Ga naar inhoud

Wil je minder Advertenties?

Maak dan nu een account of log in!

Image Image Image Image Image

Featured Replies

Geplaatst:

Compost laten storten, geoogst, weiland en tuin gemaaid.

Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”

Geplaatst:

Kousenband en tomaatjes geoogst voor in de roti vanavond.

Geplaatst:
  • Auteur

Het pootui veldje helemaal schoongemaakt.

Een rij Cereza aardappels geoogst, net als courgettes en rucola.

De glazen ramen van de tijdens de regen gekiemde boontjes gehaald, het werd er nu wel erg warm.

Geschoffeld en onkruid langs de randen weggehaald en een beetje opgeruimd, er staan nog veel gebruikte bakken potten zakken e.d.

Geplaatst:

Was alweer een stuk droger! 

Weer begonnen met oogsten: maïs, courgette, bramen, blauwe bessen, tomaten en komkommers. Dat duurde toch zeker alweer een uur, een teken dat het grote oogsten is aangebroken. 😊

Daarna een bamboestok bij de Wellant appel gezet en deze aangebonden, de top was zwaar geworden door de paar appeltjes die erin hangen. Fruithoezen om de appels gedaan en ook om de peren, sommige vruchten waren al aangepikt namelijk. Tijdens het oogsten van de courgette gelijk alle oudere bladeren verwijderd, die zijn toch niet meer nodig en zo hou ik een beetje overzicht over het bed. Munt opgepot, smeerwortel gesnoeid en nog 2 tegels gelegd achteraan waar ik nog een paadje wil. Vrijdagavond weer verder!

Geplaatst:

Laatste bonen geplukt en de planten eruit gehaald

Geplaatst:

Bonen geplukt, en enkele planten gemarkeerd voor zaadwinning.

Verzamelde pleur onder bessenstruiken klein gemaakt en op de composthoop gedaan.

Op diverse plekken groenbemester gezaaid, inkarnaatklaver en sojabonen.

Nog 2 kohlrabi gevonden, onder de tomaten die wrs. Phytophtora hebben!! Jip, jip.

Aardappels , die ik laatst geoogst had, en vergeten, weer gevonden.

Meneer gebeld, omdat ik de autosleutels, incl.sleutel van kistslot,  ingesloten had in de tuinkist. Nog meer Jip, jip.

Groot boeket bloemen geplukt.

Thuis, als troost voor al die warrigheid, minstens 6 koekjes gegeten.

Geplaatst:

@Amrutten  waren de koekjes lekker? Ik zou er ook voor gaan..😄

Geplaatst:

Tomatenplanten die aangetast waren er uit gehaald. Bij de andere tomatenplanten zo goed als alle bladeren weg geknipt

Hoop dat t een beetje onder controle kan blijven anders moet alles eruit 😏

Geplaatst:

Sinds afgelopen zaterdag niks, vanwege regen in het weekend, en vanaf maandag vakantie. Vandaag terug gekomen, maar morgen ga ik pas.

Wel had ik vorige week de tomaten zaadjes van de gescheurde tomaten laten fermenteren, en zondagavond (na 5 dagen) gedroogd, ga vanavond kijken hoe die erbij staan.

Geplaatst:

Tomatenzaadjes gedroogd in het zonnetje. Nog wat rucola en spinazie en bosui voorgezaaid voor in de kas. De peperplanten die met hun blaadjes tegen het glas hingen gesnoeid en opgebonden. Courgette en komkommers geoogst.

Geplaatst:
  • Auteur

Lekker weer,

Van de gedroogde spinazie het zaad gewonnen, er was nog net wat wind om het kaf van het zaad te scheiden.

De gedroogde uien schoongemaakt en gesorteerd en in de kas gelegd.

Van alle tomatenplanten veel blad gehaald en de rijpe grote tomaten geoogst.

Boontjes geplukt en afgehaald. 

Twee zakken tomatenloof opgeruimd.

Een rij aardappels gerooid en het vuil op de composthoop en daar weer een kruiwagen verse paardenmest op.

Potjes opgeruimd en een raam op de lage kas gelegd omdat de paprika's bijna stilstaan.

De nieuwe rijen bonen schoongemaakt met de hand. 

Courgettes geoogst.

Geplaatst:

Alle aardappelen gerooid. Hier in de omgeving grote uitbraak phytophthora. Wist niet dat 't zo snel kon gaan. Alles ligt nu te drogen. Daarna uitzoeken en opbergen. Volgens mij zit 't een beetje in de stemster. Grote verrassing was Cammeo. Mooie gelijkmatige aardappel. Wel wat minder opbrengst. Net zo gevoelig voor doorwas. Peter Pan is lekker!

Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”

Geplaatst:

Aubergine, Salie om te drogen voor thee en snijbiet geoogst. Tweejarige bloemen gezaaid. Zaden van de papaver geoogst.

Geplaatst:

Ook salie voor de thee te drogen gelegd maar ga toch ook een rondje huis lopen hoor. Ik denk dat er wat aura’s gezuiverd moeten worden [emoji851]

Ik heb ook een mini rondje onkruid en stenen zoeken gedaan met de jongste. Want we gingen met Tandloos spelen. Die had wat schuilplekken en een zacht bedje nodig blijkbaar. Hup, ga maar onkruid plukken. 2 vliegen in 1 klap [emoji1320]

Geplaatst:
  • Auteur

Sperziebonen geplukt en afgehaald.

Een rij Cereza aardappels gerooid.

Op die plek van twee rijen aardappels een rij aardbeistekken gezet.

Het gaas van de een na laatste lichting boontjes gehaald en daar geschoffeld en onkruidjes getrokken bij de andijvie en sla zaailingen.

Geplaatst:

Voor het eerst in 7 dagen weer naar de tuin geweest.
Geoogst: diverse tomaten rassen, peper arbol en 2 rassen paprika's (jarik, 2 stuks en zit verder niets aan, en popti, de enige en deels opgegeten door slakken dus deze is voor zaadwinning, andere 3 rassen ook zwaar door slakken gehavend, slecht paprika jaar). Ook bloemen voor thee geoogst, honingverbena (ga er straks eentje proeven) en kamille. En zaad gewonnen van kamille, een bloem, een kruid en een boon (paar bonen maar).
Ook een slecht bonenjaar, nog niks kunnen oogsten. Ook door slakken.
Kool is ook gemillimeterd.

Thuis van de gebarsten tomaten het zaad eruit gehaald om te fermenteren.
Vooral sunviva is erg barstgevoelig (bijna 100% ondanks de laatste paar droge dagen), nog meer dan chocolate / black cherry (rond de 50% van de vandaag geoogste vruchten). Desondanks beveelt Fruitlent deze wel voor buiten aan.

Geplaatst:

Tijdens de regenbui van vanochtend de kas helemaal netjes gemaakt, alles opgebonden, blad weggeknipt. 

Toen het droog was smiddags gestart met onkruid verwijderen en een deel van de plukbloemenborder opgeschoond, was hard nodig zo na onze vakantie met al die wind en regen. 

Geplaatst:
  • Auteur

Naar de molen gefietst voor tien kilo meel.

Er staat een flinke wind en de molen stond met volle zeilen, een indrukwekkend gezicht.

Sperziebonen geplukt en afgehaald, flink geschoffeld en een onkruidtrekster laten zien wat een plezier en gemak een goede schoffel geeft.

De tomaten nagelopen en de gisteren geoogste aardappels zandvrij gemaakt en meegenomen.

Een kratje courgettes geoogst.

Geplaatst:

Vandaag kwam er een vriend langs, we zouden wat groente uit de moestuin oogsten.

Daarnaast nog wat andere klusjes gedaan, klein deel van de druiven in gaaszakjes gedaan, beetje opgeruimd, tomatenplanten rechtop gezet (zo goed als dat kan..), tomaten wat gediefd en blad geknipt. Zaad van tong ho geoogst, ook wat vijgen en de eerste paar herfstframbozen (autumn bliss) en laatste breba vijgen, tweede olijfkomkommer (smaakt echt als komkommer) en blad van peruaanse postelein en bloemen van komkommerkruid voor de salade, plus nog wat takjes bergbasilicum.

En een nieuwe fan voor de bergbasilicum gemaakt.

Geplaatst:

Wat is een fan voor de basilicum?

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Iemand die de textuur mooi stevig vond en de smaak ook erg sterk.
Ook een voordeel (heeft hij dan weliswaar niet gezegd) is dat deze niet bloeit en je deze dus altijd kunt laten groeien.

Geplaatst:
  • Auteur

Een mooie drukke dag.

Twee dames hebben de aalbessenstruik leeggeplukt en een deel jam en een deel in de  vriezer gedaan.

Ze hebben ook flink wat courgettes ingemaakt.

Ik heb tomaten en boontjes geplukt en veel verschilende groenten kunnen meegeven.

De buren hebben de laatste pootuitjes uitgezocht en meegenomen om te poten.

Ik heb wat aardappels gerooid.

Als laatste nog een tijd bezig geweest om iemand uit te leggen dat tomatenziekte echt vervelend is voor mensen die serieus tomaten en aardappels kweken en dat de verwaarloosde planten toch echt aangetast waren en actie nodig is.

Gelukkig begreep ze het uiteindelijk wel, daarna samen mijn rijpende tomaten beken en ik heb nog ruim een uur gediefd en blad verwijderd.

Ook dertig  planten getopt.

Geplaatst:

Uurtje of 2,5 bezig geweest, vooral oogsten en m’n nieuwe aankopen naar de tuin gesleept. Poging om verder te gaan met de afwateringsgeul zijn gestrand vanwege extreme zompigheid en daardoor trek ik de akkerwinde kapot ipv uit de klei. Dus vooral paardenbloemen uitgestoken. Qua oogst de eerste meloen, wat ruiken die toch zalig. Tomaten, wortels, bramen, maïs, courgettes mee naar huis. Paar kaardebol stengels fijngeknipt en als mulch op de groeiplek terug gelegd. Toen was ‘t alweer voorbij, maar als ik morgen en woensdag ga dan hoef ik tenminste niet eerst een uur te oogsten. 😄

Geplaatst:

Geschoffeld, gemaaid, gediefd en pepers en paprika's geoogst

Geplaatst:
  • Auteur

De tomaten geïnspecteerd en wat besmet blad afgevoerd.

Gelijk maar grote en kleine tomaten geplukt.

Een rij aardappels er uit en aardbeien  er in en gegoten.

Een onkruid laag op de composthoop gemaakt en ook de komkommers  opgeruimd.

De laag afgedekt met een kruiwagen mest.

Gedroogd aardappelloof, tomatenloof en een zak tomaten en een emmer komkommers mee naar huis.

aangepast door Patrijs

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic