Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Zaadjes kiemen moeilijk in zaaibak


Mypos

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal. Ik ben nieuw hier.

 

Ik ben nu 3 jaar bezig met een moestuin en ik vindt het echt waanzinnig. Alleen heb ik een probleem met het opkweken van de plantjes in een zaaibak.

 

De eerste twee jaar ging dat prima maar ik ben verhuisd (weet niet of het daar aan ligt) maar vorig jaar en dit jaar heb ik enorm veel moeite om de zaadjes te laten ontkiemen in de zaaibak en dan vooral bij sla. Waar zou dit aan kunnen liggen? Ik gebruik stekgrond en heb de bak in de vensterbank boven de verwarming staan maar bepaalde sla zaadjes komen gewoon niet op of heel slecht (erg kleine plantjes die bijna niet groeien).

 

Alle hulp en tips zijn welkom!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo en welkom, misschien oud zaad? Ik heb 2 dagen geleden kropsla gezaaid in wat cactusgrond dat ik nog had liggen. 2 zaadjes in een potje

en de potjes in een plastic kweekkasje gezet op kamertemperatuur.

Nu zijn ze al ontkiemd en anderhalve centimeter hoog. O ja, en ik heb het zaad amper bedekt met grond.,

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee het is gewoon nieuw zaad. Zou het misschien aan de kweekgrond kunnen liggen? Wat gebruiken jullie daarvoor? Of de temperatuur? Of de hoeveelheid licht?

 

Het zou kunnen dat ik er te veel grond op doe dus dat ga ik in ieder geval proberen. Thx.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je het over sla hebt: die ontkiemt bij voorkeur om en nabij de 15 graden. In de buurt van de kachel is het al gauw te warm.

 

Kan ik het dan beter verder bij het raam vandaan zetten? Want bij beide ramen heb ik de verwarming zitten helaas.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het zou kunnen dat de temperatuur in de zaaibak omlaag gaat als deze voor een raam met enkel glas staat, ondanks de verwarming. Maar welke groente komen er naast de sla nog meer niet op en welke kiemen wel goed?

 

En als aanvulling voor sla: sla is een lichtkiemer dus bedek de zaden met een zeer dun laagje grond en bevochtig met een vernevelaar/plantenspuit. Het zeer dunne laagje zaaigrond mag niet uitdrogen tijdens het kiemen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou ik heb nu wat minder zand op de zaadjes gestrooid en na 3 dagen zijn er nu wat ontkiemd. Alleen van 1 slasoort namelijk de kropsla de twentse gele komt er niks boven. Maar dat zijn zaden van vorig jaar dus die zullen dan waarschijnlijk niet meer goed zijn.

 

Bedankt voor alle tips. En jullie zullen me hier wel vaker gaan zien!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 weeks later...

Ik denk oud zaad wat niet meer ontkiemt, ondanks datum op het pakketje, ik heb hier simpelweg zonnenbloempitten( als voorbeeld) van ca 5 jaar oud liggen en die doen het gewoon ieder jaar, maar de huidige zaden, en denk dan aan genetische beinvloeding toch relatief zwak zijn voor ontkiemen.

 

Als ik jouw was, bestellen bij een andere leverancier, NORMALITER is ontkiemen binnen een/twee weken, bij de behandeling die jij omschrijft.

 

Schilder

Liever niet dan wel schoffelen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik dacht dat als sla e.d. met een te warme temperatuur kiemt hij straks heel snel doorschiet?

Of heb ik dat weer verkeerd begrepen?

Sla heeft redelijk warme temperaturen nodig om vlot te kiemen. Ik heb de indruk dat eikenbladsla minder gevoelig is voor koude, maar andijvie die te koud opgekweekt wordt, schiet sneller door.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...