rorror Geplaatst: 17 september 2023 Auteur Geplaatst: 17 september 2023 De eerste bijna rijpe bhut jolokia hangen aan de plant. Volgend weekend op verjaardag van kennis proberen. 2 Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
RedTomato Geplaatst: 18 september 2023 Geplaatst: 18 september 2023 Wanneer moeten de peperplanten naar binnen? (ik snoei ze en laat ze binnen overwinteren) Dat is me bij de paprika's wel enigzins goed gelukt. Maar ja, wanneer wordt het te koud buiten? Ik wil de pepers namelijk wel zo lang mogelijk te tijd geven om nog na te rijpen (er zitten eindelijk enkele rode aan!) Quote
HerbalX Geplaatst: 18 september 2023 Geplaatst: 18 september 2023 @RedTomato onder de 16 graden gaat de groei trager maar kunnen ze prima overleven, veel peperplanten (uitzonderingen daargelaten) kunnen niet tegen vorst dus je moet ze in elk geval voor die tijd naar binnen halen. Quote
rorror Geplaatst: 18 september 2023 Auteur Geplaatst: 18 september 2023 Vorig jaar had ik ze buiten staan tot in de laaste week van okt. De annums blijven bij mij buiten tot nacht temp minimaal 7 graden wordt. De baccatum en chinenses wat eerder naar binnen, zeg rond 10graden. Maar als het bv een week lang gaat regenen, gaan die eerder naar binnen. De pubescens gaat als laatst naar binnen. Net een paar graden boven vriespunt. Planten die nog vruchten moeten rijpen, mogen dan zo naar binnen, de gene die uitgedragen zijn knip ik terug en verpot ik direct. 1 Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
Ruderalis Geplaatst: 18 september 2023 Geplaatst: 18 september 2023 Bloem Brazilian Starfish, 7 Quote
woldistel Geplaatst: 18 september 2023 Geplaatst: 18 september 2023 Eigenlijk wel wat gek, maar veel van mijn buitenpepers hebben er nu wat meer zin in. Fish maakt al mooi gestreepte en kleurige pepers. Ik ga zaad bewaren van de planten met het meest bonte blad. En Big Jim heeft nu pas vruchten. Die gaat volgend jaar zeker weer meedoen, kijk nou, wat een grote peper! 5 Quote
rorror Geplaatst: 18 september 2023 Auteur Geplaatst: 18 september 2023 4jaar en +/- 8maanden oud nu: Is een normaal formaat aansteker, geen kleine variant. 12 Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
rubo83 Geplaatst: 18 september 2023 Geplaatst: 18 september 2023 6 uren geleden, rorror zei: Vorig jaar had ik ze buiten staan tot in de laaste week van okt. De annums blijven bij mij buiten tot nacht temp minimaal 7 graden wordt. De baccatum en chinenses wat eerder naar binnen, zeg rond 10graden. Maar als het bv een week lang gaat regenen, gaan die eerder naar binnen. De pubescens gaat als laatst naar binnen. Net een paar graden boven vriespunt. Planten die nog vruchten moeten rijpen, mogen dan zo naar binnen, de gene die uitgedragen zijn knip ik terug en verpot ik direct. Ik heb nog planten buiten staan met vruchten de moeten groeien en afrijpen. Wanneer haal ik die naar binnen? Quote
fre3ke Geplaatst: 18 september 2023 Geplaatst: 18 september 2023 Het antwoord staat toch gewoon in het bericht dat je citeert, @rubo83? Quote
Erny Geplaatst: 18 september 2023 Geplaatst: 18 september 2023 Op 15-9-2023 om 11:16, Lia56 zei: Verkeerd gelabeld... stond padron maar lijkt er niet op. Oogst vandaag Kan niet zien hoe groot ze zijn, of hoe dik/dun wandig, en kan ze niet ruiken. Maar ze lijken behoorlijk veel op Padronnetjes. Alleen zijn ze rood gerijpt. 🧐 1 Quote
henkg Geplaatst: 19 september 2023 Geplaatst: 19 september 2023 Peperliefhebbers opgelet: Peperproeverij tijdens MTFD (MoesTuinForumDag) ! Mellie neemt o.a. mee: - Lemon drop - aji de pineapple - Buena mulatta - shishito - turuncu spiral. Henkg neemt mee: - Gewone Cayenne (SHU 50.000), in poedervorm - Madame Jeanette (SHU 250.000), in poedervorm - Carolina Reaper chocolate (SHU 2.000.000), in poedervorm (In poedervorm dus. Met bevochtigde wattenstaafjes kun je zelf bepalen hoeveel (hoe weinig) korreltjes je denkt aan te kunnen. Met een natte vinger in het potje kan ook, maar dan delen we ons speeksel, niet zo handig, met Covid en griep op de loer.) Alle soorten worden voorzien van soortnaam en SHU-waarde (Scoville Heat Units). Dan weet je wat je te wachten staat. Vooraf, niet alleen achteraf. Kom dus op zaterdag 7 oktober 2023 proeven. Beter nog: neem zelf ook paar pepers mee, of sambal; chilisaus. 5 Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
Arja Geplaatst: 19 september 2023 Geplaatst: 19 september 2023 Oh leuk, ik ben helemaal niet zo van de hete rakkers, maar ik heb ze wel staan en ik zal ook wat pepers meenemen. En saus, als ik daaraan toekom. Dat is dan saus voor mede-watjes. 2 Quote
rubo83 Geplaatst: 19 september 2023 Geplaatst: 19 september 2023 13 uren geleden, fre3ke zei: Het antwoord staat toch gewoon in het bericht dat je citeert, @rubo83? Bedoel je de opmerking dat planten die vruchten dragen dan zo naar binnen mogen? Wordt hiermee bedoelt dat ik ze nu dus al binnen moet halen? Quote
Mellie Geplaatst: 19 september 2023 Geplaatst: 19 september 2023 Ik zal ook nog wat peachadew pepers meenemen. Die heb ik voor het eerst vanwege de naam. Ze schijnen mild te zijn. Dat vond ik ook. De broer ook. De man en het andere bezoek niet. Er zit een weeïge perzikgeur aan, dus naam is helemaal goed gekozen. Ik vind het een leuke peper voor de anders. Ook leuk dat hij mild is voor 50% van de mensen ik heb die van de man geproefd en vond hem echt niet pittig. Hij zei dat zijn lippen branden Sja. Moet kunnen soms heb je net wel een hap pittig. Rare rakkers die pepers.Het zijn die 4 licht gekleurde peperbolletjes op de foto. Ook aji de lemon geproefd. Mijn broer stond in brand! Hij zei eerst heel verrast, deze smaakt naar citroen en toen awoehhhhhhh Dat had hij niet verwacht. De vorm is wel anders dan normaal. Als een uitgelopen koekje… 3 Quote
fre3ke Geplaatst: 19 september 2023 Geplaatst: 19 september 2023 3 hours ago, rubo83 said: Bedoel je de opmerking dat planten die vruchten dragen dan zo naar binnen mogen? Wordt hiermee bedoelt dat ik ze nu dus al binnen moet halen? Naar de nachttemperatuur kijken in de voorspellingen. Als die naar 10 graden gaat, gaan ze naar binnen. 1 Quote
rorror Geplaatst: 19 september 2023 Auteur Geplaatst: 19 september 2023 18 uren geleden, rubo83 zei: Ik heb nog planten buiten staan met vruchten de moeten groeien en afrijpen. Wanneer haal ik die naar binnen? Vruchten die nog moeten groeien zal heel langzaam gaan buiten nu. Rijpen doen ze nog wel. Gaat binnen nu wel sneller dan buiten. Als je plek genoeg hebt binnen, dan binnen. Voor mij blijven ze allemaal nog buiten, geen plek voor allemaal binnen. Oogst vandaag: 2 Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
acpronk Geplaatst: 19 september 2023 Geplaatst: 19 september 2023 Ik neem ook aji butter cookie en aji mandarin mee. Beide nog niet geproefd.Eerste lichting ligt in de vriezer te wachten op verdere verwerking. Tweede lichting rijpt nog. Mandarin is wel rijp, butter cookie weet ik niet, want die bleven een paar maanden dezelfde kleur houden, terwijl de Mandarin al lang rijp was en ze tegelijkertijd vrucht hadden gezet. 1 Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Ruderalis Geplaatst: 20 september 2023 Geplaatst: 20 september 2023 De Pink Tigers zijn nu rijp dus ik heb er weer 1tje open gesneden, gelijk steeg er de geur van super hete pepers op, het mes was gelijk vochtig, de pepers zijn duidelijk rijp en af! Ik kreeg vocht aan mn vingers dus even aan mn vingers gelikt en meteen een brandende tong en tintelingen op mn lippen dus ze zijn nog steeds sterk. Waar ik het meest benieuwd naar was is de placenta, het gedeelte wat de zaden voed, de placenta zorgt voor de hitte ontwikkeling van de peper, dat de zaden het heetst zijn in een peper is dus een fabel, het is de placenta! Als je goed kijkt in de open gesneden Pink Tiger peper zie je dat er een super ontwikkelde placenta in zit, dus wat dat betreft een super resultaat. Zaterdag gaan we de Pink Tigers van hun zaden ontdoen en drogen om er poeder van te maken, dus het eind resultaat is zaden en poeder. ps; @rorror, ik hou er een paar achter voor jou en ik verwacht dat ze eind volgende week op de post gaan, ik wacht nog even op rijpe Black Pearl Psychedelic vruchtjes die zijn bijna klaar! Pink Tiger, Placenta Pink Tiger, 😎🌶️ 3 Quote
donaldk Geplaatst: 20 september 2023 Geplaatst: 20 september 2023 Op 14-9-2023 om 11:06, HerbalX zei: @Tanja65 Voordat je begint met het verwerken van pepers smeer je je hangen in met een paar druppeltje plantaardige olie. Elk vet, dus boter of vaseline werkt ook. Vet neemt capscaisine op. En zepen stoten vetten af is het idee. Dus je wast dan het vet met de pit en al af. Anders neemt je huidvet de pit op. Quote https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.
donaldk Geplaatst: 20 september 2023 Geplaatst: 20 september 2023 Enkel het vet/vocht op d zaadjes is pittig, de zaadjes zelf zijn bitter. Quote https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.
HerbalX Geplaatst: 21 september 2023 Geplaatst: 21 september 2023 (aangepast) On 9/15/2023 at 5:51 PM, henkg said: Interessant! Kun je gaandeweg de stappen noteren (olie erbij? / hoe lang roken / op BBQ of in rookoven / hoelang en hoe nadrogen). En natuurlijk je uiteindelijke smaaknotitie. We beginnen met het plukjken van rijpe jalapeno's. Het is belangrijk dat ze rijpe zijn doordat rijpe jalapeno's zoeter en voller van smaak zijn in vergelijking met groene of onrijpe jalapeno's. Je kunt vervolgens direct beginnen met roken van de peppers of eersts het groen en de zaden verwijderen. Aangezien ik er zelf graag poeder van maak verwijder ik alle zaden en snijd ik de jalapeno's in tweeen. Het roken kun je op verschillende manieren doen; warm en koud. dit is tevens een beetje afhankelijk van de manier waarop je ze rookt en de oven die je hier voor gebruikt. Ik heb zelf gebruik gemaakt van de kamado omdat ik de meeste pepers tergelijker tijd kon roken. Ik geef de voorkeur aan warm roken op lage temperatuur (60-65 graden). Op deze manier start tevens het droog process waardoor het proces als geheel minder tijd in beslag neemt. Ik kies voor 60-65 graden om de kleur en smaak zoveel mogelijk te behouden. De kamado verwarm ik met houtskool waarbij ik stukken eikenhout toevoeg (walnoot of een andere rook houtsoort met een sterk smaak is ook geschikt, let op; niet elke houtsoort is geschikt om mee te roken. neem bijv. geen kastanje bijv.). In mijn geval zorgt alleen de houtskool met het rookhout voor te weinig rook daarom maar ik tevens gebruik van een rookspiraal in combinatie met rookmot van eikenhout. De jalapeno mogen vervolgens een uurtje of 12 in de rook hangen/liggen. Na 12 uur zien de Jalapeno's er ongeveer zo uit; de peper is nog lang niet droog. Doordat Jalapeno een dikwandige peper is dienen we deze verder drogen. Hiervoor maak ik gebruik van een voedseldroger, deze stel ik vervolgens in op 60 graden waarna ze nog ongeveer 12-15 uur mogen droggen tot al het vocht volledig is verdwenen; Na 12-15 uur in de voedseldroger; Als de jalapeno's vervolgens droog zijn kun je luchtdicht verpakken in bijv. potten of vacummeren. Je kunt dan de pepers als geheel toevoegen aan bijv een gericht of op een later moment malen tot vlokken of poeder. Zelf maar ik direct poeder van de pepers zodat ik de chipotles als kruiden kan inzetten bijv bepaalde gerechten. Voor het vermalen maak ik gebruik van een electrische koffiemolen van ProfiCook; Tot slots goed opslaan om de geur en smaak te conseveren. Resultaat, 120 gram chipotle poeder. Met deze poeder geeft je gerechten, sausen of marinades een geheel eigen en unieke smokey jalapeno smaak. 21 september 2023 aangepast door HerbalX 9 1 Quote
Ruderalis Geplaatst: 21 september 2023 Geplaatst: 21 september 2023 @HerbalX, goede heldere uitleg, ik ga het zeker is proberen!👍 Quote
Mellie Geplaatst: 22 september 2023 Geplaatst: 22 september 2023 Ik heb vandaag de allerlekkerste lemon drop ooit gegeten. Supersappig, knapperig en niet loeiheet. Ik vind lemon drop dan wel een topper, maar meer dan 1,5 e peper opeten lukt me meestal niet. Te pittig. Deze was zo heerlijk. Deze zaden direct bewaard. Nu al zin in de pepers van volgend jaar. 5 Quote
Ruderalis Geplaatst: 30 september 2023 Geplaatst: 30 september 2023 Vandaag eindelijk de Black Pearl Psychedelic peper kunnen proberen aangezien ze eindelijk aan het afrijpen zijn! Het valt me niet tegen, het zijn kleine besjes die open knappen als je er op bijt en dan heb je even een hitte explosie in de mond.😆 De hitte is als van een stevige Chili 🌶️ peper of net iets steviger dan een Jalapeño peper, ik denk dat je ze in de sla kan gebruiken of mee bakken met vlees. Black Pearl Psychedelic plant, 4 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.