Fredselz Geplaatst: 4 december 2022 Geplaatst: 4 december 2022 Hoi allemaal, ik ben Freddy, 40 jaar oud, echtgenoot van een lieve vrouw en vader van 4 kinderen.  Vorig jaar ben ik voor het eerst gestart met een moestuintje, ten minste... dat was de bedoeling. Op dat moment woonden we nog in een oude jaren '30 boerderij met 2300m² grond aan de rand van het Drents Friese Wold. Meer dan voldoende ruimte voor een moestuin. Het nadeel was dat een oude boerderij uit de jaren '30 toch best wel wat onderhoud nodig heeft, net als de bijbehorende grond. In de 10 jaar dat we er woonden hebben heb ik dat nooit op orde kunnen krijgen. Ik had het een en ander voorgezaaid en op het moment dat de zaailingen de grond in konden hadden we al besloten dat we gingen verhuizen. Om de plantjes niet verloren te laten gaan heb ik ze in kunststof bakken gezet, om ze mee te kunnen verhuizen. Het moestuinvirus had me te pakken...  Een aantal kilo's tomaten, komkommers en bietjes later waren verhuisd. Een nieuwere woning uit 1996, een nieuwe lap grond van 1000m² en een compleet nieuwe omgeving aan het randje van het Vechtdal. De moestuin die al achterin de tuin ligt biedt mogelijkheden, maar ik zie meer potentie dan het stuk van ongeveer 80m². Op dit moment heeft de tuin een afgeronde kant, dit wordt een rechte lijn over de breedte tot aan het paadje van het schuurtje. Dat maakt uiteindelijk 130m² moestuin. Komend jaar is het doel hier weer tomaten neer te zetten, komkommers, stok- en stambonen, bietjes, uien, prei, flespompoen, wortels, sla, en wie weet wat nog meer.  Naast een moestuin zijn er meer ideeën. Het schuurtje wordt op dit moment als fietsenstalling gebruik. Zodra er een nieuw schuurtje geplaatst is zullen de fietsen verhuizen en wordt het schuurtje achterin de tuin een kippenhok. Je ziet het niet op de foto, maar de achtertuin ligt op een helling naar beneden met een verloop van ongeveer een meter. Die helling leent zich goed voor wateropslag achter het nieuwe schuurtje met 2 of 3 IBC containers van 1000 liter, voor de kippen en het bewateren van de tuin. We hebben het zelfs al over een geit gehad, maar laten we niet té ver op de feiten vooruit lopen  Jullie begrijpen, ik kan niet wachten tot komend jaar en het eindelijk starten van een échte moestuin  4 Quote
Patrijs Geplaatst: 4 december 2022 Geplaatst: 4 december 2022 Welkom. En niet wachten tot het voorjaar, maar nu alvast beginnen. De tijd gaat snel. Quote De moestuin van Patrijs
Fredselz Geplaatst: 4 december 2022 Auteur Geplaatst: 4 december 2022 Thanks! Op dit moment zijn we nog heel veel aan het klussen en verbouwen binnenshuis waardoor er buiten wat minder gedaan kan worden. We willen in ieder geval een hoop kleine bomen en struiken weghalen, om zo vast plaats te maken voor een eigen 'boomgaard'. We hopen de houtsnippers die hier vanaf komen te kunnen gebruiken als bodembedekking bovenop karton. Zo verwachten we de verwaarloosde grond komend jaar redelijk schoon in gebruik te kunnen nemen voor de moestuin.  Zijn er dingen waar ik al rekening mee moet houden? Ben nog erg nieuw in het moestuinieren  1 Quote
Mellie Geplaatst: 5 december 2022 Geplaatst: 5 december 2022 Welkom en van harte met je mooie plek! Quote
Lia56 Geplaatst: 5 december 2022 Geplaatst: 5 december 2022 Heel veel succes en plezier van alles waar je je mee bezig houdt Quote
Jorieke123 Geplaatst: 5 december 2022 Geplaatst: 5 december 2022 Welkom! Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
rorror Geplaatst: 5 december 2022 Geplaatst: 5 december 2022 Welkom! 👋 Quote  Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers. Â
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.