Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Het weer in 2023

Featured Replies

Geplaatst:

Is jullie grote kelder wel ok? Als het grondwater zo hoog komt☹️

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Als het bij Jorieke zo nat is, dan moet het in de rest van Nederland wel heeeeel erg nat zijn![emoji1787]

• 2 weken later...
Geplaatst:

Hier ook wel weer wat meer water. Het beekdal loopt vol.

IMG_20231221_145709912_HDR.thumb.jpg.186d30770d1fee74250d635bca1fa500.jpg

IMG_20231221_145659340_HDR.thumb.jpg.3309f6ae0c26ac6c66667cb69d309cf4.jpg

IMG_20231221_145703129_HDR.thumb.jpg.1208be786fed3e6f689889d6bdf3ba75.jpg

Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.

Geplaatst:

Wel mooie plaatjes! Met een vleugje zon! 😊

Geplaatst:

Ja, een vleugje, was ook zo weer weg. Toen een dikke donderbui met hagel, maar ik was inmiddels al thuis, gelukkig. Verder valt het hier qua Pia ook mee.

Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.

Geplaatst:

Zo te zien was Jorieke haar vijver te klein, ze heeft een grotere gemaakt. En ze gaat over op de vis teelt in plaats van de kippen.

Geplaatst:

😱 pfff…..zoveel water! 

Geplaatst:

Zelfs code oranje voor alarmerende waterstanden! 🤔 Combinatie van factoren denk ik? 

Geplaatst:

Inderdaad stormtij, westerstorm en springtij tegelijkertijd.

Veel is er afgesloten dijkcoupures, sluizen en waterkeringen.

Hier zijn er extra zandbergen voor de strandtenten en bij strandovergangen zoals in Bergen en Egmond aan zee aangebracht.

Nu ongeveer staat het zeewater het hoogst:

Hoogwater Egmond.png

Geplaatst:

Net toen ik dacht, Pia is reuze mee gevallen. Was al zeker een uur droog en windstil. Mijn hemel… de hemel brak open en alle ventilatoren gingen aan. Ik dacht dat er bij de buren en onze boom wel om gingen… die kunnen goed doorbuigen. Heb de schade in de tuin niet meer opgenomen. ‘s middags was alles goed genoeg en de kas stond er nog intact. Geen idee wat de nacht heeft gebracht. Veel water in elk geval. Ik hoop dat dat het enige is eigenlijk.

Geplaatst:

Pffft Ik vind het maar niks. Onze Franse vrienden maakten op feesten en partijen altijd grapjes over ons, dat we waren gekomen omdat Nederland langzaam onder water zou lopen.

De grondwaterstand is nu wel weer op peil overal in Nederland denk ik? 

Hertenkampje bij mij om de hoek

76B259FE-3560-409D-B245-F4AEA2627BDC.jpeg

Geplaatst:

Aanstaande zondag, maandag en dinsdag wordt hier opnieuw windkracht 6 à 7 verwacht.

Nog even terugkijken naar eergisteren, toen alle stormvloedkeringen dicht gingen:

20231221_Oosterscheldekering_dicht-1910u-0250u.png

^ Automatisch gemeten waterstanden door Rijkswaterstaat, hier ter hoogte van de Krammersluizen West (dat is vlakbij mij).

Links, bij 22 december, mist er een hoogwaterpiek. Ja, door de sluiting van de kering. Het dan hobbelige lijntje is een bij-effect: oscillatie.

Helemaal rechts: de verwachting voor 25 december. Zwarte lijn: o.b.v. astronomisch tij (zon en maan). Rode lijn: idem, inclusief effect windkracht en windrichting.  

Link (actueel): https://waterinfo.rws.nl/#/details/publiek/waterhoogte/Krammersluizen-West(KRSL)/Waterhoogte___20Oppervlaktewater___20t.o.v.___20Normaal___20Amsterdams___20Peil___20in___20cm

Mooie site. Ook interessant als je aan een van de grotere rivieren woont. Veel meetpunten:

waterhoogten_nederland.png 

Afsluitend: hier nergens wateroverlast, geen schade in mijn tuin; en alle pannen liggen nog op het dak;

Geplaatst:
Er zijn nog iets meer dan zeven dagen te gaan in 2023, maar nu al kan dit jaar de boeken in als het natste sinds de start van de neerslagmetingen in 1906. Er viel dit jaar 1.110 millimeter regen, meldt Weeronline. De meeste regen viel in Noord-Holland.
Geplaatst:

Die regen hebben we gemerkt, gisteren weer de hele dag onder ‘de streep’ met plensbuien. Bizar wat een water dit jaar… Ben blij dat we hier 2m boven NAP zitten, maar alle bassins en overlopen zijn gewoon vol. Plekken waar je een paar dagen in ‘t jaar wat water in ziet staan zijn al vanaf oktober gevuld, sloten zijn 2-3 keer zo vol. Goed voor het grondwater, maar voor ons tuiniers is ‘t wel mooi geweest toch? 😅 Voorlopig nog een paar natte dagen, maar ook wat droge voorspeld. Nu nog hopen op een mooie winterprik!

Geplaatst:

Hierbij ook een poging om een foto van de kavel te laten zien. 
de drainages kunnen het niet aan.

IMG_0794.jpeg

Geplaatst:

Wij zitten hemelsbreed een paar kilometer van de IJssel, en op het voetje van de Veluwe, dus wij zullen het wel droog houden. Ben benieuwd of en wanneer de hoogwatergeul open gezet wordt. Verder zit ik te wachten tot het vandaag nog even een half uurtje niet gaat regenen. Ik wil een wandelingetje maken en de post ophalen die onze bijziende postbode op nummer 10 bezorgd heeft, wij wonen op 1d, lastig, lastig. 

Geplaatst:

Een droge dag! Hup hup naar buiten! 

Geplaatst:

Terecht even profiteren nu, ik hoop dat het herstellen van afvoer enig soelaas brengt en wat buffer geeft @Jorieke123, het wordt overal nu wel heel nat, ook hier in Vlaanderen of bv vlak boven hier Eindhoven waar ook een gebied bedreigd wordt.

In zowat alle beken en rivieren in Vlaanderen dreigt het water over de oevers te gaan. Gelukkig wordt het de komende dagen droger. Verwacht wordt dat het waterpeil de komende dagen een stuk zal zakken. Maar tegen het weekeinde staat er meer nattigheid op het programma.

“Volgens de meeste weermodellen wordt de eerste week van het nieuwe jaar heel erg nat”, zegt weerman Ruben Weytjens. “De komende dagen trekt de neerslag grotendeels aan ons voorbij, maar vanaf vrijdag komt die depressietrein terug opnieuw gedenderd met de ene neerslagzone na de andere.”

Geplaatst:

Is de wind na dagen eindelijk gaan liggen, krijgen we morgen weer windkracht 5 en donderdag zelfs kracht 6![emoji29]
Volgens mij wel de winderigste maand van de afgelopen jaren?

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.