Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Vandaag de Jalapeño family market leeg gehaald en omgehakt, ze zijn over het algemeen nog groen maar hangen al lang in de plant, ze zijn dus goed genoeg om te eten.

In Italië worden ze meestal geplukt op het moment dat ze gaan omkleuren naar rood aangezien fijnproevers dan vinden dat ze de beste smaak hebben!

Ze smaken trouwens prima aangezien ik ze op dit moment zit te eten, mn vrouw heeft er namelijk vanavond nog een lekkere snack van gemaakt, “ Jalapeño popper pizza “ 😆

Jalapeño family market,

IMG_2032.jpeg

Jalapeño popper pizza,

IMG_2034.jpeg

• Like 5
Geplaatst:

Net onderstaand doosje binnen gekregen van @rorror, het zit vol met interessante peper soortjes!

De eierdoos goed verpakt is de ideale manier om pepers ongehavend te versturen aangezien alles heel en vers is aangekomen, de verstuur methode is inmiddels al 2x getest.😉

Het wordt de aankomende dagen flink proeven en zaden oogsten, enkele soorten zullen hier aankomend jaar door mijn vrouw gekweekt gaan worden in de grote buitenbak waar nu de buiten Reaper en Pink Tiger in stonden.

foto,

IMG_2036.jpeg

• Like 4
Geplaatst:

Net mijn eerste hapje aji pineapple gedaan. Mijn eerste indruk is een hapje parfum (hoezo ananas?) en daarna komt er 10 minuten heet op de voorkant van mijn tong en lippen. Maar niet ondraaglijk en het zakt inmiddels wel weer wat af. Ook loopneusje, dus ik weet wel wat ik in het vervolg ga doen bij enige verkoudheid. Regelmatig een stukje peper happen 🥵

• Like 2
Geplaatst:

Eerste batch poedertjes. 

Achteraf gezien, had het nog net iets langer moeten drogen. 

DSC_1829.JPG

Voor de volgende keer mondkapje op bij het verpoederen. Heel de binnenkant van mijn neus brand nu. 

Straks elk plakje kip marinieren en per stukje apart peperpoeder erop. En dan in elke hoek van de ronde pan 🙃 een stukje kip apart bakken.

Hoop dan goed de smaken en hittes apart te ervaren. 

• Like 5
Geplaatst:

@rorror,

ziet er goed uit al die verschillende kleuren!👌

Hier drogen we nog ouderwets met de oven, man wat kan dat geuren ramen en tuindeur open anders is het niet te doen.

Momenteel bezig de Pink Tigers te drogen, heftig.😆

• Like 1
Geplaatst:

mmm hier gaat t drogen op de ouderwetse manier... gewoon op een dienblad voor t raam.. De oven is prima maar als ik t deurtje op een kier zet doet ie t niet meer.. toch maar zoeken naar een droogoven..

Geplaatst:

Ik heb tegenwoordig een boilervat. Super makkelijk. Droogt heerlijk. Vandaag de Turkse chilivlokken tot poeder gemalen. Gaat zo makkelijk met dat apparaat. 83d9d57ec9a923e21ee74905151cdf6d.jpg

3522a2a8726d6ad4440d65c139f96438.jpg

Had dus wat minder poeder mogen zijn, maar het klinkt ook zo heerlijk. (Ciirtttt ciiirrrttttt een Turkse onomatopee mensen, dan klopt ie echt)
Anyways ook als grove poeder verrukkelijk! Ben er blij mee, maar die lucht! Je bedenkt je altijd te laat dat het je de adem beneemt. Kuch

Mooie kleur en smaak. Ik ben er heel blij mee.

• Like 1
Geplaatst:
Op 7-10-2023 om 14:15, Ruderalis zei:

Net onderstaand doosje binnen gekregen van @rorror, het zit vol met interessante peper soortjes!

De eierdoos goed verpakt is de ideale manier om pepers ongehavend te versturen aangezien alles heel en vers is aangekomen, de verstuur methode is inmiddels al 2x getest.😉

Het wordt de aankomende dagen flink proeven en zaden oogsten, enkele soorten zullen hier aankomend jaar door mijn vrouw gekweekt gaan worden in de grote buitenbak waar nu de buiten Reaper en Pink Tiger in stonden.

foto,

IMG_2036.jpeg

De plastic variant kan niet gaan schimmelen, geen idee welke sterker is bij gooien en smijten door post.

https://www.chillipepers.nl

Home of the Turbo.

De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.

Geplaatst:
3 uren geleden, Lia56 zei:

mmm hier gaat t drogen op de ouderwetse manier... gewoon op een dienblad voor t raam.. De oven is prima maar als ik t deurtje op een kier zet doet ie t niet meer.. toch maar zoeken naar een droogoven..

Wat voor schakelaar zit er achter de deur, want dat zal het zijn. Eventueel een aluminium plakbandje?

Home of the Turbo.

Geplaatst:
4 uren geleden, rorror zei:

Eerste batch poedertjes. 

Achteraf gezien, had het nog net iets langer moeten drogen. 

DSC_1829.JPG

Voor de volgende keer mondkapje op bij het verpoederen. Heel de binnenkant van mijn neus brand nu. 

Straks elk plakje kip marinieren en per stukje apart peperpoeder erop. En dan in elke hoek van de ronde pan 🙃 een stukje kip apart bakken.

Hoop dan goed de smaken en hittes apart te ervaren. 

Ook per soortje/batch uit de oven halen, anders nemen ze weer vocht op. Dus malen klaar tray uit oven en dan gelijk malen. In potje en dan pas volgende soort uit oven.

Home of the Turbo.

Geplaatst:

@donaldk boiler vat voor warm water. Afwas douche enz. Wc wordt gewoon met koud water doorgespoeld. Ooit nog regenwater daarvoor maar dat is nu niet aan de orde.

Wat betreft pepers: ik heb geen tijd om de boel te verwerken. Je kunt alles toch invriezen en later gebruiken zonder smaakverlies? Beetje zonde als ik een paar kilo peper met een andere smaak heb straks. Wellicht voor de zekerheid vacumeren?

Geplaatst:
13 hours ago, donaldk said:

Wat voor schakelaar zit er achter de deur, want dat zal het zijn. Eventueel een aluminium plakbandje?

Dat is een idee. Ga t eens proberen....

Geplaatst:

Hier ook peper planten aan het neer halen die niks meer opleveren.

Dus nog even een leuke foto van ons meest aparte soort dit seizoen de “ Black Pearl psychedelic “, morgen gaat ie om terwijl die er eigenlijk alleen nog maar mooier bij gaat staan!

Black Pearl Psychedelic,

IMG_2088.jpeg

• Like 5
Geplaatst:

Nog maar wat pepers geoogst voor het binnen afrijpen om zaden te winnen. Ik vind het tot nu toe een leuk peperjaar.

IMG_20231014_092432908_PORTRAIT2.thumb.jpg.469340528cc647739cc39553605364b1.jpg

Sommige soorten hebben echt niks gedaan, ik heb nu pas de eerste biquinho aan twee planten en een aantal gaat volgend jaar weer voor nog een ronde en andere weigerden op te komen.

Niettemin een heleboel nieuwe smaken en kleuren en vormen ontdekt, dus volgend jaar gewoon weer opnieuw!

• Like 6
Geplaatst:

De buiten Carolina Reaper is vandaag ook om gegaan, het viel me niet tegen de CR in de openlucht, het werd een mooie grote plant met een behoorlijke opbrengst, wel gemiddeld kleinere vruchten dan de CR in de tunnelkas.

De nog aanwezige onrijpe vruchten uit de plant,

IMG_2117.jpeg

• Like 3
Geplaatst:

Hier ook peper gedroogd, Pink Tiger poeder.

Is ouderwets met de oven met pauze’s ertussen gedroogd en het is een wat grover top poedertje geworden.

De Pink Tiger is rauw niet te doen als voedingsmiddel, ongeveer vergelijkbaar met een ghost pepper maar gedroogd is ie stevig maar goed te doen, goede smaak ook!

IMG_2122.jpeg

• Like 4
Geplaatst:

Het was een beetje tussen de buien door mikken vandaag

Img_2023_10_15_15_07_48.thumb.jpeg.6cf6d0871592a9e4a8e5b934d5218569.jpeg

Maar ik heb een paar peperplanten uitgegraven en in potten gezet. Twee voor onszelf en eentje voor een collega. 

PXL_20231015_130818114.thumb.jpg.4ac305098936046beecba099a5406c13.jpg

Deze krijgt een mooi plekje voor het raam.

• Like 4
Geplaatst:

Vanmorgen een peper proef sessie gehouden, samen met mijn vrouw heb ik het doosje van @rorror getest en ontzaad, het was leuk om te doen.

De test pepers,

IMG_2125.jpeg

Begonnen met op papier de minst heftige en dan oplopend om de verschillen te kunnen blijven proeven!

Biquinho,

zoet en smaakvol een zeer milde peper, goed voor door de sla, de peper was goed rijp met rijpe zaden,

IMG_2126.jpeg

Gele en oranje Jalapeño,

de gele vond ik super van smaak, een beetje een Marconi Golden met bite, zeer fruitig en zoet, geweldig in welk eten dan ook, zeer milde Jalapeño, deze gaat hier aankomend seizoen op zeker gekweekt worden, de oranje viel ons erg tegen na de gele, die slaan we over, ben ‘m zelfs vergeten te fotograferen,

IMG_2127.jpeg

Lemon Drop,

mooie citrus smaak, goede peper voor door de Curry, milde bite dus echt een peper voor iedereen, de zaden waren goed rijp en ook deze zal aankomend seizoen hier gekweekt worden,

IMG_2128.jpeg

Sugar Rush Stripe,

een lust voor t oog, mn vrouw is hier weg van, zoete floral smaak, redelijk pittig een beetje een zwarte peper smaak, rijpe zaden geoogst dus zal ook hier aankomend seizoen gekweekt gaan worden, ik ga proberen hier weer een hele grote plant van te kweken, lijkt me prachtig vol met die kleurige vruchten,

IMG_2129.jpeg

Sugar Rush Peach, 

fruitige smaak en milde peper, prima om in je eten te verwerken, rijpe zaden geoogst maar niet direct plannen mee,

IMG_2130.jpeg

Murupi Amarela,

heel aparte peper, qua hitte 1tje om rekening mee te houden, komt heftig binnen 🥵, qua smaak niet prettig hij heeft een beetje een parfum smaak, vreemd pepertje wel mooi en door de hitte erg interessant, wel interessant voor poeder denk ik,

IMG_2131.jpeg

Bhut Jolokia,

hier ging ik even voor zitten aangezien dit veruit de heetste van het doosje moest zijn, mijn vrouw wilde deze maar overslaan, helaas zat er géén hitte in de peper, ik weet niet wat er mis is gegaan, al weet ik wel dat wanneer je verse pepers te lang laat liggen ze hitte verliezen (maar zoveel?) dus ja wie zal t zeggen, ik weet t in ieder geval niet, verder wel goed af gerijpte peper met een goed zoete smaak,

IMG_2132.jpeg

Al met al was het een leuke ervaring en ben ik benieuwd wat we zelf aankomend seizoen van de uitgekozen soortjes weten te maken.

😎🌶️

• Like 8
Geplaatst:

Even in navolging van @rorror en discussie in het carolina reaper topic de droogoven doorgemeten alvorens de pepers te drogen, ik gebruik hier een vita5, dus je moet onder de 50 blijven om de kleur te behouden ?  

De offset valt blijkbaar goed mee; 

1 graad bij instel 70 en 60 graden, bij de laagste temperatuur 35 graden heeft hij het wat moeilijker en varieert tussen 36 en 38 graden.

image.thumb.jpeg.bcf3c2d3184b8d555470948d52337d7d.jpegimage.thumb.jpeg.24e5c371f90cf3955e3342273ae59cc3.jpegimage.thumb.jpeg.039cf62fa740c2e0a0db507b4a9a3ba0.jpeg

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...