Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:
On 1/15/2023 at 6:38 PM, woldistel said:

@mdubbelmHeb je niks met een lang groeiseizoen? . Het spreidt de boel ook wel wat.

@woldistel - het wordt gewoon te snel te vol in huis. En zoveel voldoende lichte/warme plekken heb ik niet. Daarnaast eet onze kat het blad van de peper, dus als ze te hoog worden voor de kasjes met kap, dan wordt het hier een enorm gedoe om ze uit haar bekje te houden. Ik ga volgende week wel de eerste pepers/aubergines zaaien hoor. Eerst nog even een strenge selectie, want vorig jaar 25 soorten/115 planten was wat enthousiast 😅

• Like 2
Geplaatst: (aangepast)

Gezaaid met de methode van Norman Deno:

Vandaag gezaaid: 

Schwartze peperoni ( c. annuum)

Pimentos de Padron ( c. annuum)

Tam Jalapeño ( c.annuum)

Witte belvormige ( aji white fantasy c. bacattum)

Biquinho red ( c.chinense)

Tondo Calabrese ( c.annuum) 

aangepast door appelvrouw
  • Like 3

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

17 uren geleden, donaldk zei:

@Ruderalis En dan heb je kans dat je een F1 hybride varieteit te pakken hebt, dus dan komt er uit die zaden iets heel anders. Met open pollination en ruil onder hobbyisten loop je ook een beetje gevaar op kruisbestuiving en qua soortechtheid, allemaal onderdeel van de hobby. Ik ben dus van het ruilen. Het liefst in een keer, via de Pass The Parcel Turbo.

Ik snap de lol van ruilen ook hoor donald vandaar dat ik zaden beschikbaar stel voor de bio doos en zaden deel met serieuze bekenden van mij in dit forum, ik houd er zelfs rekening mee als ik zaden bestel!

Betreft f1 zaad of onstabiel zaad,

We hebben vorig jaar gezien met de reapers wat onstabiel zaad doet, resultaat een niet perfect phenotype vruchten vorig jaar, dus opzoek gegaan naar betere zaden en hopelijk is dat gelukt!

Betreft de Pink Tiger die zaden kun je zien als f1 zaad en dat soort zaden kunnen voor negatieve verassingen zorgen of natuurlijk zeer succesvol zijn.

F1 zaden vind ik meer geschikt om mee door te selecteren er komen vaak meerdere verschillende phenotypes uit waar je dan de beste uit selecteert en mee verder gaat en zo verder.

Hier ben ik eigenlijk nooit op uit, ik wil het liefst meteen goed zitten want volgend seizoen wil ik dan weer nieuwe varianten kweken.

Toch wil ik ook vaak wel iets speciaals en dan ontloop ik f1 niet en gebruik ik uiteraard gewoon f1 zaden.

Vergeet niet een groot kweek succes begint bij goede genetica! 🧬

6894CF83-0C86-469B-A923-348DAB6B3F7D.jpeg

aangepast door Ruderalis
Foto bijgevoegd
  • Like 1
Geplaatst:
5 uren geleden, Ruderalis zei:

Ik snap de lol van ruilen ook hoor donald vandaar dat ik zaden beschikbaar stel voor de bio doos en zaden deel met serieuze bekenden van mij in dit forum, ik houd er zelfs rekening mee als ik zaden bestel!

Betreft f1 zaad of onstabiel zaad,

We hebben vorig jaar gezien met de reapers wat onstabiel zaad doet, resultaat een niet perfect phenotype vruchten vorig jaar, dus opzoek gegaan naar betere zaden en hopelijk is dat gelukt!

Betreft de Pink Tiger die zaden kun je zien als f1 zaad en dat soort zaden kunnen voor negatieve verassingen zorgen of natuurlijk zeer succesvol zijn.

F1 zaden vind ik meer geschikt om mee door te selecteren er komen vaak meerdere verschillende phenotypes uit waar je dan de beste uit selecteert en mee verder gaat en zo verder.

Hier ben ik eigenlijk nooit op uit, ik wil het liefst meteen goed zitten want volgend seizoen wil ik dan weer nieuwe varianten kweken.

Toch wil ik ook vaak wel iets speciaals en dan ontloop ik f1 niet en gebruik ik uiteraard gewoon f1 zaden.

Vergeet niet een groot kweek succes begint bij goede genetica! 🧬

6894CF83-0C86-469B-A923-348DAB6B3F7D.jpeg

Ah ooit wezen kijken bij een commerciele paprikafabriek. Daar lagen ook wat van die multi-colour blokpaprika's (teelden ze niet zelf). Was toen discussie over, in een topic hier en elders online, deze eigenschap draagt niet over in het zaad. Dus enkel via stek of opnieuw kruisen te verkrijgen.

Tja echte kwekerskwaliteit heb ik geen toegang toe, of kan/wil ik niet betalen. Vooral Tomaten zaad kan duur zijn tot 140.000 euro per kilo.

Nou lust ik geen tomaten...

Ik zoek nog wel erwten zaad, struik erwtjes twee soorten, beide mislukt vorig jaar.

En ik moet weer een Tulsi zaad gewone, (Rama), of rode Krishna. Misschien een kijken of de andere telers nog op het forum zitten? Ooit uit India en Sri Lanka bestelt, compleet dood:-(.

• Like 1

https://www.chillipepers.nl

Home of the Turbo.

De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.

Geplaatst:
2 uren geleden, donaldk zei:

multi-colour blokpaprika's (

Dat zal dan wel de Enjoya geweest zijn, een rood-geel gestreepte paprika. Zie er heel apart uit. Een bij toeval gevonden mutatie. Kan inderdaad niet uit zaad vermeerderd worden, dus alleen vegetatief.

Een kreng om te telen en muteert ook weer snel terug. Is daarom ook niet doorgebroken, ik denk dat er nog maar een paar ha staat.

gefascineerd door alles wat groeit en bloeit

3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit

moderne kweektechnieken - hydroponics

https://www.instagram.com/maipensatogardening/

Geplaatst:

Dat zal hem geweest zijn, was kom in de kas pre-lockdown. Paar hectare, dat in dus een derde/halve kwekerij, paprika is tegenwoordig allemaal 10+ Ha (soms twee vestigingen) per kwekerij.

https://www.chillipepers.nl

Home of the Turbo.

De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.

Geplaatst:

15 uren geleden, Mai Pensato zei:

Dat zal dan wel de Enjoya geweest zijn, een rood-geel gestreepte paprika. Zie er heel apart uit. Een bij toeval gevonden mutatie. Kan inderdaad niet uit zaad vermeerderd worden, dus alleen vegetatief.

Ik moest hem even googlen, een schitterende paprika. Jammer dat er geen zaad van is, want dit is een mooie voor in de collectie.

Enjoya, de gestreepte paprika - Filled with joy

17 uren geleden, donaldk zei:

Was toen discussie over, in een topic hier en elders online, deze eigenschap draagt niet over in het zaad. Dus enkel via stek of opnieuw kruisen te verkrijgen.

Waarom wordt deze eigenschap niet meegenomen in zaad? The sugar rush peach stripey neemt die zelfde eigenschap wel mee in zaad?

Geplaatst:

1 uur terug, rorror zei:

The sugar rush peach stripey neemt die zelfde eigenschap wel mee in zaad?

Mag ik wel hopen. Fish peper heeft ook streepjes en er zijn ook nog wat andere gestreepte paprikas. Maar wat Enjoya dan anders maakt? Ik ga dat topic nu even zoeken. (zowel mijn stripey als de peach hebben inmiddels een zaailing 🙂)

• Like 1
Geplaatst:

Voornemen: Minder planten.

Hoe?

Constateren dat ik genoeg gedroogde pepers in huis heb dus die soorten "mogen" niet.

Constateren dat ik genoeg hotsausjes heb dus die soorten "hoeven" niet en mogen een jaartje overslaan.

Wat overblijft zijn de pepers voor vers gebruik. En één voor de mooi en waarschijnlijk één voor zaadvernieuwing?

Ben benieuwd of het gaat werken tijdens de selectieprocedure. :classic_biggrin:

• Like 2
Geplaatst:

Ik heb de shortlist voor 2023 gemaakt. Terug weten te brengen tot 10 soorten. Waarvan er 2 op het balkon/in potten kunnen. De verkering begon te pruttelen, dus er staan er ook nog 2 op de reservelijst, maar waarschijnlijk worden het er dus 12...

• Ethiopian Brown
  • Jalapenõ groen
  • Padron
  • Shishito
  • Red gunda
  • Adjuma
  • Capsicum annuum 'Big Bomb'
  • Buena Mulata
  • Madre Vieja
  • Arbol

en 'reserve'

• Brazilian starfish
  • Hungarian wax

Ik wilde eigenlijk vandaag volgens de denomethode gaan starten met zaaien, maar we zijn volgend weekend weg, dus dan heb ik geen tijd om al te gaan oppotten. Dus ik zaai ze nu maar woensdag, dan kan ik ze in de week na het weekend gaan oppotten.

• Like 3
Geplaatst:

@appelvrouw Les Landes en Pays Basque zijn niet dezelfde regio. Laat de Basken het ook maar niet horen, dat je hun 'land' over één kam scheert met een Franse regio ;) Ik heb zelf in Les Landes gewerkt, en ben ook veel in Baskenland geweest en heb daarom de piment d'espelette in de planning staan dit jaar. Dat is volgens mij de piment Basque. Ik heb hem een keer lokaal gedroogd gekocht. Dat was niet goedkoop, dat maakte me juist nieuwsgierig, en ik vond hem erg lekker. 

Zaden van de Espelette zijn besteld!

Nog wel handig om er bij te vermelden, de naam van de peper Espelette is ook Gorria. Het dorp Espelette heeft er zijn naam aan gegeven maar hier in Frankrijk staat deze peper ook zo bekend, zoek het maar eens op!

aangepast door appelvrouw
  • Like 1

Geplaatst:
22 uren geleden, fre3ke zei:

piment d'espelette in de planning staan dit jaar. Dat is volgens mij de piment Basque.

Volgens Grainetier Beaumeaux:

Piment doux très long des Landes est une variété de piment doux très hâtive et à croissance rapide. Les poivrons sont très allongés qui peuvent atteindre 15 à 17 cm et d'un beau rouge à complète maturité. C'est une ancienne variété originaire du Pays Basque. Ils se récoltent entre 5 et 6 mois après le semis.2 dec 2022

Volgens Ferme de Saint Marthe:

Le poivron doux très long des Landes est une variété ancienne originaire du pays basque, précoce très productive produisant de longs piments de 15 cm de long à la peau très fine de couleur rouge à maturité. 
Les poivrons possèdent une très bonne qualité gustative, sucrés et parfumés. 
Le poivron doux très long des Landes est idéal en salades ou cuit, il se conserve dans l'huile ou dans du vinaigre. C'est un ingrédient de base de la piperade avec le piment d'Espelette, spécialité culinaire de la cuisine traditionnelle basque.  

• Like 2

Leuk die info. En als Appelvrouw nu ook de piment d'Espelette heeft besteld, kan ze mooi een vergelijking maken tussen die twee pepers, zodat ik  weet of ik volgend jaar ook de Piment des Landes ga zetten ;)  Gemiste kans dat ik die vroeger nooit geproefd heb! Of dat ik het dan niet wist he, hij zal vast wel ergens in hebben gezeten. 

aangepast door fre3ke
Geplaatst:

Ik heb ook een opsomming gemaakt van de parpika's en pepers die op dit moment gezaaid zijn. Het is de bedoeling om overal, op enkel soort uitgezonderd,  1of 2 planten van over te houden en die in maart/april een onderkomen te geven in de kas;

Onderstaande soorten zijn gezaaid, hiervan is inmiddels 80/90% ontkiemt en/of opgekomen. 

Adjuma Rood
Apache
Thai Super F1
Numex Pinata
Jalapeno (ras onbekend)
Camino F1 (geoogst zaad 2022 selectie experiment)
Bohemian Goat
Habanero Rood F1
Scotch Bonnet Freeport Orange
Malawi Peppadew
Aji Lemon drop
Aji Pinnapple
Aji Mango
Amarillo
Cayenne long slim

Inca Drop
Fresno
Reaper F1
7 pot Bubblegum
Rocoto Yellow Grande
Sweet Bonnet
Piquillo
Sugar Rush Striped
Slowburn

Paprika Rood (yolo wonder)
Puntpakrika (ras onbekend)
Snack Paprika (ras onbekend)
Mini Bell paprika

• Like 5
Geplaatst:

Gisteren avond gelijk met de 3 Reapers ook 3 Pink Tigers uitgepoot en op gemiddeld 28,5 graad gezet direct in de aarde gemeten en geschakeld via een thermostaat en een warmte mat.

Het is een paarse variant in vrucht en plant, ik pas selectie toe want van de drie zaden zal er uiteindelijk maar 1tje overblijven voor in de tunnelkas!

Pink Tiger,

9270E140-46F7-48BB-AB1C-94871778F4F4.jpeg

Kruising Bhut Jolokia X Pimenta da Neyda, 300.000 Shu/Scoville.

• Like 4

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...