Jump to content

Recommended Posts

Posted

Wanneer zetten jullie jullie plantjes voor het eerst buiten in het zonnetje?

Nog een paar weekjes wachtten ivm de temperaturen?

Heilige boontjes, ik eet ze rauw!

Posted

Bij mij staat alles buiten in potten, behalve een Tay- en Loganberry, die

staan in een muurkasje omdat ze binnen al teveel uitgelopen waren. Verder binnen aleen wat zaaisels en klein spul

Posted

Het ligt er aan over welke plantjes het gaat. Voorbeelden:

Capucijners en tuinbonen kunnen nu al.

Courgette en tomaat kunnen helemaal niet tegen nachtvorst. Traditie is wachten tot na ijsheligen

Kortom, alleen als je vertelt over welke plantjes het gaat, kun je een preciezer antwoord verwachten.

Suggestie: er circuleren diverse zaaikalenders, waarin meestal ook wordt vermeld wanneer plantjes naar buiten kunnen. Een willekeurig voorbeeld: http://nl.wikipedia.org/wiki/Zaaikalender

Posted

voor capucijners en tuinbonen is vorst toch ook schadelijk, volgende week gaat het weer vriezen.

Players only love you when they're playing.

Posted
voor capucijners en tuinbonen is vorst toch ook schadelijk, volgende week gaat het weer vriezen.
Volgens mij kunnen die wel een graadje of wat nachtvorst hebben. Voor capucijners klopt dat met mijn eigen ervaring.

Overigens, dank voor de waarschuwing, nu wacht ik voor de zekerheid toch nog maar even tot volgende week.

Posted

Kunnen de paprika, tomaat en kropsla plantjes volgende week een paar uurtjes in de zon staan? 5 à 8 cm hoog

Posted

Zou ik alleen doen als het echt warm is. Als het te koud is (10 graden, misschien wel meer ? ) dan kunnen ze een (korte) groei-stilstand krijgen.

Ik zou dus zeker nog even wachten voor de meeste groenten. Erwten, tuinbonen, spinazie, wortles kunnen wel al, en andere groente kunnen misschien ook al maar dan moet je maar even plaatsen welke je buiten wou zetten. Vruchtgewassen als tomaten en paprika in ieder geval nog niet.

Ter illustratie zie dit bericht (uit april) https://www.moestuinforum.nl/wanneer-mag-de-boel-naar-buiten-t1338.html

Posted

Even off topic, maar ik dacht dat je gewassen zoals wortels en ui e.d. niet kon voorzaaien ivm het problemen geven bij het verplanten in de "grote" tuin.

Posted

Klopt. Wortels, radijs, pastinaak, spinazie, etc., kan je niet voor zaaien in potjes om later uit te planten. Bij uien en prei kan dat wel.

Posted

ojee, ik heb wel spinazie voorgezaaid..

Waarom kan je dat beter niet doen Jorg?

★*˚°。°*。°*。★*˚°。°*。°˚°★*˚°。°*。​°*★*˚°。°*。°*★