Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

mybobo's eerste moestuin


mybobo

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

 

Op de basisschool hadden wij in groep acht allemaal een stuk moestuin. Sinds die tijd vind ik het heel leuk om in tuintjes te werken. Helaas hebben wij een tuin met veel steen en geen grond. af en toe werk ik dus via een vereniging bij oudere mensen of mensen die niet zo goed meer kunnen functioneren, in hun tuin. Dit gaat vooral om onkruid weghalen en schoffelen.

Natuurlijk is een moestuintje veel leuker! Ik was er soms wel mee bezig maar dit jaar voor het 'echie'.

 

Donderdag heb ik een aantal radijsjes gezaaid in een groeikasje van de HEMA. Vandaag zag ik dat ze al zijn gaan kiemen! Nooit gedacht dat het zo snel ging.

Gister heb ik nog een aantal inkopen gedaan en de volgende zaden geplant:

 

In kasjes: - Wortel, Cherry-tomaatjes, Peul-bonen, kropsla.

In potten buiten: Radijsjes, spinazie

In pot binnen: Bieslook

 

Het is niet veel maar ik ben erg benieuwd of het allemaal gaat lukken!

Wanneer alle plantjes klaar zijn om naar buiten te gaan, ga ik bakken kopen. In de tuin staat gelukkig al een raster waar de cherry-tomaatjes en de boontjes tegenaan kunnen groeien.

 

Alle tips zijn natuurlijk welkom en ik zal jullie ook op de hoogte houden!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Welkom hier ! Ik begrijp dat je inmiddels op de middelbare school zit ?

Nou... zat te lezen over moestuinieren in bakken hierzo.

veel leesplezier.... en vraag maar raak. Maar er zijn al heel wat antwoorden te vinden wel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Welkom hier ! Ik begrijp dat je inmiddels op de middelbare school zit ?

Nou... zat te lezen over moestuinieren in bakken hierzo.

veel leesplezier.... en vraag maar raak. Maar er zijn al heel wat antwoorden te vinden wel.

 

 

Nou ben ondertussen alweer vanaf (ben 19). Heb na de middelbare school een jaar op de theaterschool gezeten en nu zit ik op de pabo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja dat las ik inderdaad ook van de radijsjes en de wortels. Maar volgens mij moet dit lukken want ze zitten in de bakjes van de Hema.. Weet niet of je die kent? daar zit als het ware een schijfje grond in met een gaatje, daar gaan de zaadjes in. Wanneer je ze overpot zet je gewoon dat schijfje in de aarde.. Of gaat het om de temperatuurwisseling?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee ik heb geen flauw idee, al even gekeken op de Hema site maar ik zie niets wat er op zou moeten lijken.

 

Maar wortels hebben denk ik een gevoelig wortelstelsel, sowieso is buiten beter om te zaaien ivm. temperatuur, denk dat het binnen te warm is.

Ik zaai altijd 2 zaadjes en haal het zwakste plantje dan weg, soms verplaats ik hem, altijd zo zonde dat uitdunnen , maar die doen het meestal niet, achterstand e.d.

 

Proberen kan altijd natuurlijk, ben wel benieuwd waar je het nu over hebt, kan je een foto maken en plaatsen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind dat ze erg hard groeien (ze staan er sinds donderdagavond in). Op de gebruiksaanwijzing bij het kasje stond dat je ze kunt overplaatsen wanneer de plantjes een beetje geworteld zijn. (dat doen ze dus in dat stukje aarde). Bij deze een foto!radijsjes38351330958002.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later ...

Even een update..

De radijsjes zijn de prullenbak in gegaan. Dat werd helemaal niets. Ook de andere groenten die ik in een kasje had gekweekt (wortels en cherrytomaatjes) zijn niet gelukt. De stokbonen heb ik naar buiten gedaan alleen die willen niet omhoog groeien omdat de wind ze steeds losblaast.

Ik heb spinazie geplant in een pot en daar heb ik nu een paar bladeren (als je het kookt hou je waarschijnlijk maar een hapje spinazie over maar het gaat om het idee) en in een pot radijzen. Daar heb ik gister de eerste al van gegeten !

Vorig jaar heb ik geprobeerd om aardbeienplantjes te zaaien. Dit is niks geworden (klein plantje maar daar groeit echt geen aardbei aan) dus heb ik het makkelijk gemaakt en zes aardbeiplantjes gekocht. Die staan nu ook buiten.

 

Zal toch eens kijken of ik buiten nog wortels kan zaaien. Het is al het tweede jaar dat er alleen sprietjes opkomen met niets er aan. Iemand tips voor wortels? Ze kunnen niet in volle grond dus graag tips voor in een pot

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wortels kunnen juist echt wel in de volle grond, ter plekke zaaien is gewoon het beste, verspenen kan, maar maakt dan geen echte mooie wortels meer als je ze te dik gezaaid heb dun je ze gewoon uit, en de rest krijgt dan mooi de ruimte om een mooi wortel te vormen. Waarom zijn de tomaten en radijs mislukt? Radijs is zeker een van de makkelijke en snelle groeiers. Plaats een keer een foto, misschien kunnen we je dan aanwijzingen geven, kan ik het niet dan wel een ander. zoveel profs hier op het forum. succes .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet dat wortels het goed doen in volle grond maar ik beschik niet over volle grond dus het moet in een pot.

De radijsjes en cherrytomaatjes had ik binnen in een kasje (de radijsjes zijn even terug in het topic ook te zien). Deze werden te sprieterig en slap maar de radijsjes die ik buiten heb geplant gaan super.

Ga de cherrytomaatjes ook maar in een keer buiten planten zonder eerst in een kasje.

 

Tot hoever moet ik de wortels ongeveer uitdunnen? Hoeveel ruimte heeft een wortel nodig? (dus hoeveel afstand tussen de loofjes?)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Weet niet of ik nog mag antwoorden,maar ik kan je nog niet vinden,bij moestuin seizoen. Maar het moet 3 á 5 cm uit elkaar staan, volgens het boek van Bauwens groente in pot, parijse wortelen zijn er goed geschikt voor.[potgrond standaard,goed gezeefd,extra zand. belangrijk om de potgrond LICHT vochtig te houden. Wortels vragen wel geduld,succes

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...