Ga naar inhoud

Wat heb je vandaag (of gisteren) in de tuin gedaan? 2023

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

@lia56 ze lezen ook niet hè… verboden te betreden doen ze niet aan

Vandaag weer braaf onkruidjes eruit trekken. Half uurtje, vooral weinig inspannen.
Takkenzooi van afgelopen zondag opgeruimd. De buurman waar de bliksem in heeft geslagen, had een paar meter tak wat eraf wat gebrand. Hij heeft dat opgeruimd, ik heb gekeken en gekletst met hem. Ik geloof dat God wel een appeltje met ze te schillen had. Zij zaten nl in de auto en de bliksem is naast de auto ingeslagen. Erg traumatische ervaring vertelde hij. Dat is toch bizar? In de boom in je tuin en naast je auto… dat klinkt alsof iemand heel erg boos op je is.

Pfff. Ik ben blij dat het hier met een sisser is afgelopen en de tak niet bij mij in de tuin is geëindigd. Mijn kas grenst aan hun tuin. Die heb ik overigens wat extra slootwater gegeven.

De kippen gedaan. Kuikenvoer is inmiddels zo weinig dat die zak in een emmer past. Dat allemaal opgeruimd. Huis ook weer kipvrij.
Ook genoten van de andijvie die in bloei staat. Vind ik zo’n leuk paars bloemetje dat ik dat er speciaal voor laat staan. Wat uitgebloeide rozen weggehaald. Gras aan de kipjes gegeven.

Vanmiddag de salade bij elkaar zoeken en dan is de tuininspanning ook weer achter de rug.

• Like 1
Geplaatst:

Aardappelen gerooid.

Bed schoongemaakt en boerenkool erin geplant.

Ander stukje schoongemaakt en herfstraap en paksoi gezaaid.

Met een buurvrouw gekletst en haar bloemen- en groententuin bewonderd. Het is haar eerste jaar hier in de buurt, en het eerste jaar dat ze dingen probeert te kweken. Ik had haar wat planten gegeven en bijna alles doet het super goed! 

• Like 3
Geplaatst:

Ik heb hier ook veel last van de mollen @Mellie  Misschien een mooie voor een alternatief wedstrijd topic - wie heeft de grootste molshoop…

Verder heb ik net als Arja wat aardappels gerooid. Ik had ruimte nodig voor Bietjes, die ik vervolgens ook geplant heb en een gaas constructie gebouwd om de mussen hopelijk tegen te houden. Ik heb nog veel biet zaailingen over dus morgen maar op zoek naar een ander plekje voor erbij.

Tenslotte natuurlijk ook nog onkruid gewied, wat tomaten gedieft en boontjes geoogst. 

• Like 1
Geplaatst:

Pfoe, niet eens een update gegeven van gisteren. Even een check gedaan met onze voorzitster bij mijn afwateringsgeul, helemaal goedgekeurd want netjes bijgehouden natuurlijk. 💪

Rest van de avond geoogst en meteen ingeplant, veel sla, raddichio, venkel, koriander en dille. De super groeikrachtige pompoen gesnoeid zodat ie enkel ik ‘t bed blijft groeien waar ie hoort. 🤣 Vogelnetje van de aardbeien afgehaald. 

Wat heb ik geoogst: heel veel bieten, de Amarela de Vauriac en hele mooie Chioggia’s. Rijtje wortelen, ze zijn eindelijk weer gelukt. 😎 Eerste gele courgette. En er staat nog een boel te wachten: stengelsla (celtuce), nog meer sla van de eerste zaaironde, nog een paar koolrabi’s en de courgettes komen nu goed op gang. Idem voor de bramen, de tayberries zijn nu wel klaar, net als de aalbessen, kruisbessen en Jostabes. Enkel de blauwe bessen beginnen pas net, daar gaat het vogelnetje dus nu omheen voordat er niets voor ons overblijft. 

• Like 1
Geplaatst:

Eindelijk het rek van d doperwten verwijderd. Paksoi en sla uitgeplant. Uitgebloeide goudsbloemen verwijderd voordat ze gaan uitzaaien in de moestuinbak. 

Geplaatst:
Ik heb hier ook veel last van de mollen @Mellie  Misschien een mooie voor een alternatief wedstrijd topic - wie heeft de grootste molshoop…

Grapjas mag ik deze wedstrijd aan me voorbij laten gaan?! Deze ochtend de stand van zaken

4dfd6632f312b90dd65ef9dfa3e4ac9f.jpg

Ik was naar buiten gegaan om de bonen eens rustig te bestuderen. Ze blijven nl inie minie l, maar wel met bonen. Heel apart.

Toen zag ik deze knapperd. De tuinamaryllis staat in bloei! Deze gaat met de jaren alleen maar voller en mooier worden. De bonen kun je ook zien. De arme plant kan zijn bonenlast amper dragen, nog geen 60 cm hoog. Mijn innergrunninger zou zeggen ‘watapatja’!

b150561d7cd4c04a35fa3062a5bfeff2.jpg

Edit:

Bedacht dat vandaag de dag is om druivenbladeren te plukken. Ik geef ze steeds aan de kippen, maar zelf vinden we ze ook heerlijk. Half uurtje plukken. 5 uur vullen. Daar gaat ie

cb74ed59e10c920cb7b4849ddfb4a0cf.jpg

d535d721cf36115a71782a8353568dcb.jpg
  • Like 4
Geplaatst:

Sla en courgette geoogst.

De tomaten nagelopen. 

De ramen van de lage kas open gelegd en de paprika's water gegeven.

Geschoffeld.

Een rij doperwten weggehaald en alles opgeruimd.

Tuinbonen gedopt en ingevroren.

Een laag op de composthoop gemaakt.

• Like 1
Geplaatst:

Tomaten gediefd en opgebonden, paprika's en pepers nagelopen, pompoenveldje bekeken ( gelijk weer allergische reactie op mijn armen... leer t ook nooit) begonnen met snoeien.
Mij weer verbaasd over het verschil in de kas met thuis en hier in Frankrijk, tomatenplanten in FR zijn veel kleiner en nog maar 3 tomaatjes zijn gekleurd. De paprika's en pepers daarentegen zijn wel 3x zo groot en stikvol met vruchten dan thuis. Carolina reaper die hier in de kas staat is veel voller maar heeft nu pas de eerste aanzet voor de bloemetjes

Geplaatst:

Zagen. Morgen weer wind. Bungelden 2 takken van de sequoia aan de boom. Die wil je niet op je hoofd krijgen als je langs vaart.

Zoon in de brandnetels gevallen. In zijn val zijn broer meegesleurd door de brandnetels, hup de sloot in. Veel gejank vandaag uit de tuin.

42bd039e4038c8214f86bcd053de0194.jpg

Het was ook wel terecht gezien wat er allemaal gebeurde op dat lijfje…

En ik was nog moe van de druivenbladeren rollen

Er wordt nu driftig opgeruimd en snel naar de stort. Paar mooie stukken bewaard voor de open haard. Ik heb een tak gepeld. Gewoon, voor de leuk. Niet dat ik er een bestemming voor heb. Was verbazingwekkend makkelijk en bevredigend

68eb2d351e97f08fc9fb6ea07425f72f.jpg

3c41ee696514ab2d2493b660536388c3.jpg

6f146617a4eaf1d0b51f5f85966016c9.jpg

Geinig al die bast. Ik ben wel blij dat ik niet meer hoef te koken zeg…

• Like 4
Geplaatst:

Alle wortels en bietjes geoogst.

Bed schoongemaakt.

Andijvie en tatsoi en boerenkool gezaaid.

Olla's gemaakt.

Uitgewaaid, foei wat een wind! 

• Like 1
Geplaatst:

Hier ( France..) zijn een paar keer de sluisdeuren van boven open gegaan, jeetje wat wordt je dan binnen de kortste keren zeiknat als je aan t snoeien bent en t gereedschap even snel op wilt ruimen

• Like 2
Geplaatst:

De tent flink met de tuinslang water gegeven, dus een keertje geen voeding gegeven!😆

Verder vooral bezig geweest de tomaten planten uit te dunnen dus onnodige stengels verwijderen en blad om de boel te laten ademen, morgen weer verder daarmee.

Ook de meloenen wat bij gesnoeid.

foto tent,

IMG_1221.jpeg

• Like 2
Geplaatst:

Zwarte bessen en jostabessen geoogst voor de jam (6 potten gevuld vanavond). Toen ik daarna een paar handjes rode aalbes stond te verorberen, terwijl ik met mijn rechterhand leunde op mijn plukstok, landde er een Vlaamse gaai boven de stok.  Ik schrok mij een hoedje van een gaai op zo'n beetje ooghoogte op 50cm afstand.  Mochten leden die binnen een straal van 10km van mij vandaan wonen zoals @Vastone en @acpronk, die brul om 14.21u.. dat was ik! 

• Like 5
Geplaatst:

Komkommer, N-Z spinazie en kruisbessen geoogst.

De ramen weer op de paprika kas gelegd want het werd hier zonnig en ik ben nog bang dat ze verbranden.

' S middags zou er regen komen dus de ramen er weer af voor tien druppels.

Iemand uitgelegd hoe een bosmaaier werkt en dus eerst het ding moeten schoonmaken en repareren.

Mijn eigen slootje ook gemaaid.

Een half erwtenrek leeggemaakt.

Oude broccoliplanten verwijderd want ze gaven geen naoogst.

Daar gemest en gespit.

• Like 1
Geplaatst:

@Goldfish 14:21 was ik binnen, niets gehoord gelukkig.

Gisteravond de 4 gestekte tomaten Pink Lemonade geplant (was bij de grond afgeknaagd).
Gekeken bij het zaaisel van ongeveer 4 weken geleden (Shanghai paksoi, sla en bieten), op 2 paksoi en een handvol bieten is er niets te zien...
Kolen van vorige week beginnen daarentegen goed op te komen.
Elders heb ik wel een overschot aan slakken (grote donkerbruine). 2 courgettes zijn verorberd, en veel gaten in de planten. Vijgenbladpompoen iets verderop heeft er geen last van. Bonen vonden ze ook erg lekker..
Bloemen van Malva (ook de originele, donkere) en kamille geoogst, en de eerste bramen.
Oh ja, en ook uien.

• Like 2
Geplaatst:

Laatste stukje vakantieonkruid gewied. De boel is weer aan de kant.

Boontjes en bloemen geplukt. 
De eerste 4 Venus tomaatjes uit de kas geproefd.

’Die hebben nog effe nodig’, volgens meneer, die absoluut niet tegen zuur kan.

(nou ja, wat hij zuur vindt)

• Like 2
Geplaatst:

De waterput die gisteren is aangelegt voor het eerst gebruikt met onze eigen pomp. Wat een verademing en luxe is het om met grondwater te kunnen sproeien ipv. heen en weer naar het tappunt de wandelen met gieters.
Courgettes geoogst, omgewaaide cosmos verwijderd, onkruid tussen de aardbeien uitgehaald. De buiten tomaten beter opgebonden en de eerste ieniemienie  tomaatjes geproeft (soortje gele wilde, zo groot als een knikker).

• Like 3
Geplaatst:

Omgewaaide zonnebloemen verknipt.

Erwtenzaad gewonnen.

De laatste tuinbonen geoogst, gedopt en ingevroren.

Prei geplant en het gaas er over gedaan.

Uien geoogst en courgette.

De tomaten nagelopen.

Twee rijen aardbeien gegoten.

En iemand het gebruik van een bosmaaier uitgelegd.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...