Ga naar inhoud

Wat heb je vandaag (of gisteren) in de tuin gedaan? 2023

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

In de kas water gegeven en voordat de regen zou komen nog snel veel bloemen geoogst (kamille en goudsbloem), die liggen nu in de droogoven te drogen. 

• Like 2
Geplaatst:

Opgeruimd en tuinbonen geplukt.

Terwijl ik stond te wachten voor de APK de tuinbonen gedopt.

De doppen naar de compost gebracht en de ramen van de paprika's gehaald.

Tijdens het buitje weer tuinbonen zitten doppen en regenwater in de IBC gepompt.

Uiteindelijk niet helemaal vol want na een goede start van de bui werd het al snel minder met de regen.

• Like 3
Geplaatst:
16 minutes ago, Arja said:

Na de buien slakken geraapt

Ik ook. Het waren hier ideale omstandigheden voor het rapen van slakken. Hoewel we tot nu toe dit seizoen weinig slakken overlast hadden heb ik zeker 100 van die monsters gevonden. Het regent nu weer dus nog wel enige zorg over wat de resterende slakken vannacht als wraak inrichten…

Geplaatst:

@Mellie Ik vind ze relatief klein (maar dat was vooraf bekend, max 2cm een tayberry haalt t dubbele), aparte structuur, mooie rode kleur qua smaak goed maar niet hemels.  Leuk als rariteit en aanvulling op frambozen die ik al verzameld heb, maar ga niet heel mijn perceel er meevullen. 

• Like 1
Geplaatst:

Vandaag natuurlijk weer veel water gegeven, iedere dag nu, planten verzorgt en schoon gemaakt.

Augurken geoogst en mn vrouw heeft ze op zuur in pot gezet,

a361d72e-6bbf-4642-bbf7-6cc0377b98db.jpeg

f05d6d2c-42f8-4559-84c1-4377a1b719e5.jpeg

• Like 5
Geplaatst:

Wat in het vat zit......

Tuinbonen geoogst en gedopt, alle Aguadulce zijn er nu uit.

Het laatste beetje rijpe compost afgegraven en een nieuwe hoop opgezet met verse paardenmest, tuinafval en de nodige emmers water.

Tussendoor de eerste bak doperwtjes gedopt.

Geschoffeld en de tomaten gedieft en ingedraaid.

• Like 1
Geplaatst:

Kersenbomen aangebonden, met een gieter rondgesjouwd voor alle potplanten, eerste frambozen geplukt (en meteen opgegeten). Chinese sla geproefd bij mijn chinese overbuurvrouw.

• Like 1
Geplaatst:

Begonnen met onkruid wieden,morgen verder als het weer het toelaat,want er wordt regen en hagel voorspeld.

Ook gezien dat er van mijn 11 boerenkolen er nog maar 4 over zijn.muisjes slakken ik weet het niet,wel 2 kleine gaatjes gezien.

Morgen maar opnieuw zaaien,hoop dat het nog wat wordt.

• Like 1
Geplaatst:

Gisteren nog wat knoflook geoogst, rest laat ik nog even staan. Door de regen ziet het er weer groener uit, lijkt het tenminste.
Ook nog wat fruit geplukt.

Deel van de bijna uitgebloeide digitalis afgeknipt, moet niet te veel uitzaai hebben...
Laatste bergbasilicum geplant, evenals de laatste tomaten (de Blush die was gestekt).

En geconstateerd dat de woelmuizen/-ratten nog steeds hard op weg zijn om 2 peperplanten per week te laten verdwijnen. Nu mis ik een Ethiopian brown, nog eentje over. Het is puur Russische roulette welke er verdwijnt. Maar wel allemaal aan de noordkant van de tuin (de vijgen afgelopen winter juist aan de zuidkant).
Zuid woelmuis, Noord woelrat?

• Like 3
Geplaatst:

Ik heb met pijn in mijn hart naar het afgelegde pad van de mollen gekeken…. Veel cucurbitea en bieten zijn omhoog geduwd. Zucht. Dweilen met de kraan open.

• Like 1
Geplaatst:

De tuin klaargemaakt voor een weekendje weg voor ons. Scheelde veel dat 't zowel dinsdag als donderdag geregend heeft. 

In de kas water gegeven, tomaten gedieft en opgebonden. Geoogst wat er te oogsten was (Courgette, doperwten en sla, dat nemen we maar mee). 

• Like 1
Geplaatst:

In de schooltuin gewerkt. In de eigen tuin geen puf meer, dus alleen wat sla en kruiden geoogst. Nu aan de thee mét citroenverveine. Heerlijk.

Geplaatst:

Manshoge snijbietplanten verwijderd en met de steekschep in kleine stukjes gestoken.

Vier lagen op de weer geslonken composthoop gemaakt.

Postelein en de eerste al afgestorven Anais aardappeltjes geoogst.

De Russische bladkool er uit gehaald en de planten met de mooiste zaaddozen te drogen gelegd.

Het laatste plastic tunneltje, wat nog in gebruik was als windkering verwijderd.

Tomaten gedieft en ingedraaid.

Een stuk geschoffeld.

Pompoen en aubergine geplant. (gekregen) 

• Like 5
Geplaatst:

Het laatste onkruid verwijderd,

Wat tomaten gediefd,

Nu rest me nog een aardbeienbak,die ik gekregen heb,en een beetje verwaarloosd was.maar dat doe ik wel als het wat minder warm wordt,morgen 32 graden pfff 

• Like 2
Geplaatst:

Toch maar weer met water in de weer geweest. Het pompoenenveldje is compleet omgewoeld. Alle nieuw opgekomen cucurbitea lagen in een soort niemandsland met een mini beetje aarde…
The game is on mollen

• Like 3
Geplaatst:

Hier zijn de 2 pompoenen die t laatst gezet zijn "verdwenen" de 2 die al wat groter zijn staan er nog. Onkruid verwijderd, tomaten gediefd en verder lekker gerommeld

• Like 2
Geplaatst:

Vanmorgen eerst opruimochtend op het complex. Vooral veel overhangend takken e.d. gesnoeid, padranden geschoffeld en palen vervangen.

Toen op mijn eigen tuintje wat gerommeld. Olifantknoflook opgewipt (en laten liggen 😁, maar ga morgen weer), kruisbessen geproefd, lathyrusbloemen gegeven aan degene die een lekkere rabarbertaart had gebakken voor bij de koffie. Her en der water gegeven, tuinbonen+sugarsnaps geplukt. Morgen weer een tuindag.

• Like 2
Geplaatst:

Allereerst 2 planten geplant, Verbena rigida. De lage versie van V. bonariensis (IJzerhard).

Toen geconstateerd dat ik weer tomaten kan stekken, dit maal was er een tomaat Pink Lemonade (weer eentje van @Goldfish , waarom moeten ze nou de tomaten hebben waar ik geen eigen zaad van heb?) onder het maaiveld afgeknaagd. Alleen geen gang gezien. Misschien een veenmol? Maar die knaagt toch geen stengel door van dik een cm doorsnede?

Vervolgens lekker oogsten (hoofdzakelijk aardbeien, maar ook veel moerbeien).
Helaas ook geconstateerd dat de Suzuki fruitvlieg dit jaar wel erg vroeg actief is (in Boskoop). Geen kersen, alles kapot. Ook in de aardbeien en frambozen zaten ze. Vorig jaar alleen in de frambozen.
Volgende keer zakjes om de pruimen en vijgen doen. Appel en peer ook?

Tenslotte water gegeven, en nog wat Sint jansui geoogst.

• Like 3
Geplaatst:

Hier ook meer dan genoeg Suzuki.  Zoals elk jaar veel kersen aangetast in mijn 55 jaar oude hoogstam kerselaar. Een paar half rijpe kunnen eten. Toen kwamen eergisteren de halsbandparkieten.   Na hun bezoek hangen er nog 20 of 25 kersen in boom.  Daarvoor een kleine 30 kg. Gisteren eenmalig rabarber geoogst. 

• Like 3

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...