Patrijs Geplaatst: 14 maart 2023 Auteur Geplaatst: 14 maart 2023 Vandaag rustiger weer maar ook wat kouder, de wind is weer naar noord gedraaid. Toch maar de eerste tuinbonen van hun beschermende glasplaten ontdaan, onkruid verwijderd en de platen gewassen. Die glasplaten zijn weer over de nieuwste lichting tuinbonen gegaan. De winter is voorbij en de jonge tuinbonen mogen nu in de volle wind staan. Geoogst van onder glas, Chinese en bieslook, veldsla sterrenkers en winterpostelein. Weer wat wilgen geschild en spul zoals mest en bakken heen en weer verhuisd. 1 Quote De moestuin van Patrijs
Tanja65 Geplaatst: 14 maart 2023 Geplaatst: 14 maart 2023 Vandaag tunnels gemaakt, naar voorbeeld dat ik ergens op internet tegen kwam. Over de bogen de folie of het net spannen, en daar overheen opnieuw bogen. Staat als een huis, en makkelijk open en dicht te doen. Aanrader! En onze regenton was foetsie. Gejat, want de tonnen die door de wind waren omgeblazen lagen verderop. Die van ons niet. Gelukkig was er nog eentje over van een ongebruikt tuintje. Die nu stevig vast gezet en hopen dat de voorspelde regen van de komende dagen alvast een laagje water er in legt. 2 Quote * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Patrijs Geplaatst: 15 maart 2023 Auteur Geplaatst: 15 maart 2023 Ja die tunneltjes, ze zien er niet uit maar je kan er een hoop profijt van hebben. Vandaag weinig gedaan voor mijn gevoel. Ik wilde wat zaaien maar het was zo'n mooi zonnig weer met een windje dat ik twee stukken geschoffeld heb. Wel het glas weer open en dicht want het wordt warm onder glas. Quote De moestuin van Patrijs
Arja Geplaatst: 15 maart 2023 Geplaatst: 15 maart 2023 Over die tunneltjes gesproken, heeft iemand tips voor welk folie ik wél moet kopen ipv dat ietwat te snel biologisch afbrekende spul? Quote
Patrijs Geplaatst: 15 maart 2023 Auteur Geplaatst: 15 maart 2023 (aangepast) Ik heb het spul gekregen en het is gewoon tunnelplastic. Dat is recyclebaar. Je hebt met en zonder perforatie. Eentje heb ik gekocht die UV resistent en geel is om het gewas iets te beschermen. kweek-tuintunnelfolie (garantzaden.nl) moestuinfolie-geel (garantzaden.nl) Je zal zelf voorzichtig met de folie moeten doen, het blijft kwetsbaar. Maar als je het goed strak spant met dubbele bogen en goed afgespannen aan de einden kan je het een aantal seizoenen gebruiken. Dun plastic is makkelijker open en dicht schuiven, met dik folie gaat dit lastiger. Eventueel kan je met wat prikkers werken of wat touwtjes. Ook bij storm kan je een extra touw over de tunnel heen zigzaggen met grondankers (gebogen betonijzeren haringen of iets zelf gemaakt ) Dikker kassen plastic kan je bijv. hier per strekkende meter kopen. Tunnelfolie kopen? ‹ Koop uw tunnelkas folie online (plantmania.nl) Bij bredere kassen moet je ook dikkere of steviger buizen/pijpen gebruiken. Gewone PVC pijp kan tot ongeveer 2/ 2,5 meter vrije lengte. Is de grond te hard om de PVC pijpen goed diep in de grond te krijgen dan kan je ook betonijzer in de grond slaan en daar de PVC pijp over laten zakken. Op de uiteinden heb ik het plastic vastgebonden met touw aan een in de grond geslagen ijzeren pijp. De gewichten liggen er op zodat de wind er niet onder kon kruipen, het kan hier goed spoken. Deze iets grotere tunnel staat nu vanaf oktober en ga ik binnenkort verplaatsen de tuinbonen passen er nu niet meer onder : 15 maart 2023 aangepast door Patrijs 2 2 Quote De moestuin van Patrijs
Patrijs Geplaatst: 15 maart 2023 Auteur Geplaatst: 15 maart 2023 (aangepast) PVC pijp is hier erg duur bij de lokale DHZ zaak, een stuk goedkoper is bijv. Toolstation: Artikelen voor elektrische installatie kopen? Bekijk alle Elektrische installatie artikelen | Toolstation Ze hebben ook plastic folie 4x5 meter, maar of dat wat is weet ik niet. SAM afdekfolie extra sterk LDPE 4x5m - Toolstation 15 maart 2023 aangepast door Patrijs Quote De moestuin van Patrijs
Patrijs Geplaatst: 16 maart 2023 Auteur Geplaatst: 16 maart 2023 De pootuitjes schoongemaakt en er insectengaas overheen gedaan. Een teil met Marokkaanse munt omgekeerd, paardenmest toegevoegd en weer opgevuld. Bloemen geplant en knollen voortrekken in de kas. Munt geoogst. 1 Quote De moestuin van Patrijs
naggie Geplaatst: 16 maart 2023 Geplaatst: 16 maart 2023 Vandaag de sla en prei in de kas gepoot. Is nog vroeg maar binnen hielden ze het niet meer. 🤦🏻♂️ En de kas gewassen 😃 2 Quote "A weed is a plant that has mastered every survival skill except for learning how to grow in rows." ~Doug Larson~
Patrijs Geplaatst: 17 maart 2023 Auteur Geplaatst: 17 maart 2023 Een emmer aardbeistekken en drie zakken pootuitjes naar een mede tuinder gebracht. Een nieuw 12V pompje gekocht. Koolplantjes gekocht net als een zak zaai en stekgrond en een aantal plantenbakken. Alles naar de tuin gebracht en daar de oude stapel bonenstaken opgeruimd. Een deel in de windkering en ik denk dat de rest in de vuurpot gaat. Quote De moestuin van Patrijs
acpronk Geplaatst: 17 maart 2023 Geplaatst: 17 maart 2023 Sint jansuitjes, pootuien en sjalotten gepoot. En tegelijkertijd wat onkruid weggewerkt. Was lekker weer vandaag, helaas weinig tijd. Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Mellie Geplaatst: 17 maart 2023 Geplaatst: 17 maart 2023 Ik zag een rat in het kippenhok en waar die naar toe vluchtte. Dus hop, het hok in. Gat volgegooid. Aangestampt. Kippengaas erover. Tegels erover en hopen dat ze niet heel snel een nieuwe tunnel graven… heb ook de ingang gevonden, maar die is achter het hok in de heg. Daar kon ik erg moeilijk bij. Die is minder secuur dicht… maar hopelijk afschrikwekkend genoeg. Dit is de eerste x dat er een rat in het hok zit. Wel al vaak muizen gehad, maar dit is een graadje erger. Kippen waren ook heel erg van de leg. Ben vandaag vaak buiten geweest en bleef maar turen of ik een muis zag, omdat ik wist dat dat het enige kon zijn draaien dat ze ze overstuur waren. Stomme rotbeesten ook… Ook heb ik kennelijk het allerkleinste stekje van een daglelie ooit aangeschaft. Die heb ik maar geplant, geen idee of die 2 cm wortel het gaat doen. Scheelde wel met graven 1 Quote
MSDG Geplaatst: 17 maart 2023 Geplaatst: 17 maart 2023 Hele lijst want vandaag was weer m’n part-time dag: - oude hardhouten palen van de omgewaaide schutting gerecycled, ze gaan nu dienst doen als palen waar ik draden voor de kruisbessen aan ga spannen - halve kuub houtsnippers op de paden en tussen de kruisbessen verspreid, op de vrije plek waar de snippers lagen komt nu de compost zodat die ook een keertje gekeerd is. Volgende week weer hout hakselen dus dan wordt er weer vers materiaal aangevoerd - rekjes voor de peulen en doperwten neergezet - peulen, doperwten en spinazie uitgeplant - veel onkruid gewied tussen de bedrijven door en alles afgevoerd. Ook wat lastpakken zoals kweekgras. - ook veel rotzooi van de bedden verzameld, kleine stukjes plastic, kleine stukjes glas en andere troepjes. Vraag me toch altijd weer af waar dat vandaan komt - een veenmolvalletje ingegraven, leeg yoghurtemmertje 5-10cm onder het maaiveld en er een tegel overheen gelegd - nog wat bietjes uitgedund in de kas - lathyrus uitgeplant her en der - kruisbes uitgegraven en weggegeven - voor het eerst buiten een bakkie koffie met de tuingenoten gedronken - snoeiadvies aan de achterbuurman gegeven, hij heeft al z’n fruit ver*** en kon het niet langer aanzien, gelukkig wilde hij graag advies want hij wist zelf al dat het niet goed was wat ie deed 😅 En nog kwam ik tijd te kort… 🙃 4 Quote Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/
Amrutten Geplaatst: 18 maart 2023 Geplaatst: 18 maart 2023 Sugersnaps en peulen geplant. Rek voor erwten neer gezet. Een deel van de aardappelen gepoot. De paddenpoel een beetje schoongemaakt. Gekletst met medetuinier. Ben nu weer op de hoogte van alles wat afgelopen winter gebeurd is !! 2 Quote
Arja Geplaatst: 18 maart 2023 Geplaatst: 18 maart 2023 (aangepast) Wat een lekker weer is het buiten he? Ik heb genoten van de frisse lucht, had mega slecht geslapen, maar mijn hoofd voelt nu weer lekker opgeruimd. Heerlijk in de tuin gerommeld, snijbiet gezaaid, labels aan bomen en struiken gehangen, wat bloemenspul binnen voorgezaaid, onkruid gewied, manlief weer rechtop gezet nadat hij door zijn rug ging. 18 maart 2023 aangepast door Arja 5 Quote
Patrijs Geplaatst: 18 maart 2023 Auteur Geplaatst: 18 maart 2023 Hier ook mooi zacht weer en de voorspelde regen bleef uit. Het was druk op de tuin, de mensen komen uit hun winterslaap om peultjes en tuinbonen te leggen. Bij mij bloeien de tuinbonen nu dus tijd om het plastic tunneltje daar weg te halen. Dat tunneltje heb ik verplaatst naar mijn aspergeveldje, daar weer opgebouwd en koolplantjes ingezet. De gekiemde paprikazaadjes uitgeplant, ik had te weinig potjes dus weer naar de tuin potjes halen. Een uur gezocht, niets gevonden. 😡 Toen ik maar andere potjes in mijn fietstas deed bedacht ik mij dat ik ze al gebruikt heb om peultjes in voor te zaaien en de potjes stonden inderdaad gevuld in de kas...... Normaliter zaai ik de peultjes altijd voor in balkonbakken. 😳 2 Quote De moestuin van Patrijs
Vastone Geplaatst: 18 maart 2023 Geplaatst: 18 maart 2023 Genoten van de zon en de aangename temperatuur. Heerlijk ook om de kinderen ineens weer heerlijk buiten te zien rommelen. Een deel van de siergrassen gesnoeid, in de kas de zaaisels water gegeven en deel 1 van het kippenhok met hulp van man en kinderen in elkaar gezet. Quote
Diver2000 Geplaatst: 18 maart 2023 Geplaatst: 18 maart 2023 Vandaag tuinhuisje en tunnelkas geplaatst en rondom straatwerk aangelegd. Gelijk hekwerk geplaatst. Blij met mijn ex collega’s van de brandweer. Zelf vanwege chronisch ziek meer zitten kijken. 8 Quote
mdubbelm Geplaatst: 18 maart 2023 Geplaatst: 18 maart 2023 Tuinbonen terug in de grond gestopt, dak van de kas schoongemaakt, hortensia’s gesnoeid. Verder ging het water vandaag op de tuin erop. Helaas 1 knelkoppeling losgeschoten dus ik moet mijn loodgietersskills aanspreken. 2 Quote
Marinke Geplaatst: 19 maart 2023 Geplaatst: 19 maart 2023 Het aardbeienbed onkruidvrij gemaakt en de tweede lading tuinbonen uitgeplant. Quote
mdubbelm Geplaatst: 19 maart 2023 Geplaatst: 19 maart 2023 Vandaag niet getuinierd maar naar Reclaim the Seeds geweest. Het was gezellig maar waterkoud. Geen zaden meegenomen, mijn wederhelft heeft wel een paar plantjes gekocht. 2 Quote
Patrijs Geplaatst: 19 maart 2023 Auteur Geplaatst: 19 maart 2023 De betalingen van de moestuin afgerond. Witlof, selderij en bieslook geoogst. De laatste palmkoolplanten opgeruimd en daar gespit. Bakken met verschillende aardbeistekken klaargemaakt om uit te delen. 3 Quote De moestuin van Patrijs
Goudsbloempje2 Geplaatst: 19 maart 2023 Geplaatst: 19 maart 2023 Vandaag lekker in het zonnetje bezig geweest. De stekjes moeten plaats maken, dus de rijs erwten en de tuinbonen staan nu buiten in de volle grond. Ik was niet heel tevreden over de opkomst van de stam erwten dus ik heb nog maar een nieuwe lichting rijserwten gezaaid. De eerste aardappel gepoot in pot in het broeikasje. Verder onkruid gewied tussen de aardbeien en voorzien van compost. Ik was tevreden. 2 Quote
Kruidenvrouwtje Geplaatst: 20 maart 2023 Geplaatst: 20 maart 2023 Tracht een nieuwe kas neer te zetten. Jeetje wat is dat toch een werk 3 Quote You can bury a lot of troubles by digging in the dirt
RedTomato Geplaatst: 20 maart 2023 Geplaatst: 20 maart 2023 (aangepast) Ik heb gister gratis boompjes opgehaald bij meerbomennu. 20-tal haagbeuk, enkele roodbeuk en een esdoorn. Die hebben natuurlijk gelijk een plekje gekregen. Daaanaast mijn wortelveldje verder bepland. Gele, zomer, paarse en witte wortel, en pastinaak, prei en (paarse( zomer-ui hebben een plekje gekregen. Daarnaast zijn de radijsjes naar buiten gegaan. Zaterdag had ik al de rest van de aardappelen gepland. Dus mijn aardappelveldje is ook klaar. 20 maart 2023 aangepast door RedTomato 2 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.