Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Zo, even flink huisgehouden in het rabarberveld. Flinke oogst kunnen plukken! Nu nog even de lelijke blaadjes en wat onkruid wegharken, en door die luchtigheid kan de plant flink aansterken zonder geknabbel van slakjes.

Ook heb ik nog wat wortels gezaaid in het vak van de ananaskers. En moet ik hier en daar wat mestkorrels strooien. Ik heb vorige week de tomatenplantjes bemest, en die zien er nu al weer beter/groter/groener uit!

Ik vergeet steeds dat mijn moestuin eigenlijk nog niet vruchtbaar genoeg is

Geplaatst:

Helaas helaas ziet 1 veldje aardappels er nogal slecht uit, en vermoed ik dat het om phytophthora gaat. Al zijn ze meer geel dan bruin... Ze groeien ook voor geen meter.

Ook heb ik een paar kolen die het niet lekker doen. De kolen er naast doen het dan weer fantastisch... Echt pal er naast, kan het dan wel knolvoet zijn? Dat stukje is nog nooit als moestuin gebruikt, er hebben zeker geen kolen op gestaan. Maar 3 van de 9 planten in dat vak blijven klein en een vreemde kleur paars (rode kolen).

Geplaatst:

De (gedeeltelijke)oogst van de rode uien valt weer zwaar tegen dit jaar. Vorig jaar ook al. De gele/witte/bruine (hoe noem je ze?) uien doen het super, maar die hadden ook al voorsprong omdat ik ze afgelopen najaar heb gepoot.

Dat ga ik nu ook doen met de rode ui, want dat vinden we hier eigenlijk de lekkerste kleur

Ik dacht dat dat niet kon, maar ik zie bij vlaamszaadhuis een rode soort die je in het najaar moet poten...

Geplaatst:

Eindelijk is ons extra keldertje af! We hadden al een soort van inloopkast/kelder, veel te klein om een wintervoorraad aan te leggen. Dus nu de andere kant van het huis is uitgegraven, hebben we een gat gemaakt in de bestaande kast/kelder, en er 4 m2 'aangebouwd' . Met hele diepe schappen die precies zijn afgestemd op weckpotten, kan er heel veel in!

Helaas kunnen we er alleen maar kruipen/rechtop zitten. Maar als we steeds een paar potjes op de schappen zetten waar we wel makkelijk bij kunnen, hoeven we niet vaak in het kruipgedeelte te komen.

Geplaatst:

Nou de vloer zit er in hoor! Nog even wachten, en we kunnen er op lopen! (eindelijk geen rare grote stap meer nemen om bij de trap te komen).

Mijn aardbeienplanten hebben hun beste tijd van vruchtdragen wel gehad. Ze schimmelen van de plant af (vooral die niet in aanraking komen met de grond ), en de mieren lusten ze ook...

Geplaatst:

De pompoenen bij de tunnel (van beton-ijzer-matten) gaan nu eindelijk een beetje klimmen. Ik ben ze al steeds aan het helpen, want uit zichzelf gaan ze natuurlijk nooit netjes naar boven, maar meer scheef van de mat af, of door de onderste maas naar de overkant, noem maar op

Het is wel vechten tegen het onkruid op dat stukje, we moeten er vanavond nog maar even 2 kruiwagens vol met zooi uit halen.

Geplaatst:

Net wat tomaten planten gefatsoeneerd. Op de een of andere manier was ik dat veldje een beetje vergeten, dus het leken nu struiktomaten... En dat zijn het niet

Ik heb dus flink gedieft, opgebonden, en wat onderste bladeren ingekort zodat ze niet op de grond hangen.

De basilicum plantjes die er tussen stonden heb ik geoogst, het is nu een stuk luchtiger

Geplaatst:
goed jongen kunnen krijgen (niets moeilijks met helpen en je zorgen maken)

met vleesrassen is het meestal lastig met jongen krijgen door hun enorme kont(waar veel vlees aan zit ) kan het kalf er niet goed uit. en dan moet de dierenarts eraan te pas komen met keizersnee. hebben wij ook al een aantal keer gehad met het ras belgische blauwe..

Geplaatst:

Wel een schetig ras die Dexters. Als je ze zelf gaat 'kweken' dan kan je er nog aardig wat aan verdienen. Gezien wachtlijsten is dat wel een aardige business.

Good things come in small packages

Geplaatst:

Ze moeten ook nog eten en alle toebehoren hé Helly

Leuk klein ras! Kun je strakst ook nog kaas verkopen aangezien die koeien vast meer melk geven dan jullie gebruiken.

Geplaatst:

Stond idd in dat artikel dat ze nog best veel melk geven, dus dat is een mooi bijkomend iets.

Geplaatst:
Stond idd in dat artikel dat ze nog best veel melk geven, dus dat is een mooi bijkomend iets.

Moet zo'n koe dan niet eerst kalveren? Of komt die melk spontaan? Nooit over nagedacht...

Logischerwijze moeten ze eerst kalveren. Anders geen melk. Werkt ook zo bij vrouwen

Geplaatst:
Ja, ze moeten wel kalveren.

Dus een koe en een stier lijkt me mooi om mee te beginnen. Of 2 drachtige koeien.

Komen we zeker een keer aanwaaien om ze te zien

• Nieuwe aanmaken...