Geplaatst: 6 januari 20232 j Auteur Ik had zaad mee, het is volle maan dus ideaal voor de bladgewassen, maar ben er niet aan toe gekomen. Er was weer wat volk dus gekletst en nog takken gesleept. Nog wat voor mezelf mocht ik klimbonen willen zetten en wat voor buurman, dan kijk ik weer op wat mooie nieuwe hokken uit deze zomer. Nog wat compost in de lage kas gegooid en de ramen open gezet, morgen weer verder. De moestuin van Patrijs
Geplaatst: 6 januari 20232 j Ten eerste op het nippertje nog,de allerbeste wensen voor 2023,en veel tuinplezier. Ik moet nu ook heelnodig beginnen. Wel al zaden besteld.
Geplaatst: 7 januari 20232 j Het zaaien kan nu beginnen, de bestelde zaden zijn binnen. (Kán nu beginnen, maar ik wacht braaf op de beste zaaimomenten per soort.) Op 3 januari besteld, bij zaadhandelvanderwal.nl . Veertien zakjes. Op 6 januari ontvangen, alle veertien. Allen: houdbaarheidsdatum op zakje: 1-2025. Heel netjes dus. Inhoud bloempot of bak berekenen
Geplaatst: 7 januari 20232 j Ik heb gisteren het kasje opgeruimd en veldsla gezaaid. Ook bij van der Wal besteld, maar zal pas einde van de maand binnen komen. Er zit een pond pootaardappelen bij en die leveren ze pas vanaf laatste week januari. Aangezien er geen zaden bij zitten die ik eerder wil zaaien, maar aangegeven dat alles dan tegelijk mag komen.
Geplaatst: 7 januari 20232 j Bessenstruiken gesnoeid, een paar verplant en de kweepeer stevig onder handen genomen. Die had heel veel waterloten aangemaakt nadat er vorig jaar twee grote takken van de stam geknapt waren wegens teveel vruchten. Dus benieuwd wat ie dit jaar gaat doen. Het weer was heerlijk en het voelt eerder als begin februari. Edit: vorig jaar moet 2021 zijn. Ik ben blijkbaar nog niet helemaal in 2023 aangekomen 😄 8 januari 20232 j aangepast door woldistel Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.
Geplaatst: 7 januari 20232 j 2 bloemkooltjes geoogst en de Chinese yam uit de 65 liter kuip ook, in de andere 65 liter kuip 3 Chinese yam uit P11 geplant. Toen ging het plots weer regenen... Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Geplaatst: 7 januari 20232 j Auteur Wat gezaaid en verplant, een helft van de plattebak is nu vol. Ook gelijk Veldsla, uien en sterrenkers geoogst. En een stukje gespit in de lage kas tot het ook hier ging regenen. De moestuin van Patrijs
Geplaatst: 7 januari 20232 j Stekelstruiken gesnoeid, stuk gras bedekt met karton en houtsnippers, aardbeienbed schoongemaakt van onkruid.
Geplaatst: 8 januari 20232 j Honingbessen verplant, nu staan ze op circa 50-60cm van elkaar, ze groeien toch niet hard. Meteen een laag karton erom tegen onkruid en verse laag houtsnippers erop. Nog wat mizuna, palmkool, boerenkool en aardpeer geoogst en toen begon voetbal dus snel naar huis. 😬 Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/
Geplaatst: 8 januari 20232 j Auteur Mooi weer en weinig wind. Tijd om de ramen te wassen. Tien eenruiters aan twee kanten gewassen en eentje gebroken, toen was het wel weer genoeg. De moestuin van Patrijs
Geplaatst: 8 januari 20232 j Gaten (1cm doorsnede) geboord in de 64 liter kuipen voor de Chinese yam, die zullen vast wel niet meer dicht slippen.Stekhout van de vijgen geknipt om te ruilen, en toen 2 aangevreten vijgen (planten) gevonden door woelmuizen [emoji36]Nog wat spruitjes geoogst. De latere spruiten blijven klein, terwijl de oudere open springen. Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Geplaatst: 9 januari 20232 j Auteur Een strook gespit en bladkool en selderij geoogst. Een strook naast het aardbeienbed schoongemaakt en daar de zoekgeraakte rij bieslook gevonden. De bieslook in een krat geparkeerd en compost op de strook gegooid voor mijn vroege aardappels straks. Nog een kruiwagen mest op de nieuwe composthoop en een kopje thee in de kas. Twee uilen gezien, een in vlucht en een op de slootkant. De moestuin van Patrijs
Geplaatst: 9 januari 20232 j Voortuin leeggehaald van alle eenjarige planten, hoewel de helft nog steeds groen en in bloei stond. Daarna nog wat uitgeleefde zaadlijsten gesnoeid en oude potten op het compost gegooid. Tuin is nu weer ruim en klaar voor de nieuwe planten. Nu alleen nog op zoek naar een goedkope mulch...
Geplaatst: 10 januari 20232 j Ik ben nog niet klaar, dus 'gedaan' is een groot woord. Maar ik ben bezig met het scheppen van poep. Kippenpoep van onze legkippen, dat is al gemengd met o.a. hennepstrooisel en eikenblad omdat ik daar steeds wat van strooi waar ze dan weer op poepen en ik schep het maar een paar keer per jaar weg. Ik gooi het op de composthoop. En ossendrollen/flatsen uit het veld, dat sparen we op in een bak naast dat veld. Ik strooi steeds wat blad of houtsnippers in die bak, voordat ik weer een laag poep toevoeg. Ik heb even wat gedronken want ik kreeg het er warm van, ik ga weer aan de slag! Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 10 januari 20232 j Auteur Genoeg afkoeling de komende dagen, er komt aardig wat regen aan. Vanmorgen was het nog droog en een stuk gespit. Het ging langzaam want er zat riet, heermoes en kweekwortels in de grond maar voorlopig ziet dit stuk er weer beter uit en kunnen er straks een of twee rijen aardappels groeien. Jammer dat het naastgelegen stuk tuin al jaren niet meer gebruikt wordt, het zou mij wat werk schelen als dit ook teeltgrond zou zijn. De moestuin van Patrijs
Geplaatst: 11 januari 20232 j Weer die 🤬 wind. Niet echt aantrekkelijk om naar de tuin te gaan, dus ik sla weer even over.
Geplaatst: 11 januari 20232 j Auteur Vandaag mooi weer op de tuin, zon met een lekker briesje, het leek wel lente. Mooi weer voor de zaaisels en plantjes onder glas. Veel komt hier ook al in beweging zoals de Chinese en Berglook, ook de hazelaar bloeit. Voornamelijk geplant maar gelijk ook ramen gewassen en in het zonnetje weer een stuk van de kerstboom klein geknipt. Alles nog goed vast gelegd want er zouden flinke windtoten aankomen. De moestuin van Patrijs
Geplaatst: 12 januari 20232 j Auteur Verpot en verplant en dat ruimt weer lekker op. De verpotte planten kunnen onder glas. Ook gelijk wat emmers en zakken met gebruikte potgrond op kunnen maken. Ik meng het met compost en gebruik oude potgrond als onkruidvrije deklaag bij de potplanten. Vies tot achter mijn elle bogen van het roeren in de grond maar dat paste mooi bij het sombere weer. De moestuin van Patrijs
Geplaatst: 13 januari 20232 j Woensdag met het mooie weer heb ik de 2 compostbakken bij elkaar geschept zodat ik met een nieuwe kan beginnen, ook hier en daar al eens gespit & veldbloemen van vorig jaar nu wel geruimd, de vogels hebben alle zaadjes eruit gepikt. Levensmotto : Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd. 😀
Geplaatst: 13 januari 20232 j Auteur Eerst nog een flinke pot met muntrizoom gevuld. Een raamkozijn gewassen en iets verhoogd over de veldsla buiten gelegd zodat deze niet zo sleets wordt door het weer. Het kweekkasje helemaal gesopt en verplaatst en hier pootuitjes en tuinboontjes in geplant, gelijk de rij tuinbonen die al boven stond verdubbeld en alles onkruid vrij gemaakt. De moestuin van Patrijs
Geplaatst: 15 januari 20232 j Enthout peer geknipt: Pastoorspeer, stamvormer, komt op Pyrus communis zaailing onderstammen.
Geplaatst: 15 januari 20232 j Auteur Gisteren naar de tuin geweest voor een stukje installatiedraad wat ik thuis nodig had en waarvan ik wist dat er op de tuin nog een eindje lag. Het weer was zodanig dat ik gelijk weer ben weggegaan en zelfs geen zin had om wat groen mee te nemen. Vandaag was het beter. Boerenkool geoogst en ik kon daarom weer door met spitten. Het grootste deel van dat vak gespit en het ziet er gelijk weer anders uit. En, met licht na vijven terug! De moestuin van Patrijs
Geplaatst: 15 januari 20232 j Met de tuinwoeler stuk van de tuinaarde los gemaakt zodat t regenwater wellicht wat beter weg kan. Stonden behoorlijke plassen.. Pietsie water gegeven in de kas aan de div slasoorten, prei, tatsoi, ui, tuinbonen ( die ik aan t voortrekken ben zodat ze niet allemaal opgegeten worden door de duiven 😒) stekken van rozen. Salie die ik probeerde te stekken zat onder een soort schimmel dus uitgeschept en in de kliko 15 januari 20232 j aangepast door Lia56 taalfout
Geplaatst: 15 januari 20232 j Fruitboompjes en struiken geplant, en wat klein spul wat hier en daar nog lag te wachten. Het was nat, niet zo nat als gisteren, maar wel tig buien op onze hoofden. Blij dat het klaar is, ik vind het nog niet echt lekker moestuinweer. Ben daarna pe/pa gaan voorzaaien, dat is leuker.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.