appelvrouw Geplaatst: 2 november 2023 Geplaatst: 2 november 2023 Hier ook Lia! 1 Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
jootje Geplaatst: 2 november 2023 Geplaatst: 2 november 2023 Hier een heel simpel recept van Jamie Oliver, uit het boek: 5 ingrediënten . Hele dunne spaghetti met warm gerookte zalm, groene asperges, citroen en wat creme fraiche. Zoooooo smakelijk! Niet uit eigen tuin, maar wel voor herhaling vatbaar! 😋 2 Quote
Liekie Geplaatst: 2 november 2023 Geplaatst: 2 november 2023 De eerste boerenkoolstamppot is een feit in ons huis. Past prima bij storm! 1 Quote
Jorieke123 Geplaatst: 3 november 2023 Geplaatst: 3 november 2023 Broodje gerookte kip met radijskiemen: 4 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
woldistel Geplaatst: 3 november 2023 Geplaatst: 3 november 2023 Nou, ik ging een heel ouderwetsch gerecht bereiden, niet eens uit eigen tuin. Maar er is één ingrediënt dat blijkbaar niet meer bestaat: het blokje! Ik wilde namelijk macaroni maken, zoals dat in mijn geheugen staat. Dat wil zeggen, gekookte ellenboogjes, met Smac en het blokje. Jaren 70. Het blokje was er ook in de nasi/bami variant. Maar het blokje bestaat niet meer 🙁 Smac nog wel maar ik eet al heel lang geen vleesch meer, dus ook geen Smac. Er zijn wel een heleboel zakjes die nog steeds macaroni/spaghetti heten. En een stuk duurder dan de macaroni variant die ongeveer zo groot was als twee boullion blokjes. Dus ik heb maar zo'n zakje gekocht. En een zakje macaroni groenten uit de koeling en vega gehakt. Wordt vast nostalgisch, maar meer jaren 80. Lief mompelde nog iets over eerste macaroni met blokjes ham en mayonaise. Dat gaan we echt niet doen. (Normaal eten wij moderne pasta, al-dente en met saus van tomaten uet, alsmede de knoflook, italiaanse kruiden en blablabla) 3 Quote
Jorieke123 Geplaatst: 3 november 2023 Geplaatst: 3 november 2023 Hier biefstukjes (stukjes biefstuk) met broccoli en paprika en ketjap enzo. Wat radijskiemen er op voor de mooi en ook omdat ze op moesten. 1 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
jootje Geplaatst: 3 november 2023 Geplaatst: 3 november 2023 Lekker allemaal! Woldistel, ik vermoed dat wij ongeveer even oud zijn. Die blokjes was ik helemaal vergeten, die moest je in heet water laten wellen toch? En hoewel ik ook “ mooie pasta” eet , eet ik af en toe nog elleboogjes met smac! Heerlijk! 3 Quote
Erny Geplaatst: 3 november 2023 Geplaatst: 3 november 2023 @Woldistel Dat klinkt als onze vakantiemacaroni... 😊 Moeders laadde natuurlijk alles (auto en alpencruizer/caravan) vol met eten uit Nederland, allemaal blikken etc. toen wij in de seventies elk jaar 6 weken lang naar het Gardameer gingen. En dus aten we vaak macaroni met smac of ham uit blik en een zakje mix (soms nog een klein blikje tomatenpuree). En blokjes kaas natuurlijk. Nostalgisch. Soms probeer ik het ook zo beperkt te maken maar dat gaat mij niet zo goed af, voor ik het weet gooi ik er zomaar verse tomaten oid doorheen. 3 Quote
woldistel Geplaatst: 4 november 2023 Geplaatst: 4 november 2023 Nou die van gisteren was prima te eten. Kwam geen tomaat aan te pas. Zelfs geen ketchup. Inderdaad @jootje, die blokjes moest je laten wellen, dat was ik ook vergeten. Ik had alleen de macaroni verhouding niet goed. Wat te weinig elleboogjes t.o.v. het andere spul. @Erny Die van jullie was al behoorlijk luxe hoor! Blokjes kaas erdoor. Misschien hadden wij dat ook wel, maar als kind lustte ik absoluut geen kaas. Volgende keer weer gewoon pasta met saus van eigen tomaten. Ik heb nog een aantal zakken in de diepvries liggen. 1 Quote
HuubvG Geplaatst: 4 november 2023 Geplaatst: 4 november 2023 Verse rode bieten vanavond, de laatste alweer. 2 Quote
appelvrouw Geplaatst: 4 november 2023 Geplaatst: 4 november 2023 21 uren geleden, woldistel zei: blokjes ham en mayonaise Lie maakt de elleboogjes nog wel eens zo en dan met vooraf gebakken gehaktballetjes..een gewaagd recept uit de jaren 60 van zijn moeder.Soms gaat er ter verfijning een blikje zoete maïskorrels door. Onze kleinkinderen zijn er stapelgek op🤷🏼♀️ 3 Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Mellie Geplaatst: 5 november 2023 Geplaatst: 5 november 2023 Lasagne met 3 potten eigen saus en kruiden enz. Salade was ook uet minus de komkommerDeze salade is alweer van een paar dagen geleden, maar is zo lekker dat ik het jullie niet wil onthouden. Heb het paar weken geleden als lunch gegeten en sindsdien al 3 x zelf gemaakt. Gekookt je bietjes, blik linzen, komkommer en feta met dille en wat komijn. Scheutje olijfolie erover, beetje citroensap. Super lekker! Sterker nog…. Ik krijg er weer zin in zullen mijn kinderen leuk vinden. 4 x in 2 weken tijd is een beetje veel voor ze 3 Quote
Lia56 Geplaatst: 5 november 2023 Auteur Geplaatst: 5 november 2023 pff, hier gewoon mix van paprika, ui, peper, sla en roerei.. Lekker voor de makkelijk! Quote
Jorieke123 Geplaatst: 5 november 2023 Geplaatst: 5 november 2023 Maïs, paprika, 'luchtaardappeltjes' (van Chinese yam), salami, en wat kruiderij in 1 pan gegooid. Heel best te eten Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
appelvrouw Geplaatst: 5 november 2023 Geplaatst: 5 november 2023 Veldkippendij gestoofd in sjuu met gewokte bloemkool en rijst. Vanmiddag een boterham met bijna het laatste van mijn eigen Franse frambozen gelei😋😢 1 Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Wortel Geplaatst: 6 november 2023 Geplaatst: 6 november 2023 Gisteren de laastste groene asperges van dit jaar uit de vriezer zo op de bbq, biefstukje ernaast en aardappelkroketjes uit de oven. Heerlijk. Vandaag ik denk de laatste pronkbonen geplukt voor vanavond. Dacht dat het de vorige keer al de laatste keer zou zijn, maar die planten blijven goed met dit weer Quote
Jorieke123 Geplaatst: 6 november 2023 Geplaatst: 6 november 2023 Kastanjefrikandellen met rode kool en appelmoes. 1 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
woldistel Geplaatst: 6 november 2023 Geplaatst: 6 november 2023 22 minuten geleden, Jorieke123 zei: Kastanjefrikandellen Tuurlijk en die kwak je zo maar even op een bord? (heb je daar ook een receptje van) 2 Quote
Lia56 Geplaatst: 6 november 2023 Auteur Geplaatst: 6 november 2023 Lekkere erwtensoep, meeste uet. Varkenskrabben dus niet... zoooo ljammie Quote
Jorieke123 Geplaatst: 6 november 2023 Geplaatst: 6 november 2023 Het recept komt uit een boekje wat ik van @jootje kreeg, over drogen als bewaarmethode. Er gaat namelijk kastanjemeel in. Ik vond ze nog niet echt genoeg naar kastanje smaken, dus ik ga nog wat uitproberen de komende maanden. Het recept: 4 eetlepels kastanjemeel, een 'kopje' (ik vind het dan altijd lastig hoeveel ze bedoelen...?) broodkruimels en een half 'kopje' melk mengen en dan een eierdooier er door en peper en zout. Ik had er ook wat gemaakt met een schepje kruidenmix voor worstenbroodjes. Dan balletjes (ik maakte juist in mini frikandellenvorm) kneden en bakken in boter. 1 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
MSDG Geplaatst: 6 november 2023 Geplaatst: 6 november 2023 Even een vraag hier, ik heb passata gemaakt en gezeefd na het blenderen. Heb dus een bergje zaden en velletjes over. Ik kan er tomatenpoeder van maken door het te drogen, heeft iemand daar ervaring mee? En zo ja, waar kan je dat poeder voor gebruiken? Zal het voor nu even in de koelkast zetten. Quote Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/
redzebra Geplaatst: 6 november 2023 Geplaatst: 6 november 2023 Geen ervaring mee, maar voor zover ik zie wordt het zowel voor smaak als kleuring gebruikt (bv in deeg), echter je gaat hier voornamelijk alleen de pitjes drogen (het poeder komt normaal van een geheel gedroogde tomaat), dus in hoeverre dat nog lekker gaat zijn zal jezelf experimenteel moeten bepalen. Quote
woldistel Geplaatst: 7 november 2023 Geplaatst: 7 november 2023 @Jorieke123 Dank je, moet ik ook maar eens proberen 🙂 Quote
appelvrouw Geplaatst: 9 november 2023 Geplaatst: 9 november 2023 Vanavond stamppot palmkool met Veldvarkenkarbonades.. sjonge die zijn dit jaar zo groot dat ik er gisteren al een stuk van af heb gesneden voor de bami ( met oa wortel uit Jorieke haar tuin) Ik had een klein deel van de palmkool gebruikt om Ribollita te maken, Toscaanse armeluisoep die de volgende dag nog zo lekker is. Met ook daar weer wortel in🙏🏼 en selderij tijm salie en rozemarijn van eigen kruidenbank. 1 Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Jorieke123 Geplaatst: 9 november 2023 Geplaatst: 9 november 2023 Dat klinkt weer heerlijk! Wij eten zo ook stamppot palmkool, maar dan met een rookworst er bij. Zin in! 1 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.