Geplaatst: 11 mei 20232 j Jeetje jullie pepers groeien een stuk harder. Kan dat aan bemesting oid liggen? Ook vind ik het lastig hoeveel water ze moeten hebben. Ben bang dat ze uitdrogen (dat is namelijk met mijn overwinterende paprika's gebeurd die niet te veel water mochten hebben volgens google...) Maar bewater ze vooral van onderaf (dus niet water in de grond, maar in de schaal eronder zeg maar) En las ergens iets over beluchten? hoe doe je dat dan?
Geplaatst: 11 mei 20232 j Auteur Sommige zijn al heel vroeg begonnen met opkweken van de pepers. Te veel water = langzame groei/stilstand. Constant te droog houden = sneller gele oudste bladeren die rap afvallen. (niet te verwarren met stikstof gebrekssymtoom) Even droog staan is geen probleem, dan hangt al het blad van de plant gewoon slap, dit kan de plant een lange tijd uithouden. Zeker een uur of 8 a 12. Gebeurd bij mij regelmatig en dat is dan het moment dat ik water ga geven. Hangen ze niet slap, geef ik geen water. Als je al reeds bemeste potgrond hebt genoeg zit er voor 6weken ongeveer in (merk afhankelijk). Daarna bijvoeden met vloeibare voeding. Van onder water geven is ok, zolang je maar elke pot afhankelijk controleerd. Doe je alles tegelijk heb je kans dat de ene pot meer water op neemt als de ander. Waardoor die dus ook meteen te nat staat. Heb je ook een foto hoe ze er bij staan? Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
Geplaatst: 11 mei 20232 j @Birdie91 Ik hard niet af. Hier gaan ze van huiskamer naar de glazen kas en dan in pot of vollegrond of tunnelkas. Dat doe ik (afhankelijk van de weersvoorspelling) vanaf half april. Het verschil tussen de temperatuur in huis, in de kas en 's nachts moet dan niet al te gek zijn. Maar planten de hele tijd naar buiten en binnen slepen doe ik al jaren niet meer. 11 mei 20232 j aangepast door woldistel
Geplaatst: 11 mei 20232 j @woldistel dit heb ik ook gedaan, gewoon vanuit binnen naar de kas, paprikas en pepers hadden er helemaal geen moeite mee, en inderdaad de truc is op deze soorten even droog te laten staan en dan weer water geven met eventueel vloeibare voeding, ik deed did vanaf week 5. Tomaten hebben meer moeite met de transitie van thuis naar kas en daar zie je meer schade door de kou die nog kwam, maar herstelt zich prima. Bij pepers en paprikas eigenlijk totaal geen schade gezien door kou.
Geplaatst: 11 mei 20232 j Auteur Voor mij heeft het afharden alleen met zon sterkte te maken bij peppers en paprika's. Dus elke dag half uurtje meer directe zon. En uitkijken met dagen met hoge UV sterkte dat ze eerder de schaduw ingaan i.v.m met verbranding van de bladeren. Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
Geplaatst: 11 mei 20232 j Afharden luistert niet zo nauw is mijn ervaring ook. Vandaag heb ik alles bij iets minder dan 15 graden en bewolkt weer lekker de hele dag buiten gehad. 1-2 dagen dit recept en ze zijn sterk genoeg om de kas in te gaan. De pepers die buiten moeten staan vannacht zelfs buiten. Ze slaan vanzelf aan en krijgen hooguit een beetje stilstand. Bladverbranding heb ik alleen gehad als ik van binnen direct naar buiten in de zon tussen 12:00-15:00 voor langer dan een uur op een beschutte plek de plantjes heb gezet. Mijn kas heeft gehamerd glas, dat scheelt een berg. Meeste mensen op de tuin moeten rommelen met een schaduwdoek, heb ik niet nodig. 😉 Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/
Geplaatst: 12 mei 20232 j ik denk dat ik ze dan te veel water heb gegeven. Daar ben ik nu dan ook mee gestopt. en hou ik de bodem dus gewoon goed in de gaten. Als die echt droog is geef ik ze wat bij. Mijn paprika's en tomaten doen het dan wel weer wel goed.
Geplaatst: 13 mei 20232 j Zijn er, naast de capsicum pubescens, ook andere pepers die liever beschut staan op het heetst van de dag? Ik ga uitplanten buiten, en ik heb dit jaar ook wat plekjes met meer schaduw. De Pubescence komt daar in ieder geval. Ik ga ook proberen deze in de vollegrond te laten overwinteren omdat hij te groot is inmiddels. Hij is drie jaar oud. 13 mei 20232 j aangepast door fre3ke
Geplaatst: 14 mei 20232 j Oke dit weekend is natuurlijk mooi weer, dus heb gister de planten van plusmin 09:00-12:30 buiten gehad en vandaag weer van 9 tot (even afwachten of de zon niet immens sterk wordt) Is het te doen om ze in de namiddag uit te planten? Ik zag maandag 30% kans op regen, woensdag koudste dag van 12 graden en vrijdag nacht misschien 4 graden. En dan het weekend weer volop zon. Of beter een weekje wachten en volgend weekend uitplanten? Sowieso bedankt allemaal voor de info steeds. Heb ik echt super veel aan! 🙏
Geplaatst: 14 mei 20232 j Gewoon meteen naar buiten als de weersverwachting bewolkt (en evt regen) is. Luistert niet zo extreem nauw, en de temperatuur “schok” kunnen ze best hebben. Ik heb ze vanaf vorige week maandag meteen naar buiten gezet, niks aan het handje maar wel even gekeken of er geen zonnige dagen kwamen. Ik zou er niet zo bang voor zijn, komt wel goed 14 mei 20232 j aangepast door Arebij
Geplaatst: 14 mei 20232 j Foto van corno rosso, sweet banana, purple fish, mini bell chocolate, patio paragon. Morgen gaan ze allemaal de grond in krijgen ze ook weer een oplosbare voeding en korrels in het plantgat met daarop potgrond en dan de plant.
Geplaatst: 14 mei 20232 j Bij mij zijn sommige planten niet veel groter dan een zaailing. Anderen hebben er gewoon pepers aan hangen of zitten in de bloei fase. Zelfde behandeling gehad en toch zo’n verschil. Mijn plantenoppas viel ook bijzonder tegen helaas. 2 weken groeiachterstand en zelfs wat planten dood… altijd leuk als je al sinds Jan bezig bent. Vandaag zijn de pepers in de kas gezet. Ik heb zelfs wat plek over aangezien sommige nog zo mini zijn… Dat ze zich daar maar niet door laten tegen houden. Ik wens ze een voorspoedige groei en grote oogst toe.
Geplaatst: 14 mei 20232 j @Mellie wat vervelend zeg als een planten oppas er dan niet goed voor zorgt, ik zelf kan dat niet begrijpen maar het blijkt dat sommige er makkelijker over denken, had ik vorig jaar toen mijn water geefster dat even 2 weken niet deed in mid zomer, kom je thuis alle aardbei planten in bakken verwelkt en 0 productie gehad dit jaar hangt alles mooi vol met bloemen, dus dit jaar wordt het dubbel genieten
Geplaatst: 15 mei 20232 j Ja echt erg hè… het alternatief was dat ze anders vast allemaal dood waren gegaan. Maar tóch baal ik er van.
Geplaatst: 16 mei 20232 j Op 11-5-2023 om 11:05, RedTomato zei: Jeetje jullie pepers groeien een stuk harder. Kan dat aan bemesting oid liggen? Ligt geheel aan het ras. Hier een rawit, tegelijkertijd gezaaid met de rest. En zie hier het verschil met de baccatums. De rawit staat uiterst rechts. (Even ter vergelijk daar neer gezet, staat nu weer onder de lampen.) De baccatums zijn trouwens weer zo'n 20cm gestrekt sinds ik ze enkele dagen geleden voor het raam heb gezet. Edit: tijd gaat snel, ze staan er al 9 dagen. 16 mei 20232 j aangepast door acpronk Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Geplaatst: 17 mei 20232 j Nou daar staan ze dan! 3x jalapeno 3x brazillian rainbow 2x balls of fire Ze hangen nog wel een beetje slap, hopen dat het bijtrekt 🤞
Geplaatst: 19 mei 20232 j Aan alle peperliefhebbers. Ik kan hier niet aan plantjes geraken, enkel de rode Spaanse peper. Heeft iemand soms plantjes teveel, een stuk of vijf? Maakt niet veel uit welke soort, het mogen straffe zijn. Heel binnenkort maak ik een toerke met de mobielhome door Nederland en ik zou wel een ommetoer maken om de plantjes af te halen. Bazin wil er eens op uit! Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.
Geplaatst: 19 mei 20232 j @aalterse-willy hete pepers heb ik helaas zelf veel te weinig dit jaar, paprika daarentegen in overvloed. Mocht je daar iets aan hebben en in de buurt van Nijmegen zijn.
Geplaatst: 19 mei 20232 j Auteur Bij de aldi zijn er plantjes in de "aanbieding". Losse pepers uit de supermarkt zijn in verhouding wel goedkoper, met de hoeveelheid wat aan het plantje hangt... 😑 Kom je in de buurt van alphen aan den rijn? Ik heb eventueel een aantal soorten jalapeno plantjes over en nog een Aji Lemon Drop dubbel. Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
Geplaatst: 19 mei 20232 j Rorror, ik kan zeker langs Alphen aan de rijn passeren maar liefst op de terugweg want anders moeten de plantjes te lang te donker staan. Voor Nijmegen geld hetzelfde. Eerst op bezoek bij kennissen en daarna weer de moestuin. Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.
Geplaatst: 20 mei 20232 j Auteur @aalterse-willy geef maar aan welke je wilt, dan hou ik ze apart. Het eerste rijpe vruchtje van 2023. Peperplant is 4jaar en 3maanden oud nu. Straks even de bbq aan om hem klaar te maken op een broodje hamburger. Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
Geplaatst: 22 mei 20232 j Mocht de Lemon Drop een ander huis zoeken, is hier mislukt. Zoals je weet. https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.
Geplaatst: 25 mei 20232 j Bij deze mijn 2 Black Pearl peper plantjes, niet een heel grote soort en ook niet heel makkelijk maar ze zijn inmiddels wel aangeslagen, er komen besjes pepers in en het blad is multi color! Black Pearl,
Geplaatst: 26 mei 20232 j Helaas geen pepers dit jaar. Geen idee wat er is gebeurd. Maar alles bleef heel klein en uiteindelijk gewoon afgestorven. Tomaten in dezelfde kas groeien wel goed. Ga even zoeken of nog ergens plantjes kan bemachtigen/kopen You can bury a lot of troubles by digging in the dirt
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.