeid alles rustig door. Sommige zijn iets te enthousiast om al te gaan produceren. Peper in water, wortels groeien al aardig. Leuk om mee te experimenteren. Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
Geplaatst: 7 mei 20232 j Die baccatums gaan echt hard, groeien hoger dan de annuums. Ik heb de verlichting al hoger moeten zetten, maar ze vragen ook meer water want ze staan veel sneller slap. Dus tussen de andere pepers en paprika's vandaan gehaald, en voor het raam gezet. Al moeten ze binnenkort wel naar buiten toe om te wennen.. Aji pineapple, butter cookie en aji Mandarin. Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Geplaatst: 7 mei 20232 j Hier groeit alles veel sneller dan gepland, verschil tussen de foto’s is 1 week 😳 Ga overmorgen op vakantie, daarna kunnen ze naar de tuin en de kas in
Geplaatst: 9 mei 20232 j Auteur @timvk2000 Staan er mooi bij! Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
Geplaatst: 9 mei 20232 j Aji pineapple, butter cookie en aji Mandarin.Aah is er ook een aji mandarin?! Ik ben heel nieuwsgierig naar je smaakbevindingen van de kleine manderijn!
Geplaatst: 9 mei 20232 j Ja, ben ook benieuwd.Deaflora zegt "De vruchten smaken als een zoete bessenmix met een aangename kruidigheid."Maar ik ben ze van bienes-seeds.de en die zegt "Een zeer aangenaam fruitig ras met een warmtegraad van 4."Nu weet ik niet wat warmtegraad is en, of de schaalverdeling (van de 5 of van de 20?), Dus afhankelijk van de scherpte wordt die wel of niet rauw gebruikt.. Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Geplaatst: 11 mei 20232 j Wanneer beginnen jullie met het afharden van de pepers? En in wat voor stappen? Is dat voor pepers nog weer anders dan tomaten oid?
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.