Ga naar inhoud

Wil je minder Advertenties?

Maak dan nu een account of log in!

Image Image Image Image Image

Featured Replies

Geplaatst:

Te koop: me moeder!! Lol 😂 

IMG_2004.jpeg

Geplaatst:
3 uren geleden, Ruderalis zei:

Weer een klein maar divers oogstje, als het weer niet al te slecht wordt komt er nog een stuk meer aan!😆

De Reapers komen uit de challenge plant.

Vandaag geplukt,

IMG_1983.jpeg

Weer een mooie zaden oogst, met nog rijkere oogst van de Italiaanse planten... Ben je bekend met de Pass The Parcel turbo ruil?

https://www.chillipepers.nl

Home of the Turbo.

De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.

Geplaatst:
Op 17-9-2023 om 18:03, rorror zei:

De eerste bijna rijpe bhut jolokia hangen aan de plant. Volgend weekend op verjaardag van kennis proberen.

_20230917_175710.JPG

Vergeet je niet de zaadjes te oogsten...

Home of the Turbo.

Geplaatst:
  • Auteur
1 minuut geleden, donaldk zei:

Vergeet je niet de zaadjes te oogsten..

Nee vergeet ik niet! Heb al zo'n 15a20 schoteltjes met zaden te drogen.
Weet je of de inlog gegevens al verstuurd zijn om de lijst te kunnen bijwerken van de zaden ruil?

Geplaatst:
7 minuten geleden, donaldk zei:

Weer een mooie zaden oogst, met nog rijkere oogst van de Italiaanse planten... Ben je bekend met de Pass The Parcel turbo ruil?

Ja ben ik bekend mee!👍

Geplaatst:
5 uren geleden, rorror zei:

Nee vergeet ik niet! Heb al zo'n 15a20 schoteltjes met zaden te drogen.
Weet je of de inlog gegevens al verstuurd zijn om de lijst te kunnen bijwerken van de zaden ruil?

Niet aan jou, want uit deze vraag blijkt dat je niet aan de instructies in mijn email of Sol's aankondiging in het topic hebt gehouden;-). Ik heb zelf de mail ontvangen. Lees even het topic, dan herinner je je gelijk waarom Sol nog geen instructies heeft verstuurd;-).

@Ruderalisde zaadjes die ik vorig jaar zelf uit die vrucht(en) van je heb geoogst heb ik met heel veel moeite, pas heel laat in het seizoen 1 klein iel plantje uit weten te krijgen, ik verwacht hierin geen volwassen laat staan rijpe vrucht meer. Morgen eens wat plaatjes van individuele planten maken, dan zie je het.

aangepast door donaldk

Home of the Turbo.

Geplaatst:

@rorror het is pittige paprika poeder van Me Moeder
(En voor de duidelijkheid ik weet dat me mijn moet zijn, maar zie het zo vaak verkeerd dat ik er de grootste lol om had het zelf ook zo te spellen!)

2a196916d160b149dd6a18c58bbfe104.jpg

€6,50 voor 100 gram.
Het is van de pepers van mijn ouders. Biologisch geteeld, ze ontpitten ze zelf, drogen ze zonder voedseldroger in de tuin en de molenaar vermaalt alles tot geurig poeder.

Geplaatst:
  • Auteur

@Ruderalis De pepers zijn in goede orde ontvangen. 

Wat is de naam van de kleine ronde peper? In het zakje.

Waren het 5 of 4 reapers, zat er 1

bij met een afwijkende vorm. 

Als je me je adres toestuurd, stuur ik je dit doosje toe. 

DSC_1809.JPG

Suger rush peach

Lemon drop

Suger rush stripes, 

Orangje en gele jalapeno (soort is nu 4de jaar van eigen zaden.)

Biquinho

Murupi Amarela 

Bhut Jolokia 

Geplaatst:

Wat zou een goede peper zijn om als zwakkeling te beginnen met eten of verwerken in gerechten, zat zelf te denken aan de sugar rush peach had dit jaar purple fish en nog een andere die heel goed te doen waren 

Geplaatst:

@rorror,

er zit in;

- zakje met rode besjes; Black Pearl Psychedelic.

- 4 rode Carolina Reapers.

- 1 rode ufo achtige; Brazilian Starfish.

- Pink Tigers.

- 1 family market jalapeño.

- 2 Chilli 🌶️ achtige pepers; Piri Piri.

Alle soortjes komen van Semistrani de Italiaanse zaden leverancier!

ps; mn adres heb ik je al eerder gestuurd dus die staat in 1 van onze laatste mails!☺️

Geplaatst:
1 uur terug, Kevins Moestuin zei:

Wat zou een goede peper zijn om als zwakkeling te beginnen met eten of verwerken in gerechten, zat zelf te denken aan de sugar rush peach had dit jaar purple fish en nog een andere die heel goed te doen waren 

Sugar Rush Peach ken ik zelf niet maar ik zie scoville waardes tussen 50.000 en 150.000. Dus die zijn echt wel zeer pittig.

Alternatieven (die ik wel zelf ken): Cayenne sco 20.000-30.000 Jalapeno 3.000-8.000 en een milde maar erg fijne lekkere is Anaheim (1.000-2.500)

gefascineerd door alles wat groeit en bloeit

3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit

moderne kweektechnieken - hydroponics

https://www.instagram.com/maipensatogardening/

Geplaatst:
  • Auteur

@Mai Pensato Ik vind de suger rush peach zelf nog wel eetbaar. Maar vind zo ie zo van de baccuums dat de hitte anders aanvoelt als degene van uit annums. 

Van baccums meer een verdoofd gevoel en is sneller weer weg. Als ik een peper van 30.000 scovile van annums eet, sta ik langer in brand dan van een 50.000 a 100.000 baccums. Dat zegt mijn gevoel. Dus ik vroeg me af of jij de verschillede varianten van capsaïcine in de caspicum varianten weet.

Van wiki:

In pepers komen een vijftal nauw verwante verbindingen voor met soortgelijke effecten, waarvan capsaïcine en dihydrocapsaïcine de voornaamste zijn. 

Ik zou dus graag de 5 verbindgen weten, en welke in welk caspicum soort zit. Want het lijkt mij dat verschillende verbindigen de pijn receptoren net wat anders beinvloeden.

Geplaatst:

@Mai Pensato dankjewel voor de tips ik zal de variteiten dan eens op gaan zoeken =]

Geplaatst:

Misschien ben ik toch minder peperwatje dan. Ik heb mijn restjes sugar rush peach en stripey gewoon rauw weggewerkt na het oogsten van de zaden. Nou zit er nogal wat variatie in groei omstandigheden m.b.t. capsicum enzo, maar toch.

Wel zonder zaadlijst en placenta, moet ik er wel bij zeggen. Onrijp bijna een snackpeper. 

aangepast door woldistel

Geplaatst:

Als je pepers eerst droogt, en daarna er poeder van maakt, dan kun je prima doseren. Van hete pepers gebruik je uiteraard minder, maar door de poeder gaat dat doseren goed, omdat elk snufje van een soort dezelfde hitte heeft

Geplaatst:

Ik kan de Buena Mulata aanraden om aan pepers te wennen, de shu waarde (30.000 shu) lijkt hoog maar in de praktijk is de peper goed te doen!

Verder is het een aantrekkelijke plant met paarse pepers die super leuk omkleuren naar rood wanneer ze rijp zijn, de plant heeft een grote opbrengst.

Ik heb zelf afgelopen maand weer verse Buena Mulata zaden besteld bij onderstaande toko en ik heb de zaden al eerder van hun gehad met een super resultaat,

https://www.peperzaden.nl/buena-mulata.html

Geplaatst:

Ik vind het eigenlijk ook wel een leuk idee pepers te gaan drogen en vermalen tot poeder. Maar heb je dan, behalve de hitte, ook nog de smaak van de pepers?

Geplaatst:

@Arja Ja en nee. Soms voegt een gedroogde peper een heel eigen smaak toe. Vandaar dat in o.a. in Z Amerika een heleboel gedroogde pepers een eigen naam krijgen (heb ik uit een boek). Maar ik heb zelf ook gemerkt dat pepers in azijn bijvoorbeeld ook milder zijn en anders smaken. Van mijn pot waar Fish, Buena Mulatta, Hungarian wax en Explosive ember even hebben samengewoont, was Buena Mulatta nog het scherpst. Pot is ook al leeg.

Geplaatst:

Leuk om te weten, thx! 

Heb je ook tips voor het drogen? En malen, ik lees dat verschillende forummers van die simpele koffiebonenmalertjes gebruiken? 

Geplaatst:

Drogen doe ik met een voedseldroger, maar ik heb gemerkt dat een vergeten cayennepeper ook gewoon opdroogt, alleen duurt het dan veel langer.

Ik heb mijn koffiebonenmaler van de Mediamarkt. Was iets duurder dan die van de Lidl, maar heeft een apart bakje met vergruizer voor noten enzo. Leek me ook handig. 

Geplaatst:

De zebrange vandaag voor het eerst geoogst. Jeetje wat een knapperd zeg! Geen idee hoe die maakt, maar ben zeer onder de indruk van het uiterlijk.

d003870764f2d7caf18d0de428796bf3.jpg

Geplaatst:

@Mellie Ik vind 'm ook erg knap, ik ga zaden bedelen. Ook Lemon drop, want die hebben afgelopen jaar niks gedaan en jij hebt ze volgens mij altijd.

Maar daar doen we nog wel even een pb over als je weer uit de roes van de mtfd geland bent 😄

Voor wie het verder leuk vind: peperzaden.nl heeft hier een scoville lijstje. Ik vind dat toch wel handiger dan mild, scherp, heel scherp en verschrikkelijk.

Geplaatst:

Vandaag mijzelf uitgedaagd om toch eens peper rauw te gaan proeven, het was de purple fish geworden ongeveer 15.000 scoville, eerste kleine bijt van het puntje merkte ik weinig dus ik nam een iets grotere bijt ook direct bij de zaadlijst en dus ook zaden beet er een doormidden, na een paar keer kauwen uitgespuugd, de hitte kwam snel maar was ook zo weer weg dus dat was te doen, maar de tinteling in mijn lippen en tong bleef wel even aanhouden voor een minuut of 5 ondertussen snel wat frambozen geplukt en gegeten dat leek wel te helpen. Wel een hele leuke ervaring =]

aangepast door Kevins Moestuin

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic