Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Het eerste Moestuinavontuur van mammavan3!

mammavan3

Aanbevolen berichten

Ons moestuinavontuur begint nu echt!

Vorige week heb ik met de kids fanatiek kwaakbakjes zitten vouwen van krantenpapier en daar de eerste zaadjes in gezaaid. De bakjes in plastic kweekbakken gezet. De eerste plantje beginnen nu op te komen!

Afgelopen donderdag nog een bak met pluksla gezaaid. (vooral omdat dit lekker snel resultaat geeft ben best een beetje ongeduldig)

Samen met de kids het volgende uitgezocht:

aardbeien

courgettes

mini komkommers

tomaten

paprika

dille

basilicum

bieslook

bonenkruid

pluksla

Ik heb ook nog meloenzaadjes liggen. Maar geen plek meer om nog een bak ergens te plaatsen. Dus even wachten tot er iets naar buiten de kas in kan. Ik heb al helemaal de smaak te pakken. We hebben naast een grote tuin ook nog een groot balkon. (waar we niks mee doen) hier zou ik eigenlijk heel graag 2 of 3 vierkante meter bakken neer zetten. Maar ben bang dat dat even een jaartjee moet wachten. (moeten in huis nog verbouwen)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Afrikaantjes zijn ook leuk en heel nuttig tegen aaltjes in de grond!

En bietjes zijn ook makkelijk om te telen en zoooo lekker uit je eigen tuintje.

Worteltjes zie ik ook niet op je lijstje staan en is ook de moeite waard om te proberen.

En dan natuurlijk nog de radijsjes, denk dat dit het snelste gewasje is en zeker ook voor kinderen heel leuk!

Zonnebloemen vinden ze vaak ook leuk, wie teelt de hoogste?

En oost indische kers is heel makkelijk, je hebt lage en klim versies en hoe 'armer' de grond des te beter zouden ze het doen.

Alles is eetbaar en het ziet er fleurig uit!

Ook Goudsbloem is nuttig en heel mooi en eetbaar!

Hoe ziet je tuin eruit? Hoeveel ruimte heb je?

Plannen op je balkon zijn ook leuk, maar als je het volgens het MM systeem wilt doen zijn de bakken van de Welkoop niet zo handig hoor. Die vakken zijn 25 cm en 30 cm werkt veel prettiger!

Maar zo'n bak zit zo in elkaar en kan je natuurlijk de maten aanpassen aan de ruimte die je hebt, hoeft natuurlijk niet persé in een vierkant!

Oooww, sugar snaps zijn ook erg leuk! Vooral ook voor de kinderen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oeh ja, bietjes en worteltjes, dat vinden we ook erg lekker! Eens kijken of we daar een plekje voor kunnen vinden.

Bedoelde je nou dat de bakken van de welkoop wel of niet handig zijn. Uit je verhaal begrijp ik dat het juist wel handig is maar je schrijft niet Neem aan dat het een typefoutje is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik bedoel dat ze NIET handig zijn

Als je 4 steigerplanken tegenelkaar spijkert kan je ook zelf de vorm en maar bepalen zolang je er rekening mee houdt dat je niet breder moet gaan dan 2 vakken=60 cm. Een bak die vierkant is en je zet hem tegen een muur dan kan je amper komen bij de achterste rijen.

Ook zijn de vakjes van een welkoop bak 25x25 cm. Volgens het SFG idee horen ze 30X30 cm te zijn. Dan passen er 4 kropjes sla in. Ik kleinere vakken wordt het echt te krap.

De welkoop bakken zou je wel kunnen aanpassen en er 9 vakken van kunnen maken zeg maar.

Verder vind ik zelf het SFG/MM systeem erg leuk en overzichtelijk.

Vorig jaar mee begonnen en zo enthousiast dat ik nu 100 vakjes heb. En veel te veel leuks om uit te proberen

Link naar reactie
Delen op andere sites

welkom, gezellig met de kids. mijn dochter die vind ook erg leuk om mee te helpen, zaadjes mee zaaien.

Kijken hoe het groeit en daarna oogsten, en vooral proeven....

Link naar reactie
Delen op andere sites

De kids vinden het echt heel leuk. (en ik ook!) meeste zaadjes zijn aan het groeien, alleen van de paprika's en peterselie is nog niks te zien.

De gourgettes en komkommerplantjes zijn inmiddels zo groot dat ze met de 2 kiemblaadjes tegen het plastic van de kweekbakjes aankomen. Kunnen ze dan onder het plastic vandaan en naar boven? (waar het iets kouder is) of moet ik wachten tot er echte blaadjes aan de plantjes zitten? (of konden ze dan naar buiten ) moet me er weer even in verdiepen. En nu hoorde ik van de week dat de tomaten beter niet naast de komkommers konden staan klopt dat?

pappavan3 en zoonlief gaan van het weekend bakken timmeren voor de worteltjes. (de rest wil ik in grote potten in de kas zetten) Zit alleen nog te twijfelen of ik deze bakken voor de wortelen op het balkon zal zetten of gewoon in de tuin?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Komkommer en tomaat zijn geen goede buren idd..

Bij de boerenbond staat informatie over wisselteelt en goede buren/slechte buren

hierbij een link waar ik gevonden heb>

http://www.boerenbond.nl/advies/plant-en-zorg/smullen-uit-eigen-tuin/teeltwisseling?m=62385&s=63084

hopelijk heb je er wat aan. Maar er zijn veel meer sites waar informatie kan vinden..

Maar deze vindt ik zelf duidelijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de link! Die is idd heel erg duidelijk.

Ok. Gourgettes en komkommers niet naar buiten. Maar kunnen ze wel naar boven? (wel in het licht maar niet meer in verwarmde ruimtes?)

Wortelen kunnen al wel buiten gezaaid worden toch? Vandaag ook nog radijszaadjes gehaald en allerlei bloembolletjes voor in de tuin. Hoorde dat het zondag mooi weer wordt, dus we gaan lekker de tuin in dit weekend!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Winterpeen kan al wel volgens mijn zakjes. Ligt er natuurlijk ook aan of je zomer/winter wortelen hebt en wat voor types.

Wat de komkommer/courgette betreft, ik zou ze niet te koud zetten. Het zijn toch warmte minnende planten. Mocht iemand t beter weten, geef een gil!

Good things come in small packages

Link naar reactie
Delen op andere sites

breek ik even heel onbeschoft in, kunnen komommers en tomaten dan wel samen in de kas?

dat is ook mijn plan, maar dan staan ze toch ook weer enigzins bij elkaar.

geweldig dat de kinderen er zo van genieten en actief mee doen. hoop dat ze hier ook de smaak te pakken gaan krijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

breek ik even heel onbeschoft in, kunnen komommers en tomaten dan wel samen in de kas?

dat is ook mijn plan, maar dan staan ze toch ook weer enigzins bij elkaar.

geweldig dat de kinderen er zo van genieten en actief mee doen. hoop dat ze hier ook de smaak te pakken gaan krijgen.

Ik had dit afgelopen jaarin mijn niet al te ruim bemeten kastje en dat ging zonder problemen. Ze stonden ongeveer 1,5 meter van elkaar af. Gaat dit jaar hier dus ook weer gebeuren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat het geen probleem geeft.

Komkommers en courgettes zijn beide snelgroeiend en houden van warmte.

Daarom kan je beide beter zaaien eind april.

Courgette kan eind mei naar buiten, komkommer liever pas in juni.

Voor komkommer (en meloen) is het belangrijk dat de grond lekker warm is om groeistoringen te voorkomen.

Teveel verschil in temperatuur zorgt dat hij tijdelijk stopt met groeien waardoor hij vatbaar wordt voor luis, meeldauw etc.

Komkommers hebben ook veel meer water nodig dan tomaten dus misschien dat de combinatie daarom afgeraden wordt?

Dus je zaailingen zou ik niet te koud zetten, zoveel mogelijk licht geven en voor de zekerheid in april nog een keer zaaien

Over komkommers in een kas heb ik wel wat gelezen, ik heb geen kas dus de info blijft dan iets minder goed hangen. Volgens mij was het advies om ze dan toch naar buiten te laten groeien...misschien dat je daar even op kan googlen?

Je paprika zaadjes hebben ook wat meer warmte nodig om te kiemen, en het liefste een constante temperatuur. Dus 's nachts ongeveer net zo warm als op de dag.

Peterselie is een trage kiemer, al ligt dat ook weer aan het soort.

Ik heb 3 soorten gezaaid en 1 daarvan is nog niets te zien.

Wel op blijven letten dat het bovenste laagje grond niet uitdroogt!

Succes! Ben benieuwd naar de timmerkunsten van je zoon en man!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mmm, ja ik was er idd inmiddels ook achter dat ik beter wat later de courgettes en komkommers had kunnen planten. Zit een beetje in twijfel wat ik nu zal doen. Ze worden echt te groot voor de kweekbak, dus ze moeten er uit. Ik denk dat ik ze in een plantenpot zet in de vensterbank tussen de planten. (dan blijft onze kleine puk er misschien van af )

De paprika begint nu ook te kiemen. Ik heb bij de tuinkruiden geen labels gezet, en weet dus niet meer waar wat in zit weer wat geleerd...

De pluksla komt lekker op nu. Deze heb ik nu wel naar boven verplaatst. (in de vensterbank, gesloten raam, geen verwarming)

Als de komkommers en gourgettes uit de kweekbak zijn, heb ik weer plek voor de meloen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja zo leer je van alles toch...hihi ik zou ze idd. zo licht mogelijk zetten en gewoon bij andere planten zou ze niks uitmaken, misschien vinden ze het wel reuze gezellig

Meloen kan je ook beter nog even mee wachten...

Welke kruiden had je precies gezaaid? Ik heb ook pas een hele lading kruiden gedaan, als je foto's zet zijn er misschien mensen die nu toch nog iets er aan herkennen?

Zit toch wel wat verschil tussen het een en het ander...

Vorig jaar vond ik nog dat alle kiemblaadjes op elkaar leken, maar nu begin ik steeds meer te herkennen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb basilicum, bieslook, bonenkruid, peterselie en dille gezaaid. De basilicum weet ik te vinden, maar de rest Maar ik heb geduld. Ik weet ze wel te herkennen als het straks plantjes zijn!

Morgen even een paar potten leegmaken dan. De bollen eruit en dan de komkommers en gourgettes erin. Meteen weer even op mijn wishlist nieuwe zaadjes schrijven. Meloen dus ook nog even wachten. Kan die straks eind april met de komkommer en gourgette mee?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, die 3 zijn wel een beetje hetzelfde dus ik denk dat een mooie combinatie is om tegelijk te zaaien.

Bieslook is makkelijk te herkennen, dat zijn dubbelgevouwen grassprietjes.

Bij mij is het bonenkruid en een soort peterselie nog niet gekiemt dus die zijn trager. Basilicum komt heel snel op...

Nieuwe zaadjes? Heb je ze allemaal gebruikt?

Welke soorten heb je?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Yup, alles gebruikt. Had geen idee of het een beetje op zou komen (nog nooit eerder iets gekweekt ), dus voor de zekerheid alles gezaaid... Nou ja, aldoende leert men....

Ik had minikomkommers moet even kijken wat voor courgettes het zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Thanx, dat is lief. Maar ik heb de hoop nog niet opgegeven. (en ik heb ook niet echt iets te ruil) Ik heb de helft van de plantjes in een potten gezet in de woonkamer. En ik heb de andere helft in een grote bak gezet met de makkelijkmoestuin mix en deze in de kas laten staan. En op mijn lijstje gezet volgend jaar langer te wachten met de komkommer en gourgettes.

Ik ben inmiddels begonnen met het wegsnoeien van een deel van de tuin. Ik ga de bak buiten toch benenden in de tuin plaatsen (Naast de kas), maar dan moeten er een paar struiken eerst plaatsmaken. Ik zal eens een foto proberen te plaatsen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

• Nieuwe aanmaken...