Jump to content

Paar vraagjes over grond.

sammetje

Recommended Posts

Wij zitten met de tuin op kleigrond.

Nu is er in de tuin die wij hebben overgenomen vorige jaar weinig gebeurd.

Het is nu bezaaid met resten onkruid en gras. (Zie foto)

tuinfoto62931330534157.jpg

We willen niet te diep spitten ivm bodemleven. Kwam met tegels leggen veel wormen tegen dus dat is positief

We willen straks ook veel gaan mulchen.

Wat is nu het beste om te doen met deze klei/onkruide massa?

Ons idee was, eerst hoofdpaden aanleggen. Grootste graskluiten en onkruidresten verwijderen. en dan licht frezen.

Bedden die nog even leeg blijven, groenbemester erop. (klaver/mosterd)

Als het bed gebruikt gaat worden, groenbemester als much gebruiken en planten er tussen zetten.

Wat zouden jullie doen???

Edited by Guest

Sam,

Ik snap dat je niet wilt spitten maar het is wat mij betreft belangrijk om goed te starten. Als er veel onkruid staat ontkom je er eigenlijk niet aan om de grond om te keren voor een goede start. Dat gaat je veel werk en moeite besparen later in het seizoen.

Als je niet wilt spitten zou ik het als volgt doen: al het onkruid nu met de hand verwijderen. Vooral als je te maken hebt met wortelonkruid moet je grondig te werk gaan: liefst in één keer al het wortelonkruid verwijderen. Dus mocht je veel wortelonkruid hebben dan ontkom je er niet aan om de grond met een spitvork los te maken. Hark of schoffel dit, op het oog, schone stuk grond vervolgens rul en los. Omdat de temperaturen langzaam gaan stijgen zal het onkruid zaad gaan kiemen, het kan geen kwaad om nu al in februari daar mee te beginnen. Het meeste zaad zal echter pas in april / mei gaan kiemen. Na een dag of tien na harken komt het eerste onkruid op. Wanneer ze ongeveer 2 à 3 cm zijn verwijder je al het onkruid weer. Schoffel of hark de grond opnieuw. Dit kun je meerdere keren herhalen tot de gewassen de grond in gaan. Dit noemt men een vals zaaibed. Succes

Over het ontginnen met karton zijn ook al flink wat topics over hier op het forum.

Ja ik zeg ook eerst het onkruid er zoveel mogelijk uit halen. Daarna afdekken met karton en daarop een dikke laag compost en of paardenmest.

dit is wellicht een interessante site als je besluit een geen spitter tuinder te worden.

http://www.charlesdowding.co.uk/node/66

Zijn boeken zijn goed leesvoer. Vooral de laatste the vegetable course.

Nou ( hoewel ik er natuurlijk niet met mn neus bovenop sta ) ; Dat valt echt alles mee hoor ! Ik zou er voor tekenen, voor zo'n mooi stukkie. ( en dat deed je dan ook )

succes !!

Ja ik zeg ook eerst het onkruid er zoveel mogelijk uit halen. Daarna afdekken met karton en daarop een dikke laag compost en of paardenmest.

dit is wellicht een interessante site als je besluit een geen spitter tuinder te worden.

http://www.charlesdowding.co.uk/node/66

Zijn boeken zijn goed leesvoer. Vooral de laatste the vegetable course.

Hartstikke interessante website Nicolette! Mijn vader is een groot voorstander van spitten. Lekker diep spitten! Maar zoals een goede zoon betaamd, wil ik alles net even anders doen en heb ik mijn eigen opvattingen. Deze website bevestigd mijn ideeen weer. Samen met het boek van Peter Bauwens "Groeten kweken".

Bedankt voor de link.